Möte 2020-06-03
-
1
Upprop och val av justerare
-
Ärendet om godkännande av fristående förskola behandlas bakom lyckta dörrar då det avser myndighetsutövning mot enskild.
-
CAN-undersökningen, föredragande Johnny Gustafsson, drogsamordnare socialtjänsten
-
a) Sektorn informerar
- samverkan på sektornivå
- aktuella chefsrekryteringar
- resultat medarbetarundersökningen på sektornivå
- svar på fråga från Wanja Delén (SD)
- information om läget med anledning av covid-19
b) Ekonomisk månadsrapport
mars skriftligt, ev maj muntligt
c) Delårsrapport 1 (dnr 20UN79)
d) Rapport från förtroendeuppdrag
e) Kurser och konferenser
Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
Utbildningsnämnden har den 28 april fått i uppdrag att lämna sina kommentarer till preliminära kommunövergripande ekonomiska ramar 2021–2024.
Den sammanlagda effektiviseringen på kommunövergripande nivå beräknas nu till tre procent och består dels av sedan tidigare beslutade effektiviseringar i Kommunplan 2020 och effektiviseringskrav på grund av förväntade effekter, som till exempel minskade skatteintäkter, av pågående pandemi. Ett ramanpassningskrav om tre procent skulle för utbildningsnämnden komma att innebära ungefär 76 mnkr 2021. För att nå budget i balans på kort och lång sikt behövs åtgärder för att minska kostnader.
På uppdrag av utbildningsnämnden har förslag till effektiviseringsåtgärder tagits fram. Det underlag som presenteras utgår från vad som är möjligt att genomföra i form av anpassningar, utan hänsyn taget till värderingar eller prioriteringar. Redan beslutade eller påbörjade effektiviseringar/förändringar finns också med som möjliga åtgärder att genomföra.
De förväntade effekterna av föreslagna åtgärder uppnår inte hela effektiviseringskravet för utbildningsnämnden. Resterande effektiviseringskrav kommer att fördelas på verksamheterna och påverkar då elevpengen till förskolor och skolor. Effektiviseringskravet kan fördelas proportionerligt mellan skolformerna, det vill säga 50 procent för grundskoleutbildningen, 30 procent förskolan inklusive pedagogisk omsorg samt 20 procent gymnasieutbildningen. Förändringar av elevpengen påverkar även fristående verksamheter. Omfattningen av anpassningarna totalt medför konsekvenser för verksamheten och därmed för barn och elever. Det kan handla om sämre förutsättningar för att nå kraftigt förbättrade resultat och sämre förutsättningar för stöd till barn och elever. Sektorledningen bedömer att det inte finns några möjligheter att komma ned i givna ramar utan märkbara konsekvenser.
För en del av åtgärderna har inga belopp fastställts utifrån att effekterna är svåra att beräkna, men också för att utredningar och genomlysningar pågår. Några av åtgärderna är beroende av översyner/utredningar som inte utbildningsnämnden har rådighet över, till exempel översyn av det brotts- och drogförebyggande arbetet. Översyn av gymnasieorganisationen görs tillsammans med övriga berörda kommuner.
Kontinuerligt arbete sker med att se över effektiviteten i olika processer och därmed behovet av central och lokal administration. En viktig utgångspunkt i det arbetet är att effekterna inte bör leda till ökad administration för skolledare och lärare.
Lokaleffektivitet ska alltid eftersträvas. När förskolor och skolor ska renoveras, byggas ut eller på andra sätt förändras, ska utgångspunkten vara att stärka förutsättningarna för likvärdighet och pedagogik samt förstärka lokaleffektiviteten.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med §48 UN 2020-04-22 har utbildningsnämnden beslutat att tillåta medflytt av skolpeng vid gymnasiestudier utomlands. Utbildningsnämnden har i samma beslut även uppdragit år Utbildning Gävle att ta fram riktlinjer för hantering av sådana ansökningar.
Riktlinjer
Riktlinjerna är utformade för att utbetalningar i enlighet med riktlinjerna inte ska bryta mot likställighetsprincipen i kommunallagen (2017:725).
Det huvudsakliga innehållet i riktlinjerna har ingått som ett beslutsunderlag till utbildningsnämnden i samband §48 UN 2020-04-22. I riktlinjerna fastslås att det är sektorchef som fattar beslut om godkännande eller avslag i enlighet med riktlinjerna. Det ingår även återkallelseförbehåll, vilka sektorchef beslutar om.
