Möte 2024-03-27
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Bilagor
-
670kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
a) Samverkan på sektornivå
b) Dimensioneringsarbetet inom Utbildning Gävle
c) Information skolval och gymnasieval
d) Information inför kommande nämndsammanträde - yttranden till Skolinspektionen angående ansökningar om fristående gymnasieskolor
-
Utbildningsnämnden ska enligt den av kommunfullmäktige beslutade ”Riktlinje för intern styrning och kontroll för nämnder och bolag” anta en beskrivning och plan för internkontroll. Planen utgår från COSO-modellen och innehåller en beskrivning av nämndens styrning och kontrollmiljö, riskvärdering, kontrollaktiviteter, information och kommunikation. Uppföljning av den interna kontrollen görs i en separat rapport under 2025.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
591kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden fattade i december 2020 beslut om villkor för Karriärtjänster inom Utbildning Gävle för tre år framåt. Utbildningsnämnden behöver därför ta upp frågan igen för nytt beslut.
Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att utreda ett kommande nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Uppdraget ska redovisas för regeringen 30 april 2024 och förslag till ny lagstiftning föreslås träda i kraft under 2025.
Utbildning Gävle föreslår därför att nuvarande villkor för Karriärtjänster inom Utbildning Gävle förlängs med ytterligare ett år i avvaktan på det kommande nationella professionsprogrammet.
Bilagor
-
73kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Mårten Gulin (MP) har avsagt sig sitt uppdrag i utbildningsnämnden. Utbildningsnämnden behöver därför utse en ny kontaktpolitiker för grundskola och en ny representant i lokalutvecklingsgruppen efter honom.
-
9
Kommande beslutsärende: Övergripande funktionsprogram för Utbildning Gävles lokalytor
-
11
Kommande beslutsärende: Motion från Vänsterpartiet (V) - Obligatorisk utbildning i Hjärt-och lungräddning för personal
-
13
Kommande beslutsärende: Åtgärdsplan utifrån rapporten om Lilla Sätra anpassad grundskola
-
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
659kb Ladda ner dokument
-
-
På det senaste sammanträdet med kommunfullmäktige, den 25 mars 2024, fick utbildningsnämndens ordförande svara på följande fråga: _____________________________________________________________________
“Enligt tidigare beslut skulle Fridhemsskolan rivas förra hösten och ersättas med en ny F-6 skola lagom till höstterminen 2026. Dock har nya prognoser över elevantalet och ekonomiska utmaningar för kommunen medfört att utbildningsnämnden nu föreslår att den nya skolan endast ska vara för årskurserna F-3, i stället för de ursprungligen planerade F-6. Barn och vårdnadshavare till barn vid Fridhemsskolan blev givetvis mycket besvikna och upprörda när de informerades, i ett väldigt sent skede, om att skolan föreslås övergå till att vara en F-3-skola. I skrivande stund har över 900 personer skrivit under en protestlista mot att Fridhemsskolan inte ska återuppbyggas enligt plan. I en högskattekommun som Gävle kommun ska skolan, och minskade barngrupper, prioriteras. Nu när politikerna i Gävle ges chansen att minska barngrupperna under en tid, då gäller det också att göra verklighet av de vallöftena som i princip varje parti lovat. För det var väl inte bara tomma löften? För övrigt skulle troligtvis populära Fridhemsskolan fyllas med elever från andra upptagningsområden. Vi moderater står vid vårt ord. Vi moderater vill att Fridhemsskolan ska byggas F-6.” Med anledning av ovanstående frågar jag kommunalrådet Daniel Olsson (S) följande - Avser kommunalrådet agera för en återuppbyggnad av Fridhemsskolan F-6 i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige till skillnad från kommunalrådets agerande i utbildningsnämnden? William Elofsson (M)” _____________________________________________________________________
Svaret från Utbildningsnämndens ordförande kan sammanfattas som att ordförande inte utesluter nybyggnationen av Fridhemsskolan som en enparallellig F-6-skola. Vikten i ordförandes svar lades på att antalet elever på skolan inte bör vara 400 elever utan 200 elever på totalen - i stället för vilka årskurser eleverna ska gå i. När vi moderater även väger in de nya förutsättningarna i lokalresursplanen, så ser vi att det bästa alternativet för elever, vårdnadshavare och Gävle kommun, är att bygga en F-6-skola enparallellt med möjlighet att utöka lokalerna om elevunderlaget förändras.
Med anledning av ovanstående yrkar vi att utbildningsnämnden beslutar:
att uppdra till Sektor Utbildning att utreda förutsättningarna för att bygga nya Fridhemsskolan som en enparallellig F-6-skola, att utredningen ska redovisas till utbildningsnämnden på nästa sammanträde, att uppdra till Sektor Utbildning att förbereda förslag till beslut där lokalresursplanen revideras för att innehålla en nybyggnation av Fridhemsskolan som en enparallellig F-6-skola.
-
Bakgrund till initiativärende
Situationen som uppstått kring Fridhemsskolan varande och/eller omfattning har rört upp många känslor av besvikelse och ilska hos berörda vårdnadshavare med familjer, vilket är fullt förståeligt. Parallellt befinner sig Gävle kommun i en mycket besvärlig ekonomisk situation av olika anledningar, med ett sviktande elevunderlag då tidigare befolkningsprognoser slagit helt fel.
Utifrån aktuell debatt om Fridhemsskolans varande eller icke-varande, byggnation enligt plan så som en två-parallellig F–6 skola, eller som en F-3 skola, så vill vi Sverigedemokrater erhålla mer information om vilka faktiska konsekvenser de olika scenarierna kan generera. Framför allt med fokus på vilka konsekvenser de olika byggscenarierna, faktiskt innebär för Gävle kommuns befintliga skolenheter.
Förslag till beslut
I Utbildningsnämnden
1. Att en gedigen konsekvensanalys genomförs med fokus på ett faktiskt scenario, för hela Gävle kommun och redan befintliga skolenheter, om Fridhemsskolan byggs enligt tidigare plan, som en två-parallellig F–6 skola
2. Att en sådan konsekvensanalys som beskrivs i att-sats 1, även redovisar ett faktiskt scenario, för hela Gävle kommun och redan befintliga skolenheter, om Fridhemsskolan byggs som en F-3 skola
3. Att en sådan konsekvensanalys som beskrivs i att-sats 1, även redovisar ett faktiskt scenario, för hela Gävle kommun och redan befintliga skolenheter, om Fridhemsskolan inte byggs överhuvudtaget
4. Att aktuell konsekvensanalys enligt ovan beskrivna att- satser 1-3, sammanställs och presenteras för nämnden så fort som möjligt