Möte 2022-04-27
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
3
Elevärende Polhemsskolan
-
a) Information från Schoolchance
b) Sektorn informerar
- samverkan på sektornivå
- situationen med anledning av kriget i Ukraina
- förskoleplatser
c) Rapport från förtroendeuppdrag
d) Kurser och konferenser
-
I enlighet med Gävle kommuns fastighetsstrategi ska utbildningsnämnden ta fram ett förslag till funktionsprogram för förskole- och skollokaler för de olika skolformerna.
Ett funktionsprogram skall beskriva de kvaliteter, funktioner och samband som skall skapas vid om-, till- och nybyggnad av kommunens verksamhetslokaler så att det ges förutsättningar för respektive nämnd att bedriva verksamhet på ett optimalt sätt nu och i framtiden. Målet är att lokalerna ska uppfylla verksamhetens krav på ändamålsenliga, säkra och trygga miljöer. Funktionsprogrammet skall skapa likvärdighet i kvalitet, användbarhet och ambitionsnivå i kommunens olika lokalprojekt.
Funktionsprogrammet skall alltså stödja tillskapandet av verksamhetslokaler på ett sätt som är hållbart utifrån funktion, miljö och ekonomi för kommunen över tid.
Kommunstyrelsen fattar beslut om samtliga program. Respektive nämnd och styrelse ansvarar för framtagande av funktionsprogrammen.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
9
Yttrande över remiss från Skolverket - Konsekvensutredning införande av ämnesbetyg i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan samt ändringar inom hantverksprogrammet
Skolverket har givit Gävle kommun möjlighet att yttra sig om konsekvensutredningarna gällande införande av ämnesbetyg och ändringar inom hantverksprogrammet. Riksdagen beslutade 2022-02-23 att ämnesbetyg ska införas. Syftet med remissen är att hämta in synpunkter och behov av justeringar vad gäller de aktuella förslagen. Yttrandet ska vara Skolverket tillhanda senast 2022-05-09.
Utbildning Gävle har i enlighet med gängse praxis valt att i yttrandet framföra enbart det som anses särskilt värt att uppmärksamma, såväl positivt som negativt. Allt annat får anses vara tillfyllest. Det får som konsekvens att långt ifrån allt av det som föreslås kommenteras i yttrandet.
Sammanfattning av yttrandet
Utbildning Gävle är positiva till införandet av ämnesbetyg. Utbildning Gävle delar uppfattningen att det kommer ge elever bättre förutsättningar för ett fördjupat lärande och fördjupade kunskaper i ett ämne.
Utbildning Gävle vill även påpeka att ett ämnesutformat system, i varje fall inledningsvis, troligtvis kommer ställa högre krav på lektionsplanering och dokumentation ifrån den enskilde läraren. Särskilt i de fall eleven kommer byta lärare mellan de olika nivåerna i ämnet kommer det krävas. Det är inte nödvändigtvis något negativt. Men det kan innebära förändrade arbetssätt för såväl lärare, skolledare som huvudmän. Utbildning Gävle menar att ämnesdidaktiska diskussioner och förmågan att ta till sig ny information och kunskap samt värdera densamma är en central del i en lärares arbete och något som gör yrket attraktivt.
Utbildning Gävle håller med Skolverket om att myndigheten behöver göra implementeringsinsatser för skolhuvudmän utifrån förslaget. Att det tillförs ekonomiska medel till huvudmännen är nödvändigt. Eftersom förändringarna berör såväl gymnasieskolan som gymnasiesärskolan är det viktigt att Skolverkets stöd omfattar båda skolformerna.
Utbildning Gävle är positiv till de föreslagna förändringarna. Skolverkets resonemang är tydligt och välgrundat. Det är särskilt positivt att programmet konstrueras med tre olika inriktningar och inte ett gemensamt. När det gäller fördelningen av elever på programmet, en kraftig slagsida mot inriktningarna frisör, barberare- och hår- och makeupartist ser Utbildning Gävle samma sak på lokal nivå.
