Möte 2025-10-21
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Beredning har ägt rum torsdag 9 oktober 2025 kl. 10.30 - 11.02 med ordförande Helene Börjesson (MP), 2:e vice ordförande Niklas Bornegrim (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Helena Lundberg samt föredragande tjänstepersoner.
-
4
Sektorchefen informerar
-
5
Redovisning av sommarlovsaktiviteter och sommargljädje
-
Månadsrapport till nämnd september 2025 omfattar resultatet per september månad och årsprognos för kultur- och fritidsnämnden.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
314kb Ladda ner dokument
-
-
9
Kultur- och fritidsnämnden yttrande till Politisk organisationsöversyn (POG) inför mandatperioden 2026–2030
Hösten 2024 fattade kommunfullmäktige beslut om att inleda en översyn av den politiska organisationen inför kommande mandatperiod (2026–2030). Kommittén har tagit fram ett förslag som sammanfattas i en Kommittéberättelse. Texten består av en genomgång av kommitténs utgångspunkter och uppdrag samt de överväganden som sedan legat till grund till de konkreta förslag som kommittén föreslår som förändring i den politiska organisationen av Gävle kommun. Kommittéberättelsen har varit sänd på internremiss under sommaren och hösten till berörda instanser. Senast den 31 oktober 2025 önskas eventuella synpunkter/svar.
Bedömning
Samverkan mellan nämnder och sektorer
Nämnden bedömer att den myndighetsutövning som rör serveringstillstånd, tillsyn över försäljning av tobaksprodukter och receptfria läkemedel är lämpligt att samordna med livsmedelskontroll och är därmed positiv till förslaget i Kommittéberättelsen. Samordning är sedan några år tillbaka genomförd inom förvaltningen i och med att de tjänstepersoner som arbetar med dessa områden är organiserade vid samma enhet vid sektor Livsmiljö Gävle. Genom att myndighetsutövningen samordnas till en och samma nämnd; Samhällsbyggnadsnämnden, så fullföljs samordningen även politiskt. Med den förändringen följer också ett behov av att revidera berörda nämnders reglementen samt flytt av budgetram från Socialnämnden till Samhällsbyggnadsnämnden. Samordningsförslaget kan också vara en åtgärd som leder i positiv riktning sett till företagsklimatet.
Kommittén har också konstaterat att det fortfarande finns andra områden där den politiska organisationen och förvaltningsorganisationen inte fullt ut speglar varandra. Kommittén framhåller vikten av att i så hög utsträckning som möjligt eftersträva en organisatorisk spegling mellan politik och förvaltning och att detta bedöms som en strategiskt viktig fråga som bör belysas vidare inom förvaltningsorganisationen under kommande mandatperiod. Här vill Kultur- och fritidsnämnden lyfta fram att ett kundperspektiv behöver följa med vid bedömningen av lämplig organisatorisk tillhörighet.
Kultur- och fritidsnämnden ställer sig positiv till ökad samverkan och samarbete mellan sektorerna och delar kommitténs uppfattning om att gemensamma organisationsbenämningar samt även tjänstetitlar kan underlätta i arbetet. Nämnden vill därför upplysa om att ett sådant arbete redan pågår och det drivs av IT-enheten i projektform.
Uppdraget som förtroendevald
Nämnden ställer sig positiv till att i större utsträckning samordna politiska uppdrag. För Kultur- och fritidsnämndens räkning är till exempel en ökad politisk samordning kopplat till meningsfull fritid samt tidiga insatser för barn och unga önskvärd. En ökad samordning och informationsöverföring mellan nämnder som är involverade i det strategiska och operativa arbetet kan vara möjliggörande åtgärder. Beredningsprocesser inför nämnd är vidare viktiga att hålla tydliga och transparenta.
Sektorerna
Kultur- och fritidsnämnden ser inte behov av att ändra namn på sektor Styrning och stöd (som ofta benämns med förkortningen SG) och ser inte heller någon överhängande risk med att sektorns namn kommer sammanblandas med den nya nämnden; Stöd- och omsorgsnämnden (som föreslås förkortas SON). Myndighetsutövningen mot kund hanteras av den nya nämnden, SON. Sektorerna tar del av intern styrning och stöd vilket ligger under KS. Sektorernas namn är inarbetade sedan år 2019, det vill säga under sju års tid, och den implementeringen bör respekteras och därmed vidmakthållas.
Nämnderna ska ha arbetsmiljöansvar
Förändringen avseende arbetsmiljöfrågor får förstås såsom att Kommunstyrelsen även fortsatt behåller och äger arbetsgivaransvaret vilket synliggörs genom arbetsgivarpolitiska beslut samt i egenskap av anställande myndighet.
