Möte 2023-04-25
-
1
Beslutsärende: Upprop och val av justerare
-
2
Beslutsärende: Fastställande av föredragningslista
-
Ordförandeberedning har hållits den 13 april 2023.
Följande närvarade:
Helene Börjesson (MP)
Lars-Erik Oxbacke (S)
Niclas Bornegrim (M)
Berörda tjänstepersoner -
4
Sektorchefen informerar
-
Månadsrapport till nämnd mars 2023 omfattar resultatet per mars månad och årsprognos för kultur- och fritidsnämnden
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
253kb Ladda ner dokument
-
-
För att klara en budget i balans krävs åtgärder. I detta syfte föreslås att en Handlingsplan – budget i balans 2023 med utblick mot 2024–2026 upprättas.
-
Av kommunallagen (2017:725) framgår det av 6 kap. 37 § att delgivning med en nämnd sker med ordförande eller med den som enligt ett reglemente eller ett särskilt beslut är behörig att ta emot delgivningar.
Av gemensamt reglemente för kommunstyrelsen och nämnder i Gävle kommun, reviderat enligt fullmäktiges beslut den 14 december 2020 § 17, med dnr 19KS455) framgår följande av 27 §:
Delgivning med styrelsen/nämnden sker med ordföranden eller anställd som styrelsen/nämnden beslutar.
Mot bakgrund av detta bör beslut tas om vilka anställda som får ta emot och skriva under delgivningskvitto.
-
I kultur- och fritidsnämndens delegeringsordning framgår beslutanderätter som kultur- och fritidsnämnden delegerat till tjänstepersoner och politiker.
Löpande revidering behöver ske för överensstämmelse med gällande lagstiftning, verksamhetens behov och för att kunna få ett effektivt beslutsfattande i vissa frågor.
I årets revidering av delegeringsordningen har fokus varit att införa klarspråk i den löpande texten i kapitel ett. Den löpande texten i kapitel ett har skrivits om på så sätt att text som har bedömts inte vara motiverad att ha med i delegeringsordningen har tagits bort, med detta har nya stycken och rubriker kommit till. I den löpande texten i kapitel ett har nya stycken lagts till med information som inte varit med tidigare. Språkfel som hittats i dokumentet har rättats till.
Dokumentets försättsblad har reviderats på så sätt att delegationsordning byts ut mot delegeringsordning, som får anses vara den korrekta formuleringen. Vidare har dokumentet uppdaterats utifrån Gävle kommuns nu gällande grafiska profil. Information har lagts till om när det styrande dokumentet antogs av nämnden.
Ett förtydligande har införts i kapitel 1.1.1 att sektorchef likställs med förvaltningschef. Detta framgår även av kommunstyrelsens delegeringsordning. Vidare har ett förtydligande införts om att kommunstyrelsens delegeringsordning gäller angående arbetsgivarfrågor.
Kapitel 1.1.6 har införts i den löpande texten som anger vad delegatens beslutanderätt innebär.
Kapitel 1.2 har införts och anger att beslut kan överklaganden som förvaltningsbesvär eller laglighetsprövning. Information om överklagande har inte funnits med tidigare.
Kapitel 1.2.1 som berör personalärenden har tagits bort då nämnden inte har det ansvaret, vilket framgår av kommunstyrelsens delegeringsordning.
Rubrik i kapitel 2.1 har ordet personalärenden tagits bort och ersatts med ordet tjänsteresor. Detta för förtydligande. I rubriken för punkt 2.1.2 har ordet resor bytts ut mot tjänsteresor.
I kapitel 2.5 har chef för verksamhetsstöd bytts ut till enhetschef.
I kapitel 2.6.5. har delegat ändrats från chef för verksamhetsstöd till enhetschef och jurist på Livsmiljö samt kommunjurist på styrning och stöd. Registrator har tagits bort som ersättare.
Vidare har en årlig uppdatering skett av prisbasbelopp, vilket för 2023 är 52 500 kr.
Ändringar i dokumentet är angivet med röd färg.
-
93kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
565kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
-
Bland de ärenden som Gävle kommuns kundtjänst hanterar årligen går endast en del vidare till nämnd eller handläggare i resten av förvaltningen. Huvuddelen av inkomna samtal och mail är enkelt besvarade önskningar om ytterligare information som inte kräver någon handläggning eller beslutsfattande, och hanteras därför av kundtjänsten för att avlasta övriga förvaltningen. Detta följer den s.k. ROSA-metoden utifrån vilken kommunens kundtjänst arbetar, efter vilken dessa ärenden klassas i kategorierna 1 till 2 i kommunens ärendehanteringssystem Artvise.
Trots att dylika ärenden hanteras av kundtjänst som tekniskt sett är del av sektorn Styrning och stöd betyder det inte att alla de inkomna handlingar och upprättade anteckningar som hanteras av kundtjänst tillhör kommunstyrelsen ur en arkivbildningssynpunkt. I den utsträckning ärenden angår andra nämnders verksamhet och uppdrag bildar handlingarna del av dessa respektive nämnders arkiv.
Ur en bevarande- och gallringssynpunkt får det till följd att kommunstyrelsens gallringsbeslut inte kan tillämpas på samtliga handlingar som hanteras av kundtjänst, utan endast de som tillhör ärenden som utförts av kundtjänst för Kommunstyrelsens räkning. För kundtjänst ska kunna gallra samma handlingstyper konsekvent krävs därför i vissa fall att respektive nämnd fattar ett eget beslut för de handlingar som kundtjänst hanterar åt dem.
De i sammanhanget berörda handlingarna dokumenterar inte någon form av myndighetsutövande och inleder inga ärenden som direkt berör nämndens särskilda uppdrag och kärnverksamhet. De bedöms därför vara av lågt värde att bevara för nämndens egen räkning. Kundtjänst uppger likväl att handlingarna saknar ett långsiktigt värde för deras egen interna uppföljning. Insynsintresset från allmänheten bedöms därtill vara så pass begränsat i proportion till handlingarnas stora antal att det inte motiverar att handlingarna bevaras över längre tid. Gallring skulle även vara kundtjänst till praktisk nytta då den betydande mängden handlingar som lagras i Artvise påtagligt påverkar systemets prestanda.
Kundtjänst framlägger därför ett förslag att gallra dessa handlingar utformat så att samtliga nämnder kan anta det utan att övriga sektorers arbete eller dokumentationen därav påverkas av beslutet. De handlingar som skickas vidare till handläggare utanför kundtjänst eller till nämnd omfattas som nämnt inte av det tänkta gallringsbeslutet oavsett hur de klassificeras i systemet. Endast de handlingar som uteslutande hanteras av kundtjänst berörs.
-
Kulturskolan i Gävle möter årligen ca 2 500 elever, varav 1 900 deltar i den ordinarie verksamheten. Närmare 600 elever omfattas av El Sistema. El Sistema-verksamheten är mycket uppskattad och populär och når barn som kanske inte annars skulle anmäla sig till Kulturskolans ordinarie undervisning.
Kulturskolan har i dagsläget ca 700 elever på kö. Längst kö är det till piano, gitarr, fiol, bild och dans. För att kunna korta dessa köer behöver nya sätt att bedriva verksamhet möjliggöras, där till exempel gruppverksamhet för nybörjare kan vara ett steg i att möta fler barn samtidigt. Gruppverksamhet finns redan i relativt stor omfattning men kan utvecklas ännu mer.
Kulturskolan är ingen lagstadgad verksamhet. Dock finns sedan 2018 en nationell strategi för kulturskolorna i Sverige som pekar ut nationella mål som ska stödja de kommunala kulturskolorna. Målen är bland annat att främja en mer tillgänglig och jämlik kulturskola av hög kvalitet i såväl utbud som undervisning.
Samtidigt har Kulturrådet flaggat för att statliga medel till kulturskoleverksamhet halveras avseende bidraget som beviljas för 2023/2024 samt att bidraget med största sannolikhet försvinner helt 2024/2025. I relation till detta bör Kulturskolan göra en översyn av de verksamheter som bedrivs inom ramen för det statliga bidraget och säkerställa framtiden särskilt för El Sistema.
Kulturskolans uppdrag utgår ifrån Kultur- och fritidsnämndens reglemente och styr mot kommunens två övergripande mål;
•Kraftigt förbättrade resultat i Gävles skolor
•Trygghet, sammanhållning och en välfärd att lita på i hela kommunen
Verksamheten på Kulturskolan utformas i linje med Gävle kommuns Kulturpolitiska program (2020) och andra relevanta styrdokument. El Sistemas huvudsakliga mål med verksamheten går väl i linje med kommunens övergripande mål – ökad måluppfyllelse i skolan och att skapa förutsättningar för en kvalitativ fritid i stadsdelarna.
Genom att möjliggöra förändrade arbetssätt på Kulturskolan tryggas och prioriteras Tillgänglig kultur för alla och Kultur för och med barn och unga i enlighet med utpekade fokusområden i det kulturpolitiska programmet:
”Utbudet av kultur för barn och unga ska präglas av hög kvalitet med variation, bredd och spets.”
”Att ha tillgång till kultur i dess olika former – som utövare eller publik – ska vara en självklarhet för alla […] i Gävle kommun. Kulturen ska alltså vara tillgänglig oavsett ekonomiska förutsättningar, språk, funktionsvariationer och bakgrund.”
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
12
Informationsärende: Skottes Musikteater
-
ICORN, International Cities of Refuge Network har årligen ett internationellt nätverksmöte under vilket fristadsgäster, koordinatorer såväl som politiker och tjänstepersoner som på olika sätt arbetar med frågan om yttrandefrihet/fristad samlas och utbyter erfarenheter. Workshops varvas med föreläsningar av tongivande personer och mingel deltagarna emellan. Under dagarna kan deltagarna på olika vis utbilda och fortbilda sig, inspireras och nätverka. Framförallt är ett deltagande ett tydligt ställningstagande för yttrandefrihet och demokratiska värderingar inom det globala kulturella fältet.
-
14
Informationsärende: Rapport från förtroendevalda
-
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Kultur- och fritidsnämnden delegeringsordning. Dessa beslut ska redovisas till Kultur- och fritidsnämnden . Redovisningen innebär inte att Kultur- och fritidsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Kultur- och fritidsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut. Besluten är förtecknade i separat lista. Listan anges i protokollet.
Bilagor
-
417kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Kommun driver idag i två event- och konferensanläggningar i egen regi. Gävle Konserthus och Gasklockorna drivs av kommunen trots att kommunen ej skall utföra konkurrerande verksamhet med privata aktörer enligt gällande lagstiftning.
Moderaterna anser att Gävle kommun har en verksamhet för mycket vilket medför en monopolställning på marknaden i Gävle.
Moderaterna vill utreda Gasklockornas verksamhet och se över möjligheten att arrendera ut området till en privat aktör. Utredningen skall vara klar under 2023.
Bilagor
-
59kb Ladda ner dokument
-