Möte 2022-12-14
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
a) Sektorn informerar
- samverkan på sektornivå
b) Rapport från förtroendeuppdrag
- uppföljning arbetsgrupper och kontaktpolitikerträffar
c) Kurser och konferenser
-
Kommunfullmäktige beslutade 12 december om ”Kommunplan med årsbudget 2023 och utblick 2024-2026”. Nämnden har i uppdrag att fastställa nämndens internbudget för 2023 i december. Då kommunplaneprocessen förskjutits i tid, så har ingen prislista för de fristående förskolorna och skolorna räknats fram, som grundar sig på kommunbidraget beslutat i kommunfullmäktige den 12 december. 2022 års prislista kommer därför att prolongeras fram till februarinämnden 2023, då en prislista för 2023 kommer beslutas.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden fattar beslut om bemyndigande inför kommande redovisningsår. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildning Gävle har upprättat förslag till attestanter och ansvarsfördelning för sektorn att gälla under redovisningsåret. Delegation med tillhörande ansvarsutkrävande enligt gällande attestreglemente och attestförteckningen lämnas till personer på respektive område inom sektorn.
Attestförteckningen finns publicerad i ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina och uppdateras kontinuerligt.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
10
Yttrande över motion (V): Elevernas mat och matmiljö är politikens ansvar. Ta ett helhetsgrepp över kommunens samtliga skolors matmiljöer
Kommunstyrelsen har begärt ett yttrande från utbildningsnämnden i ärendet Motion (V) - Elevernas mat och matmiljö är politikens ansvar. Ta ett helhetsgrepp över kommunens samtliga skolors matmiljöer. Ärendet har diarienummer 22KS324.
I motionen framförs flera yrkanden. Dessa rör matmiljö, tjänstgöringsgrader, matsvinn, yoghurt eller fil som alternativ i matsalen, möjlighet för pensionärer att äta på kommunens skolor och att personer i arbetsmarknadspolitiska åtgärder ska få arbeta i matsalarna.
Av yttrandet framgår bland annat att Gävle kommun redan arbetar med att skapa lugn och trivsel i matsalarna; att anställda i Gävle kommun har rätt till heltidsanställning; att det pågår ett arbete för att minska matsvinnet, bland annat förs diskussioner om en så kallad ”klimatlåda”; att yoghurt och fil inte kan anses vara näringsmässigt fullgoda alternativ till skolmaten samt att möjlighet till betalande gäster och lärlingsplatser finns reglerat i kostavtalet.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Enskilda huvudmän erbjuds teckna entreprenadavtal för modersmålsundervisning enligt skollagen 23 kap. 3 och 14 §§. Avtalet innebär ett partsförhållande med två parter. I mån av plats kan undervisning bedrivas hos olika huvudmän, under gemensamt ansvar. Kostnadsneutralitet ska råda. Kostnaderna delas lika mellan parterna. Erbjudandet utgår från gällande lagstiftning. Planerad start är höstterminen 2023.
Rätten till modersmålsundervisning regleras i skollagen 10 kap. 7 § för grundskolan samt skollagen 15 kap. 19 § för gymnasieskolan.
Följande gäller:
En elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om1. språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och
2. eleven har grundläggande kunskaper i språket. (10 kap. 7 §) eller
2. eleven har goda kunskaper i språket. (15 kap. 19 §)
En elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas mo-dersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk.
Ytterligare reglering av modersmålsundervisning i grundskolan finns i skolförordningen
5 kap. 7-13 §§ samt i gymnasieförordningen 4 kap. 15-21 §§.Enligt förordningarna är huvudmannen skyldig att anordna modersmålsundervisning för en elev sammanlagt högst sju läsår under elevens skoltid. Eleven ska dock ges sådan undervisning under längre tid om eleven har särskilt behov av det. En huvudman är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk endast om minst fem elever som ska erbjudas modersmålsundervisning i språket önskar en sådan undervisning.
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
En elev ska i möjligaste mån placeras vid den av kommunens skolenheter där vårdnadshavare önskar att elev ska gå. Om den önskade placeringen medför att en annan elev, som har berörd skola som placeringsskola (tillhör skolans geografiska placeringsområde) inte får plats, placeras eleven vid annan skolenhet. Varje skolenhet försöker inför varje läsår tillgodose vårdnadshavares önskemål av skola. Om en skola får fler sökande än den har plats behövs urvalskriterier för placering vid skolenhet.