När det gäller inriktningen Transport vid Fordons- och transportprogrammet (FT) sker en minskning med 100 poäng jämfört med den nuvarande programstrukturen. Utbildning Gävle ser fram emot förslaget till ämnesplan för ämnet Fordon och transport i den andra remissrundan där specifika ämnesplaner ingår.
Utbildning Gävle avvisar förslaget att minska 100 poäng i ämnet historia för Estetiska programmet. Den nuvarande kursen historia 2b – kultur anses tillföra ett värdefullt historiskt perspektiv som i praktiken kan kopplas direkt emot de olika inriktningarna, vilket vidgar förståelsen för estetiska uttryck oavsett vilket sinne de uppfattas med eller om de förekommer analogt eller digitalt.
Utbildning Gävle anser att möjligheten att få en grundläggande behörighet till studier vid högskola ska finnas även vid yrkesprogram. Med det som bakgrund blir det viktigt att det i målen för gymnasiearbetet på yrkesprogram finns krav på skriftlig redovisning som i målen för gymnasiearbetet vid högskoleförberedande program.
Utbildning Gävle uppmanar till att i högre utsträckning skärpa formuleringarna i programmålen så att de ännu tydligare betonar vikten av att ge elever som läser på gymnasiesärskolan förutsättningar att träna yrkesfärdigheter i autentiska undervisningsmiljöer.-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
10
Yttrande över remiss av departementspromemorian Etableringsstopp för fristående skolor och fristående fritidshem med konfessionell inriktning
Gävle kommun är remissinstans för departementspromemorian Etableringsstopp för fristående skolor och fristående fritidshem med konfessionell inriktning
Gävle kommun är positiv till förslaget om etableringsstopp men anser att även de fristående förskolorna bör omfattas. Gränsdragningsproblematiken mellan utbildning och undervisning torde vara särskilt komplicerad inom förskolan. Så även säkerställandet av att deltagandet ska vara frivilligt.
Gävle kommun är även positiv till förslaget att det inte bör vara möjligt att utöka befintlig verksamhet med konfessionell inriktning och instämmer i att regleringen om tillsyn inte behöver kompletteras.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Skolinspektionen har gett Gävle kommun, i egenskap av lägeskommun, möjlighet att yttra sig över ansökan från Thorengruppen AB. Skolinspektionen är den myndighet som avgör om ansökan ska godkännas eller avslås. Yttrandet ska vara Skolinspektionen tillhanda senast 6:e maj 2022.
Efter kommunikation med ansvarig handläggare för ärendet hos Skolinspektionen har det bekräftats att den period som efterfrågas när det gäller prognoser för antalet 16-åringar i kommunen är år 2022 – 2027.
Sammanfattning av förslaget till yttrandeYrkesgymnasiet föreslås erbjuda ytterligare ett program med en inriktning. Det är som följer:
Barn- och fritidsprogrammet (BF) med inriktningen Pedagogiskt och socialt arbete, 6 platser var per årskurs vilket ger 18 elevplatser vid fullt utbyggd verksamhet läsåret 2025/2026. Programmet är en yrkesutbildning.Utbildning Gävle ser generellt sett en risk att det låga söktrycket till flera av de fristående gymnasieskolorna kan innebära problem för deras fortsatta existens. Utbildning Gävle noterar att under de år som huvudmannen ansökt om att få starta utbildningen har antalet sökanden, antalet platser och inriktningar minskat hos den fristående skolan som redan erbjuder barn- och fritidsprogrammet. Utbildning Gävle noterar innevarande år en kraftig nedgång av antalet sökande till programmet.
Huvudmannen, Thorengruppen AB, ansökte år 2021, 2020, 2019 och 2018 om att utöka Barn- och fritidsprogrammet med inriktningen pedagogiskt och socialt arbete med 6 platser per inriktning, totalt 18 platser fullt utbyggt. Således precis samma utbildning och antalet platser som årets ansökan. Skolinspektionen avslog alla de ansökningarna. Huvudmannen ansökte år 2017 och 2016 om att utöka Barn- och fritidsprogrammet med två inriktningar med 4 platser per inriktning, totalt 24 platser fullt utbyggt. Skolinspektionen avslog bägge de ansökningarna.