Nämnden vill betona vikten av att HR-styrprocessen arbetar igenom och tydliggör definitioner och innehåll och förklaring av begreppen:
- Arbetsgivaransvaret för Kommunstyrelsen som uppfattas omfatta begreppen arbetsgivarpolitik, arbetsgivaransvar, anställningsmyndighet samt
- Arbetsmiljöansvaret
Skillnaden mellan nämndernas och förvaltningens ansvar bör beskrivas samt vad och hur ansvar i detta kan delegeras. Detta görs lämpligen i respektive nämnds reglemente samt i det gemensamma reglementet. Ett dokument såsom till exempel en FAQ, med frågor och svar, eller motsvarande får gärna utformas som ett klargörande komplement till reglementena.
Strategiska program
Kultur- och fritidsnämnden ställer sig positiv till målsättningen med att uppnå en Kommunkoncerngemensam tydligare styrning kopplad till kommunens övergripande strategiska program. En koppling till den kommunövergripande översiktsplanen samt Kulturpolitiskt och Idrottspolitiskt program samt Biblioteksplan bör också säkras i detta. Som en del i detta bör programmen omarbetas i syfte att samordnas i sin utformning så de kan utgöra motsvarande underlag för samordning och prioritering av årliga aktiviteter i koncernens (nämndernas, bolagens samt förbundens) verksamhetsplanering. En utveckling av strukturen i det stödsystem, Stratsys, som idag används i verksamhetsplaneringsarbetet kan tillämpas i syfte att vara administrativt stödjande. Vidare kan en portföljstyrningsmodell med tillhörande forum och styrgrupper vara möjliggörande i arbetet.
-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
533kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Handlingsplan för Gävle – en äldrevänlig kommun löper ut under 2025. Handlingsplanen har reviderats och kommer sedan att gälla 2026 och tills vidare. Kommunstyrelsen har begärt ett yttrande från kultur- och fritidsnämnden gällande reviderad handlingsplan (dnr 25KS245).
Yttrande över reviderad handlingsplan äldrevänlig kommun
Kultur- och fritidsnämnden, Livsmiljö Gävle, anser att den reviderade handlingsplanen sätter fortsatt fokus på ett viktigt område, som nämnden arbetar med genom kulturavdelningens verksamheter i nära samverkan med andra sektorer.Kultur- och fritidsnämnden, Livsmiljö Gävle, ser positivt på att Kultur för äldre kvarstår som en aktivitet i handlingsplanen. Konceptet har varit mycket framgångsrikt och har utvecklats ytterligare sedan öppningen av Agnes Kulturhus.
Kulturupplevelser för äldre erbjuds året om, antalet besökare har ökat och efterfrågan varit stor. Under perioden januari-mitten av juni 2025 erbjöds cirka 90 arrangemang inom ramen för Kultur för äldre, både på Agnes Kulturhus, i Gävle Konserthus och runt om i kommunen. I det sommarprogram som kulturavdelningen satte samman erbjöds också ett antal senioranpassade arrangemang som till exempel stadsvandringar på eftermiddagstid och konserter.
Kultur- och fritidsnämnden, Livsmiljö Gävle, ställer sig bakom den reviderade handlingsplanen och har inga förslag till förändringar.
-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
245kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen #388441 – Konst i tunneln vid Staffansplan (25KS373) har inkommit till Gävle kommun. Enligt kommunstyrelsens delegationsordning 1:6 (19ks493) har kommunstyrelsen delegerat ansvaret att remittera en e-petition till kommunsekreteraren som remitterar till rätt nämnd. E-petition #388441 – Konst i tunneln vid Staffansbron har remitterats till kultur- och fritidsnämnden för beslut.
E-petitionen föreslår att man skulle bjuda in konstnärer/graffitikonstnärer att måla tunnelväggarna i tunneln under Staffansbron, så som det är gjort under tågstationen, i stället för att tunneln ska bli nedklottrad och behöva saneras. Det blir trevligare att titta på och förhoppningsvis slipper man folk som bara går dit för att skriva en tag.
Livsmiljö Gävles bedömning och motivering
Livsmiljö Gävle ser positivt på förslagsställarens vilja att göra utemiljön trevligare med konst. Att låta uppföra konst i gångtunnlar verkar ha en viss, men debatterad, effekt mot klotter. Konstverk i tunnlar drabbas tyvärr ändå av klotter som behöver saneras. Konsten utsätts dessutom för hårt slitage och skadas lätt. Ibland krävs återställning av konstnären om klottret inte kan saneras på enklare sätt utan att skada målningen.Gävle Konstcentrum, som ansvarar för den offentliga konstnärliga gestaltningen, saknar medel för investering i offentlig konst som inte är kopplad till ny-, om-eller tillbyggnation. I dessa fall finansieras konsten genom 1%-regeln i enlighet med Policy för den offentliga konsten i Gävle kommun (dnr 19KFN77-4) då 1% av den kalkylerade byggkostnaden avsätts till konstnärlig gestaltning. Även underhållsbudgeten är begränsad. Konsten i tunneln under tågstationen uppfördes 2018 som en del av Gefle Street Art, ett projekt genomfört med tillfälligt avsatta medel det året.
