Möte 2020-12-16
-
Förmiddagens informationsärende sker helt på distans via Teams för samtliga ledamöter.
Observera starttiden klockan 10.00!
Internbudget 2021
Verksamhetsplan 2021
-
2
Upprop och val av justerare
-
3
Fastställande av föredragningslistan
-
a) Sektorn informerar
- samverkan på sektornivå
- aktuella chefsrekryteringar
- information med anledning av covid-19
b) Ekonomisk månadsrapport
November muntligt.
c) Rapport från förtroendeuppdrag
d) Kurser och konferenser
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
5
Uppföljning kommunstyrelsens uppsiktsplikt över utbildningsnämnden
-
8
Yttrande över remiss från Socialdepartementet: Hållbar socialtjänst – En ny socialtjänstlag SOU 2020:47
Utbildningsnämnden instämmer i och ställer sig positiv till utredningen och framhåller utredningens förslag att helhetsperspektivet kring arbetet i socialtjänsten ska genomsyra arbetet.
Utbildningsnämnden framhåller som ytterst viktigt att den nya lagstiftningen inte kommer innebära förnyade krav på dokumentation, som kan medföra att det direkta arbetet med barn och unga kan försvåras.
Det är bra att det förebyggande arbetet får större utrymme. Utbildningsnämnden framhåller att samverkan mellan socialtjänsten och förskola/skola är viktig i det förebyggande arbetet, framför allt den prevention som i utredningen benämns som selektiv respektive indikerad.
Utbildningsnämnden föreslår att det tydligt ska framgå i lagstiftningen att samverkan mellan förskola/skola och socialtjänst ska genomföras.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har skickat ett förslag på inköps- och upphandlingspolicy på remiss till utbildningsnämnden. Utbildning Gävle har förberett ett förslag till yttrande över remissen.
Utbildning Gävle ställer sig bakom skrivningarna i policyn men önskar att skrivningen att enheten för inköp och upphandling ansvarar för förvaltningen av avtal i nästa steg tydligt definieras när kommunstyrelsen fattar beslut om styrdokument utifrån policyn. Det är också viktigt att nämnderna ges möjlighet att inkomma med synpunkter innan kommunstyrelsen fattar beslut om dessa styrdokument.
Utbildning Gävle föreslår därför utbildningsnämnden att ställa sig bakom förslaget till inköps- och upphandlingspolicy tillsammans med en önskan om att styrdokument baserade på policyn sänds ut på remiss till nämnderna före beslut.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har begärt ett yttrande från utbildningsnämnden i ärendet Motion (M) – Elever med särskild begåvning. Ärendet har diarienummer 20KS388.
Motionären ger förslag på olika insatser på området i form av kartläggning av fortbildningsbehov, centraliserad fortbildningsinsats, handlingsplan samt bildande av forum där elever med särskild begåvning och likasinnade barn regelbundet ska kunna träffas.
Utbildning Gävle konstaterar att det inte finns någon entydig och precis definition av särskild begåvning, eller någon preciserad gräns för vad som ska anses som särskild begåvning. I vissa fall kan barn ha både någon form av funktionsnedsättning och samtidigt vara särskilt begåvad. Särskilt begåvade är ingen homogen grupp.
Utbildning Gävle framhåller att skolan redan har ett uppdrag att ge alla elever förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt, utifrån sina behov. Vid behov av fortbildning inom området särskild begåvning finns vägledning och stödmaterial från Skolverket och SKR att tillgå.Bilagor
-
77kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
I motionen yrkas att alla kommunens grundskolor ska vara mobilfria under skoltid.
När rektor enligt skollagens 5 kap 5§ beslutar om ordningsregler är det möjligt att reglera användandet av mobiltelefoner. En grundläggande princip är att skolhuvudmannen inte får fatta sådana beslut som enligt skollagen ska fattas av rektor.
Skolinspektionen framhåller 2009-02-26 i ett beslut (Dnr 41-SV2008:529) att det inte är möjligt att generellt förbjuda medtagande eller användande av mobiltelefoner på skolområdet.
Punkt 53, i januariavtalet från 2019, har underrubriken ”skapa studiero” och beskriver att en nationell plan för studiero och trygghet i skolan ska genomföras. Ett mobilförbud ska införas i klassrummen. Frågan utreds av Utbildningsdepartementet och ett resultat kommer inom kort.