Den föreslagna utökningen är ringa och medför inga organisatoriska konsekvenser på lång sikt för kommunen.
Utbildning Gävle konstaterar att ansökningen inte tillför något nytt program eller någon ny inriktning. Elevernas valmöjligheter ökar inte.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Skolinspektionen har gett Gävle kommun, i egenskap av lägeskommun, möjlighet att yttra sig över ansökan från Ulno AB. Skolinspektionen är den myndighet som avgör om ansökan ska godkännas eller avslås. Yttrandet ska vara Skolinspektionen tillhanda senast 6:e maj 2022.
Efter kommunikation med ansvarig handläggare för ärendet hos Skolinspektionen har det bekräftats att den period som efterfrågas när det gäller prognoser för antalet 16-åringar i kommunen är år 2022 – 2027.
Sammanfattning av förslaget till yttrande
Huvudmannen Ulno AB avser att etablera Prolympiagymnasiet i Gävle med följande utbud:
Ekonomiprogrammet (EK) med inriktningen Ekonomi, 28 platser i årskurs 1 det första året och därefter 32 platser var per årskurs vilket ger 96 elevplatser vid fullt utbyggd verksamhet läsåret 2026/2027.El- och energiprogrammet (EE) med inriktningen Elteknik 28 platser i årskurs 1 det första året och därefter 32 platser var per årskurs vilket ger 96 elevplatser vid fullt utbyggd verksamhet läsåret 2026/2027. Programmet är en yrkesutbildning.
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) med inriktningen Samhällsvetenskap, 28 platser i årskurs 1 det första året och därefter 32 platser var per årskurs vilket ger 96 elevplatser vid fullt utbyggd verksamhet läsåret 2026/2027.
Teknikprogrammet (TE) med inriktningen Informations- och medieteknik, 28 platser i årskurs 1 det första året och därefter 32 platser var per årskurs vilket ger 96 elevplatser vid fullt utbyggd verksamhet läsåret 2026/2027.
Sammantaget avses Prolympiagymnasiet i Gävle omfatta 4 program med 4 inriktningar om 384 elevplatser vid fullt utbyggd verksamhet läsåret 2026/2027.
Det antal elevplatser som ansöks överstiger med stor marginal det prognosticerade antalet elever som kommer att finnas i åldersgruppen.
En generell minskning av antalet platser hos Ekonomiprogrammet, Samhällsvetenskapliga programmet och Teknikprogrammet hos de kommunala skolorna är troligt. Det får som en konsekvens att den ekonomiska bärkraften påverkas för varje program och därmed för varje skola som har dessa program. En generell ökning av kostnaderna för att bedriva dessa program är troligt. Den föreslagna utökningen kommer troligtvis innebära att El- och energiprogrammet vid den kommunala skolan antingen drastiskt får minska antalet platser eller läggas ner.
Utbildning Gävle har generellt sett en oro över tillgången på behöriga lärare. Det påverkar möjligheterna för såväl kommunala som fristående skolor.
Om El- och energiprogrammet vid den kommunala skolan drastiskt får minska antalet platser kan det vara svårt att behålla den kompetens som idag finns vid programmet. Om El- och energiprogrammet vid den kommunala skolan kommer att läggas ner skulle den förlust av kompetens det innebär med stor sannolikhet göra det svårt att starta programmet igen vid en senare tidpunkt.
Utbildning Gävle konstaterar att ansökningen inte tillför något nytt program eller någon ny inriktning. Elevernas valmöjligheter ökar inte.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Ny kapitelindelning
Särskolan är sedan 2019 ett eget rektorsområde med en rektor för såväl grundsärskolan som gymnasiesärskolan. Delegationsordningen föreslås därför disponeras om så att grundskolan/förskoleklassen, gymnasieskolan och särskolan får egna kapitel. Även fritidshemmet bryts ut och får ett eget kapitel. Utöver dessa förändringar görs vissa förändringar av dispositiv karaktär.
Nytt kapitel
Utifrån revisorernas granskning och synpunkter på nämndens delegation i upphandlingsärenden föreslås att ett nytt kapitel, 10.2, införs rörande upphandling.