Utifrån att rättspraxis hela tiden utvecklas har Utbildning Gävle gjort en översyn av riktlinjerna och föreslår att utbildningsnämnden reviderar riktlinjerna. Förändringen består i att urvalskriterierna baserade på avstånd i fortsättningen ska baseras på den relativa närheten till en skola i stället för den absoluta närheten som idag.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden antog riktlinjer för rätt till bidrag för enskild pedagogisk omsorg 18 november 2020. Riktlinjerna har reviderats i enlighet med de ändringar i skollagen vad gäller stärkt kvalitet och likvärdighet i pedagogisk omsorg som träder i kraft 1 januari 2023. Lagändringarna rör tydligare och utökade krav på den pedagogiska omsorgen. Revideringen av riktlinjerna innefattar i huvuddrag följande delar:
Verksamheten ska förbereda barnen för utbildning inom skolväsendet. Pedagogisk omsorg ska i samarbete med hemmen främja barns allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. Huvudmannen för den pedagogiska omsorgen ska vara skyldig att se till att ett barn som har behov av det ges särskilt stöd i sin utveckling. Personalen ska ges möjlighet till kompetensutveckling. Varje huvudman ska systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp, utveckla och utvärdera verksamheten.
En kommun ska efter ansökan pröva om en enskild ska godkännas som huvudman för en pedagogisk omsorg som ska bedrivas i kommunen. För godkännande ska det krävas att den enskilde har insikt i och förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för verksamheten och i övrigt bedöms som lämplig. I fråga om juridiska personer ska det prövas att ledning och ägare uppfyller kraven.
Om verksamheten ska bedrivas där någon är folkbokförd ska han eller hon visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan verksamheten kan godkännas. Efter ett godkännande ska det utövas tillsyn över att kraven fortlöpande är uppfyllda. Godkännandet ska kunna återkallas utan föregående föreläggande om kraven inte längre är uppfyllda.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna väckte på nämndens sammanträde 23 november ett initiativärende avseende pedagogiska måltider i förskolan. De yrkar att utbildningsnämnden beslutar att återställa de pedagogiska luncherna i Gävles förskolor till samma omfattning som innan besparingen som drevs igenom under mandatperioden.
Utbildningsnämnden beslutade på sitt sammanträde 23 november att bordlägga ärendet.
Bilagor
-
15
Kommande beslutsärende: Ansökan om verksamhetsförändring, byte av ägare hos huvudman - Förskolan Regnbågen
-
Huvudman för den fristående förskolan Kardborren har meddelat avsikt att ombilda nuvarande bolagsform till ett aktiebolag. Ett nytt godkännande krävs om verksamheten byter huvudman. Ett byte av huvudman sker när organisationsnumret hos huvudmannen förändras. Det kan exempelvis ske vid inre förändringar i ett bolags struktur som medför nytt organisationsnummer, bildande av ett aktiebolag. Ombildningen har inte medfört någon övrig förändring för personalen eller verksamheten.
Utbildning Gävle har mot bakgrund av utredningen i ärendet fastställt ägar- och ledningskretsen till att omfatta följande personer:
Anna Lindberg och Anton Lindberg.
Mot bakgrund av de uppgifter som framgår av ansökan samt av utredningen i ärendet gör Utbildning Gävle bedömningen att Kardborren förskola AB, 559374-6745, har förutsättningar att uppfylla de krav som följer av lagar och andra föreskrifter som styr motsvarande verksamhet.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Huvudmannen för enskild pedagogisk omsorg, Cecilia Karlsson, meddelade Utbildning Gävle 21 oktober 2022 sin avsikt att avsluta verksamheten Ciccis familjedaghem.
Utbildningsnämnden beviljade 12 september 2018 huvudmannen för Ciccis familjedaghem rätt till bidrag för enskild pedagogisk omsorg.
Utbildning Gävle föreslår nämnden att besluta om att rätt till bidrag för Ciccis familjedaghem ska upphöra då huvudmannen aviserat att avsluta sin verksamhet 31 december 2022.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-