Hantering av ansökningar och utbetalningar
När ansvaret för beslut om godkännande eller avslag i enlighet med riktlinjerna, eller för återkallelseförbehåll, är inskrivet i riktlinjerna är hanteringen av desamma verkställighet som följer av beslutet att införa riktlinjer. Det innebär att utbildningsnämnden inte behöver göra några förändringar i sin delegationsordning.
Det aktuella beloppet utbetalas till skolan mot faktura ställd till Utbildningsnämnden i Gävle kommun. Utbetalning kan inte göras till en privatperson. Eftersom det kan finnas olika rutiner kring betalningar och när dessa ska ske görs det, efter en godkänd ansökan, en separat överenskommelse med den aktuella skolan kring hur betalning och ett återkrav ska gå till i varje enskilt fall.
Uppföljning av hantering av ansökningar och beslut i enlighet med riktlinjerna
Utbildning Gävle anser att det är lämpligt att utbildningsnämnden följer upp hanteringen av ansökningar och beslut i enlighet med riktlinjerna i samband med årsredovisningen.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Den 20 dec 2019 beslutade regeringen om ett nytt samlat statsbidrag för karriärsteg för lärare. Satsningen ska stärka kompetensförsörjningen inom skolan genom att öka läraryrkets attraktivitet genom bättre villkor samt utvecklings- och karriärmöjligheter. Tre tidigare statsbidrag för karriärsteg ersätts och uppgår i ett samlat statsbidrag.
Det nya statsbidraget är uppdelat i två potter. Bidragspott 1 riktar sig till huvudmän med skolor som bedöms inte ha särskilt svåra förutsättningar och bidragspott 2 riktar sig till huvudmän med skolor med särskilt svåra förutsättningar. En förstelärare i bidragspott 1 ska få en löneökning med minst 5 000 kronor per månad. I bidragspott 2 ska läraren få en löneökning med minst 10 000 kronor.
Inför varje bidragsomgång gör Skolverket en bedömning av vilka skolenheter som ska ingå i respektive pott. För bidragspott 2 görs årligen en bedömning utifrån elevernas socioekonomiska bakgrund. Vilka skolor som ingår i de olika bidragspotterna kan variera mellan åren.
Gävle kommun får jämfört med föregående år minskat statsbidrag för bidragspott 1. Gävle kommun har inte tidigare erhållit statsbidrag för lärare i utanförskapsområden (att se som bidragspott 2). Inför läsåret 2020/2021 får kommunen statsbidrag för några grundskolor ur bidragspott 2. Sammantaget ökar då bidraget från ca 12 mnkr för läsåret 2019/2020 till ca 16,3 mnkr läsåret 2020/2021. De nya bidragsramarna påverkar framför allt grundskoleutbildningen. Utbildning Gävle föreslår därför att fördelningen till gymnasieutbildningen och vuxenutbildningen kvarstår och att förändringen av statsbidraget för läsåret 2020/2020 hanteras inom grundskoleutbildningen.
Föreslagen fördelning av förstelärare inom bidragspott 1 blir då enligt följande:
38 förstelärare inom gymnasieutbildningen
84 förstelärare inom grundskoleutbildningen samt
11 förstelärare inom vuxenutbildningen (Välfärd Gävle)
Skolverket har beslutat att Gävle kommun för läsåret 2020/2021 får statsbidrag om 4?930?000 kr ur bidragspott 2, vilket motsvarar 29 förstelärare. Det bidraget ska fördelas på följande fem grundskolor:
Andersbergsskolan (5 tjänster)
Nynässkolan (8 tjänster)
Lilla Sätraskolan (3 tjänster)
Stora Sätraskolan (6 tjänster)
Staffansskolan (7 tjänster)
Utbildningsnämndens beslut från mars 2018 kvarstår i huvudsak vad gäller Villkor för Karriärtjänster och Lärarlönelyft inom Utbildning Gävle, dnr 18UN29.
De justeringar som föreslås är principer för fördelning av karriärtjänster. Följande principer föreslås:
Antalet karriärtjänster fördelas mellan skolformerna utifrån elevtal i respektive skolform.
Hälften av totalt tilldelat antal (pott 1 + pott 2) karriärtjänster inom respektive skolform fördelas utifrån antalet elever inom respektive rektorsområde/gymnasieenhet.