Nya punkter
1.1.15 Beslut om tillträdesbegränsning vid förskola/skolenhet
1.3.4 Beslut om att anmäla en personuppgiftsincident till tillsynsmyndighet
2.7 Godkännande av etableringskontroll
6.16 Beslut om särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats
8.2.14 Prövning om sökande tillhör målgruppen för gymnasiesärskolan
8.2.20 Beslut om antagning
8.2.21 Beslut om antagning vid en senare tidpunkt
8.2.22 Beslut om byte av studieväg
8.2.24 Beslut om vilka kurser som ska erbjudas som individuellt val
8.2.25 Beslut om rätt till utbildning för den som anses bosatt i Sverige
Ändring av, eller ny delegat
1.1.5 Tillagd delegat, verksamhetschef elevhälsa
1.3.1–3 Ändring av delegat från sektorchef till dataskyddssamordnare
7.3.1–5 Ändring av delegat från verksamhetschef gymnasieskola och särskola till rektor
Förändringar i tillägg till delegationsordningen
I det tillfälliga tillägget till delegationsordningen, som upphör att gälla 31 juli 2022, försvinner föreslås förändringar på grund av förändringar i förordningen 2020:115.
T1 Ändring av lagrum
T6 Utgår då lagrummet upphört att gälla 1 april
T7 Utgår då lagrummet upphört att gälla 1 aprilBilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Mörck (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i utbildningsnämnden och därmed också sitt uppdrag som kontaktpolitiker för förskolan. I enlighet med riktlinjerna ska fyllnadsval göras i hans ställe.
-
Petter Mörck (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i utbildningsnämnden och därmed också sitt uppdrag som representant i resursfördelningsgruppen. I enlighet med riktlinjerna ska fyllnadsval göras i hans ställe.
-
18
Kommande beslutsärende: Ansökan om bidrag för annan pedagogisk verksamhet - Unga Örnar Bomhus
-
19
Kommande beslutsärende: Delårsrapport 1 2022 med årsprognos för utbildningsnämnden
-
Den ideella föreningen Unga Örnar Forsbacka beviljades 2018-09-12 bidrag för att bedriva öppen fritidsverksamhet fram till 2019-09-12. Bidrag beviljades under förutsättning att verksamheten uppfyllde de krav som ställs i lagar och andra föreskrifter gällande denna typ av verksamhet, att utbildningsnämnden garanterades insyn i verksamheten med möjlighet att besöka verksamheten vid överenskomna tider och ta del av dess handlingar samt att start skulle ske inom sex månader. Ansökan om förlängt bidrag beviljades av Utbildningsnämnden 2019-06-05. Förlängning av bidraget villkorades till och med 2022-12-31.
Unga Örnar Forsbacka ansöker nu om fortsatt bidrag för att bedriva annan pedagogisk verksamhet under namnet Knoppen fritidsklubb. Verksamheten ska även fortsättningsvis bedrivas i samma hus som i nuläget på Elisabetgatan 1 i Forsbacka. Planerat maxantal barn är 70.
Utbildning Gävle bedömer att huvudmannen för Knoppens fritidsklubb har förutsättningar att uppfylla de krav som följer av lagar och andra föreskrifter som styr motsvarande verksamhet. Då kommunen inte har något tillsynsansvar över fristående öppen fritidsverksamhet bedöms att beslutet bör tidsbegränsas och villkoras.-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Eriksson och Maria Hillman har 30 mars 2022 meddelat Utbildning Gävle sin avsikt att inte bedriva förskoleverksamhet vid förskolan Regnbågen.
Utbildningsnämnden beslutade 27 oktober 2021 att godkänna ansökan från Maria Hillman och Maria Eriksson om att bedriva förskoleverksamhet vid förskolan Regnbågen för upp till 30 barn, under förutsättning att etableringskontroll visade att den planering huvudmannen redogjort för i sin ansökan kommer att genomföras och att start skulle ske inom sex månader.
Utbildning Gävle menar att eftersom huvudmannen meddelat sin avsikt att inte påbörja verksamheten bör godkännandet för Maria Eriksson och Maria Hillman dras tillbaka.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-