Livsmiljö Gävle anser att idén är bra och tar med sig förslag på placering om det i framtiden skulle finnas utrymme för konstprojekt, men bedömningen är att det i dagsläget inte finns ekonomiskt utrymme att genomföra förslaget och att e-petitionens förslag därför ska avslås.
-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
En e-petition har inkommit till Kultur- och fritidsnämnden den 13 maj 2025. Förslaget innebär att bygga ett utegym vid området kring Åbyvallen i Valbo och kommer att behandlas i Kultur- och fritidsnämnden.
Förslagsställaren önskar att Gävle kommun bygger ett utegym i anslutning till elljusspåret vid Åbyvallen i Valbo. Anordningen föreslås bidra som ett komplement till det nuvarande elljusspåret och andra aktiviteter som fotbollsplanerna i närheten.
Samhällsbyggnadsnämnden har genom arbetet med Lek- och aktivitetsplatsstrategin undersökt kommunens förutsättningar för aktivitet. Kartläggningen visar att det finns andra områden som är i större behov än den föreslagna platsen.
Kultur- och fritidsnämnden beslutar att avslå e-petitionen.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
602kb Ladda ner dokument
-
-
Livsmiljö Gävle har tagit fram nya modeller för hyressättning av tillfälliga lokalupplåtelser och uthyrning av tilläggsutrymmen. Modellen som prissätter tillfälliga lokalupplåtelser baseras på ett delvis nytt sätt att räkna kostnader kontra öppettider. Den tidigare modellen räknade kostnader utifrån en given tidpunkt och hyrorna räknades upp med 2,5% årligen i enlighet med beslut i det tidigare Idrottspolitiska programmet.
Flexibiliteten är den största styrkan med den nya föreslagna hyresmodellen. Kostnadsdelen, som beräknas inför varje år, säkerställer att nämndens faktiska anläggningskostnader är de som ligger till grund för prissättningen mot kund. Förändringar i anläggningsbestånd och antalet bokningsbara timmar ses också över årligen vilket garanterar att de är anläggningarnas faktiska öppettider som divideras med kostnaderna.
För prissättning av tilläggsutrymmen används inte samma beräkningsmodell som för övriga uthyrningsbara ytor på grund av att de inte hyrs ut per timme. I stället tillämpas en hyresmodell som grundar sig i vad tilläggsutrymmena faktiskt kostar nämnden. Ytorna lyfts ur beräkningen för tillfälliga lokalupplåtelser för att säkerställa att intäkter ej tas två gånger på samma yta. Hyresmodellen baseras på ett genomsnittligt kvadratmeterpris på de objekt där det finns tilläggsutrymmen och räknas ut genom att ta total hyra delat med total bruksarea.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
-
Livsmiljö Gävle lämnar följande förslag på sammanträdesdagar för år 2026.
24 februari, 24 mars, 28 april, 26 maj, 22 september, 20 oktober och 8 december.
Förslaget grundar sig i en dialog med övriga sektorer inom kommunen. Huvudprincipen är att kommunens nämndsammanträden förläggs i slutet på varje månad och att kommunstyrelsen har sina sammanträden andra veckan i månaden. Med denna huvudprincip ges nämnden en möjlighet att ha sina möten innan underlag lämnas in till Ekonomi, Styrning och stöd, för vidare hantering.
Ordförandeberedning hålls på torsdagar två veckor innan nämnden sammanträder.
Kultur- och fritidsnämndens sammanträden startar kl. 13.00 och pågår som längst till kl. 17.00.
Om nämnden önskar kan nämnden förlänga sammanträdena med 4 timmar per termin, för att kunna ordna studiebesök.
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
15
Workshop kring aktiviteter i verksamhetsplan 2026
-
16
Rapport från förtroendevalda
-
Kultur- och fritidsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med kultur- och fritidsnämnden delegeringsordning. Dessa beslut ska redovisas till kultur- och fritidsnämnden. Redovisningen innebär inte att kultur- och fritidsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får kultur- och fritidsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut. Besluten är förtecknade i separat lista. Listan anges i protokollet.
Bilagor
-
70kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-