Gävle kommuns grundskolor har olika sätt att hantera mobilfrågan och frågan är levande inom alla rektorsområden.
Beslut om ordningsregler och reglering av mobiltelefonanvändande är enligt skollagen ett rektorsbeslut.
Utbildningsnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden fattade 2018 beslut om villkoren för karriärtjänster inom Utbildning Gävle. För förstelärare beslutade nämnden att hälften av tjänsterna skulle var visstidsanställningar som löpte över tre år. Inför att den treårsperioden löper ut 2021 behöver utbildningsnämnden nu fatta ett nytt beslut om villkoren för karriärtjänsterna.
I december 2019 beslutade regeringen om ett nytt samlat statsbidrag för karriärsteg för lärare. Det nya statsbidraget är uppdelat i två potter. Bidragspott 1 riktar sig till huvudmän med skolor som inte bedöms ha särskilt svåra förutsättningar och bidragspott 2 riktar sig till huvudmän med skolor som bedöms ha särskilt svåra förutsättningar. En och samma huvudman kan få medel från båda potterna.
Utbildning Gävle föreslår utbildningsnämnden att sektorn fortsätter att fördela karriärtjänsterna i enlighet med nämndens tidigare beslut.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
631kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 30 november om ”Kommunplan med årsbudget 2021 och utblick 2022-2024”. Nämnderna har i uppdrag att fastställa nämndens internbudget för 2021 i december.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har fastställt Kommunplan med årsbudget 2021 och utblick 2022-2024. Kommunens övergripande planering sker genom Kommunplan, där mål, uppdrag och ekonomiska ramar ges. Denna planering utgör sedan (tillsammans med reglemente och bolagsordning och direktiv) grund för nämndernas planering av verksamhet och eget budgetarbete.
Verksamhetsplanen omfattar mål, indikatorer, uppdrag, investeringar samt resultatbudget. Verksamhetsplanen beskriver hur nämndens uppdrag enligt reglemente ska utföras utifrån tilldelad ram, med beskrivning av kvalitet och innehåll. I verksamhetsplanen beskrivs även hur nämnden kommer att planera och följa upp sin verksamhet utifrån övergripande mål.
Från och med Kommunplan 2020 upprättas även förvaltningens plan. Förvaltningens plan redovisar kommundirektörens styrning och utgörs av mål för tjänstemannaorgan inom kommunen, beskrivet genom styrprocesserna Ekonomi och verksamhetsstyrning, HR och organisation samt Verksamhetsutveckling. Utifrån förvaltningens plan tar sektorn fram en plan som svarar mot nämndens mål och förvaltningens plan.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden fattar beslut om bemyndigande inför kommande redovisningsår. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildning Gävle har upprättat förslag till attestanter och ansvarsfördelning för förvaltningen att gälla under redovisningsåret. Delegation med tillhörande ansvarsutkrävande enligt gällande attestreglemente och attestförteckningen lämnas till personer på respektive område inom förvaltningen.
Med anledning av coronaviruset och covid-19 kan stor sjukfrånvaro uppstå bland de som är attestanter. Vid stor sjukfrånvaro kan det bli problematiskt att hitta en ersättare. Därför har bestämmelsen att överordnad chef eller chef på motsvarande nivå går in som ersättare för en beslutsattestant tillfälligt upphävts under 2020. Utbildning Gävle föreslår att det undantaget fortsätter att gälla till och med 30 juni 2021. En mer rimlig hantering är att exempelvis en biträdande rektor ska kunna gå in som ersättare för en rektor.
Attestförteckningen finns publicerad i ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina och uppdateras kontinuerligt.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildning Gävle har gått igenom utbildningsnämndens delegationsordning och föreslår följande förändringar:
Punkt 5.2. Beslut, om det finns synnerliga skäl med hänsyn till barnets bästa, att ett barn ska tas emot i grundsärskolan, utan barnets vårdnadshavares medgivande.
Punkten föreslås strykas och delegationen återgår till nämnden.
Punkterna 7.7 och 7.9.
Förtydligande att beslut om omplacering av elev enligt SL 10:30 stycke 2 punkt 2 respektive SL 11:29 stycke 2 punkt 2 fattas av nämnden. Övriga beslut enligt samma paragrafer delegeras till rektor.
Punkt 8.2.4 och 8.2.8.