Hälften av totalt tilldelat antal (pott 1 + pott 2) karriärtjänster inom respektive skolform fördelas utifrån antalet elever inom gymnasieutbildningen samt utifrån strukturbidragets fördelning inom grundskolan. Det antal tjänster som tilldelats i pott 2 dras ifrån den summan.
De tjänster som tilldelas i pott 2 är visstidsanställningar med möjlighet till förlängning.
Utifrån ovanstående förslag till principer för fördelning av karriärtjänster sker ingen förändring av antalet förstelärare i de rektorsområden som inte berörs av pott 2. De eventuella förändringar som sker gällande tilldelningen av visstids- och tillsvidareanställningar lämnas oförändrade i de rektorsområden som inte berörs av pott 2.-
168kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
540kb Ladda ner dokument
-
-
10
Yttrande över motion (V): Inför fria mensskydd för flickor och unga på kommunala grundskolor och gymnasieskolor, Gävle kommun
Kommunstyrelsen har begärt ett yttrande från Utbildningsnämnden i ärendet Motion (V) – Inför fria mensskydd för flickor och unga på kommunala grundskolor och gymnasieskolor, Gävle kommun. Ärendet har diarienummer 20KS71. I motionen yrkas att Gävle kommun inför fria mensskydd för flickor och unga kvinnor på kommunala grundskolor och gymnasieskolor.
Utbildning Gävle konstaterar att det redan finns fria mensskydd att tillgå på Gävle kommuns skolor vid behov. Finansiering av mensskydd i större omfattning ingår inte i Utbildning Gävles ansvarsområde.Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen Låt barnpengen för pedagogisk omsorg vara oförändrad från 2019 (#63478) har fått fler än 50 röster och kommer därför beredas för beslut. Kommunstyrelsens har i enlighet med delegationsbeslut överlämnat till Utbildningsnämnden att fatta det slutgiltiga beslutet med anledning av förslaget.
Den aktuella e-petitionen föreslår att ändra tillbaka barnpengen till 2019 års nivå.
Utbildningsnämnden har i enlighet med § 110 UN 2019-12-11 fattat beslut om internbudget för år 2020. Fördelningen av elev-/programpeng emellan kommunala och fristående huvudmän och de olika tillägg som finns bygger på en budgetmodell som säkerställer likvärdighet. Det innebär att den kommunala och de fristående huvudmännen får ta del av likvärdiga resurser för att kunna bedriva sin verksamhet.
Det krävs således ett beslut om en ny budget för år 2020 för att kunna tillgodose det e-petitionen föreslår. Mot den bakgrunden anser Utbildning Gävle att förslaget ska avslås.-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen Öppna upp Linvägens förskola (#64381) har fått fler än 50 röster och kommer därför beredas för beslut. Kommunstyrelsens har i enlighet med delegationsbeslut överlämnat till Utbildningsnämnden att fatta det slutgiltiga beslutet med anledning av förslaget.
Den aktuella e-petitionen föreslår att öppna upp Linvägens förskola.
Utbildningsnämnden har i enlighet med §48 UN 2019-06-05 beslutat att verksamheten vid Linvägens förskola flyttas till övriga förskolor inom Valbo förskoleområde med start från och med augusti 2019.
Hösten 2019 föreslog en annan e-petition (#38764) att Linvägens förskola skulle bevaras. Utbildningsnämnden har i enlighet med §58 UN 2019-09-11 ansett den e-petitionen besvarad.
Mot den bakgrunden anser Utbildning Gävle att förslaget ska avslås.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
14
Program- och inriktningsutbud gymnasieskolan och gymnasiesärskolan läsåret 2021/2022
-
LH Max Sverige AB ansöker om godkännande för att ta över den befintliga verksamheten Spunkens förskola och starta om verksamheten i form av aktiebolag. Verksamheten ska bedrivas i förskolans nuvarande lokaler på Norra Varvavägen 51-53 i Hille. Ansökan gäller maxantalet 50 barn.
Utbildning Gävle har genomfört en ägar- och ledningsprövning av styrelsen för LH Max Sverige AB. Det har inte framkommit annat än att den enskilde genom erfarenhet eller på annat sätt förvärvat insikt i de föreskrifter som gäller för verksamheten samt att samtliga personer inom ägar- och ledningskretsen i övrigt bedöms som lämpliga. Utbildning Gävle bedömer att huvudmannen för LH Max Sverige AB har förutsättningar att uppfylla de krav som följer av lagar och andra föreskrifter som styr motsvarande verksamhet.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-