Möte 2018-09-18
-
1
Mötets öppnande, upprop, tjänstgöringsordning
-
2
Val av justerare
-
3
Fastställande av föredragningslista
-
4
Anmälan av beredning 5 september
-
5
Informationsärende - Förvaltningschef informerar
-
Delårsrapport 2 2018 omfattar verksamhetsrapport per sista augusti 2018 med måluppfyllelse enligt den balanserade styrningen med ett ekonomiskt resultat samt en helårsprognos.
Verksamhetsrapporten är upprättad utifrån Kommunledningskontorets anvisningar och redovisar hur målen i verksamhetsplan 2018 har uppfyllts för perioden.
En resultaträkning samt resultat per avdelning bifogas. Båda dessa rapporter är hämtade ur ekonomisystemet Agresso och visar Kultur- och fritidsnämndens ekonomiska resultat för perioden januari till augusti 2018.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
536kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med policyn är att tydliggöra riktlinjer för att bedriva caféverksamhet i kommunala idrottsanläggningar. Policyn kommer gälla för alla hyresgäster som bedriver caféverksamhet i Kultur & fritid Gävles idrottsanläggningar. Caféverksamhet innefattar all typ av försäljning av livsmedel, godis och dryck.
Det har funnits behov och efterfrågan på att tydliggöra riktlinjer för hur caféverksamheter får drivas i kommunala anläggningar. Det har funnits många olika varianter på caféverksamheter i kommunala anläggningar. De flesta caféer har grundat sig på samverkansavtal, muntliga överenskommelser och på egna initiativ från föreningar. Med tydliga riktlinjer blir det mer rättvist och möjliggör att fler föreningar kan bedriva caféverksamhet.
Det övergripande målet är att caféverksamhet i kommunala idrottsanläggningar regleras utefter typ av träning/tävling/evenemang samt typ av anläggning samt om det finns samverkansavtal. Målet är att skapa tillfällen för föreningar och andra hyresgäster att driva café som möjliggör intäkter och bidrar till ökad service till föräldrar, medlemmar och publik.
En utvärdering av hur cafépolicyn efterlevs ska göras minst en gång vartannat år. I samband med utvärderingen görs eventuella revideringar av policyn. Ambitionen är att uppnå en ständig förbättring vad gäller styrning mot bättre och rättvisa möjligheter för föreningar att bedriva caféverksamhet som genererar intäkter och god service.
I samband med framtagande av cafépolicyn har Kultur och Fritid Gävle haft samråd med idrottsförbundet. De anser att det är en komplex fråga men accepterar och har förståelse för policyn.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med en reklampolicy är att tydliggöra riktlinjer gällande reklam på kommunalt ägda idrottsanläggningar.
Det har funnits behov och efterfrågan på att tydliggöra riktlinjer för hur reklam får användas på kommunalt ägda idrottsanläggningar. Reklamintäkter är en viktig inkomstkälla för föreningslivet och Gävle kommun vill möjliggöra för föreningar att nyttja denna inkomstkälla. Samtidigt är det viktigt att det finns regler för hur och var på anläggningar som reklam får placeras, vilka budskap reklamen förmedlar samt att inte anläggningens skick och säkerhet påverkas negativt.
Policyn är anpassad och reglerad efter föreningsavtal där det ingår reklamrättigheter samt anläggningens huvudsakliga ändamål. Exempelvis kan reklam vara mer tillåtande i en anläggning med största del föreningsverksamhet än i en idrottsanläggning där det huvudsakliga ändamålet är skolidrott eller annan typ av lektionsverksamhet för skolarna.
I samband med framtagande av reklampolicyn har Kultur och Fritid Gävle haft samråd med idrottsförbundet. Förbundet har inga synpunkter beträffande policyn.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Internkontrollplanen i Gävle kommun utgår från den balanserade styrningens fyra perspektiv. Kontrollområdena är uppdelade på två; risker mot målen samt övriga riskområden. Övriga riskområden innefattar finansiell rapportering och efterlevnad av externa och interna regelverk.
Uppföljningen av den interna kontrollen har skett utifrån de risker som lyftes fram i internkontrollplanen för 2018. Dokumentation från utförda kontroller finns förvarade på förvaltningen.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Vården av den offentliga konsten i Gävle är eftersatt. En första genomgång av de befintliga verken har visat på stora behov av renovering. Intendenten för offentlig konst vid Gävle Konstcentrum kommer att anlita en konservator för att ta fram en sanerings- och konserveringsplan för all offentlig konst samt rådgöra kring de mest akuta behoven.
Innan utredning är färdigställd kan det konstateras att vissa åtgärder måste genomföras redan under hösten för att förhindra ytterligare kostsamt förfall eller direkt fara. För att åtgärda de konstverk som är i störst behov renovering föreslås en omfördelning av medel från Verksamhetsstöd till Kultur.
Verksamhetsstöd har i 2018 års budget reserverat medel för eventuella driftkostnader som beräknas komma efter investering i s.k. accesspunkter för WiFi i egenägda fastigheter. Investeringarna har ännu inte genomförts varpå inga driftkostnader kommer att belasta avdelningen under innevarande år, därav är omfördelningen möjlig under 2018.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Det gällande kulturpolitiska programmet för Gävle kommun antogs 2008-04-22, dnr 08KFN47. Ett av de huvudsakliga syftena med programmet var att stärka Gävle kommuns ansökan till att bli kulturhuvudstad 2014 och därav gjorde man även valet att använda samma titel på programmet som för den ansökan som gjordes till kulturhuvudstadsåret – Kulturell allemansrätt.
Gävle är en kommun som växer och utvecklas och där behöver kulturen finnas med som en viktig medspelare. För att ligga i linje med kommunens övriga planer och inriktningsmål krävs ett nytt program för kulturen med en tydlig viljeriktning samt tillhörande handlingsplan.
Avdelningen Kultur kommer tillsammans med kontaktpolitiker arbeta fram ett förslag till nytt kulturpolitiskt program. Förslaget kommer presenteras för Kultur- och fritidsnämnden under hösten 2019.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden beslutade 2017-12-12 § 133, att tillsätta kontaktpolitiker bestående av en förtroendevald från varje parti som finns representerad i nämnden samt att uppdrag ska utgå från nämndens verksamhetsplan eller specifika uppdrag.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
13
Informationsärende - Framtidens stadsbibliotek
-
14
Informationsärende - Lokalstrategi Kultur & fritid
-
15
Informationsärende - Översyn av fritidsgårdsverksamheten
-
16
Informationsärende - Rapport från förtroendevalda
-
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-