Beslut om mottagande enligt 16 kap 43–44, 47 §§ (punkt 8.2.4 i nuvarande delegationsordning) avser samma beslut som 16 kap 36 § (punkt 8.2.8 i nuvarande delegationsordning). Besluten läggs samman i punkt 8.2.4 med VGY som delegat och samma lydelse som nuvarande 8.2.8.Punkt 10.7
Ny delegat för punkt 10.7 a. Ny delegat blir enhetschef (enhetschefen för kuratorerna).
Punkt 11.3
Ny delegat blir chefen för verksamhetsstödet. Rollen som administrativ chef är borttagen.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
För att som fristående huvudman få tillstånd att bedriva förskola i Gävle kommun krävs tillstånd av Gävle kommun.
Om den sökanden bedöms ha de förutsättningar som krävs för att följa de föreskrifter som gäller för utbildningen enligt 2 kap. 5 § skollag (2010:800) erhåller sökande beslut om godkännande för att driva den fristående förskolan. Det är sökanden som i ansökan ska visa att förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för utbildningen finns. Den 7 juni 2018 fattade riksdagen beslut om nya bestämmelser i skollagen liksom motsvarande lagar för andra välfärdssektorer. Förändringarna började gälla den 1 januari 2019.
De förändrade förutsättningar som lagen medför innebär i korthet att Gävle kommun vid godkännande av ny verksamhet ansvarar för att kontrollera den fristående verksamheters ägar- och ledningskrets. Den sökande ska:
1. genom erfarenhet eller på annat sätt har förvärvat insikt i de föreskrifter som gäller för verksamheten
2. har ekonomiska förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för verksamheten, och
3. i övrigt har förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för utbildningen.
Vidare krävs att den enskilde i övrigt bedöms lämplig.
De nya bestämmelserna i skollagen ger Gävle kommun rätt att ta ut avgift vid godkännande av ny verksamhet. En utökning av ett tillstånd och ett byte av huvudman innebär i praktiken att en ny prövning av godkännande kommer att behöva ske.
Avgiften ska enligt kommunallagen basera sig på självkostnadsprincipen och således utgå ifrån de resurser som handläggningen av ärendet kräver.
Det skiljer sig åt mellan kommuner om en avgift införts och på vilket belopp. Göteborg stad, Malmö stad och Alingsås kommun har redan beslutat om att en avgift ska införas. I dessa kommuner tas ansökan inte upp till prövning i ansvarig nämnd om inte avgiften betalats. Strängnäs kommun har infört avgifter för ansökande av godkännande av fristående förskola och utökning av befintlig fristående förskola samt byte av ägare hos huvudmannen i fristående förskola.
Även Norrköping, Eskilstuna, Västerås, Jönköping och Örebro har infört avgift. Avgift tas ut både för ny ansökan och för ansökan om utökning av befintlig verksamhet och tas ut vid handläggning, oavsett om ansökan blir godkänd eller ej.
Utbildning Gävles rekommendation
Utbildning Gävle menar att genomföra en ägar- och ledningsprövning, vilket är ett krav, i tillägg till redan befintlig handläggning av ansökningarna kommer att kräva ökade resurser.
Utbildning Gävle menar att lagstiftaren insett att sådana konsekvenser kan uppstå hos kommuner och att det är lagstiftarens intention att en avgift införs som en kompensation för ökade kostnader. Andra kommuner har infört avgifter och fler kommuner förväntas göra så vilket stödjer Utbildning Gävles tolkning av lagstiftarens intention.
Utbildning Gävle rekommenderar att en avgift vid ansökande om godkännande av fristående förskola ska införas i enlighet med lagstiftarens intention.
När det gäller vilket belopp som är lämpligt så är självkostnadsprincipen i kommunallagen vägledande. Avgiften ska helt enkelt stå i proportion till de kostnader som Utbildning Gävle har för hanteringen av ansökan. Utbildning Gävle menar att 25 000 kr för den som ansöker om att starta en ny fristående förskola och en avgift om 15 000 kr för en utökning av ett befintligt tillstånd samt 15 000 kr för byte av ägare hos huvudmannen svarar mot de kostnader som finns för handläggningen. -
19
Kommande beslutsärende: Internkontrollplan utbildningsnämnden 2021
-
20
Kommande beslutsärende: Ny huvudman för Svenska kyrkans förskolor i Gävle
-
21
Kommande beslutsärende: Remiss från kommunstyrelsen - förslag till kretsloppsplan för Gävle kommun
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument