Möte 2023-02-21
-
1
Beslutsärende: Upprop och val av justerare
-
Det har tillkommit ett extra ärende Beslutsärende: Stipendiekommittén.
-
Ordförandeberedning har hållits den 10 februari 2023 .
Följande närvarade:
Helene Börjesson (MP)
Lars Erik Oxbacke (S)
Niclas Bornegrim (M)
Berörda tjänstepersoner
-
4
Sektorchefen informerar
-
5
Informationsärende: Kultur- och fritidsnämndens verksamhetsplan
-
6
Informationsärende: Presentation av verksamheter och verksamhetschefer
-
Niclas Bornegrim (M) vill framföra sitt initiativärende som lyder enligt följande:
"Unga Örnar driver idag fyra fritidsgårdar i Gävle Kommun. Dessa är Brynjan, Knoppen, Soffan och Zebran. Unga Örnar är en organisation som ingår inom Socialdemokraterna. Unga Örnars anställda ska dela arbetarrörelsens värderingar. Unga Örnar deltar i politiska manifestationer som till exempel första maj. Unga Örnar deltar som organisation i den politiska utvecklingen och samarbeten inom socialdemokratin.
Gävles barn och ungdomar skall vara fri från politisk påverkan som finansieras av våra gemensamma skattemedel i sitt val av fritidsgård och kunna besöka den som ligger i fritidsgårdens upptagningsområde utan att behöva vara medlem i en politisk organisation.
Gävle Kommuns fritidsgårdar ska bedrivas i föreningsdrift av en organisation som är kopplad till det geografiska området som till exempel en idrottsförening eller kulturförening fri från politisk påverkan."
Med anledning av ovanstående yrkar Niclas Bornegrim (M)
Att kultur- och fritidsnämnden genomför en revision av Unga Örnar och dess kopplingar till den Socialdemokraterna.
Att kultur- och fritidsnämnden upparbetar en plan för fritidsgårdar i Gävle Kommun och deras föreningsdrift utan kopplingar till politiska organisationer.
Att kultur- och fritidsnämnden genomför ovanstående att-satser med ett slutdatum 2023-12-31 för ett genomförande med upphandlingar efter nuvarandes avtal utgång med Unga Örnar.
Bilagor
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunplan år 2023 som beslutats i Kommunfullmäktige uppdras Kultur- och fritidsnämnden permanenta satsningen på ”Kultur för äldre”. För satsningen finns 500 000 kr avsatta under Kommunstyrelsens finansförvaltning att ansöka genom särskilt beslut.
-
74kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Årsredovisning 2022 omfattar verksamhetsrapport per den sista december 2022 med måluppfyllelse och ett ekonomiskt resultat. Verksamhetsrapporten är upprättad utifrån Styrning och stöds anvisningar och redovisar hur målen och uppdrag i verksamhetsplan 2022 har uppfyllts.
En resultaträkning samt resultat per avdelning bifogas. Båda dessa rapporter är hämtade ur ekonomisystemet Unit4ERP och visar kultur- och fritidsnämndens ekonomiska resultat för 2022.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
-
Internkontrollplanen för Kultur- och fritidsnämnden är framtagen utifrån riktlinjer från Styrning och stöd och den så kallade COSO-modellen med en risk och konsekvensanalys. Kontrollområdena är uppdelade på två; risker mot målen samt övriga riskområden. Övriga riskområden innefattar finansiell rapportering och efterlevnad av externa och interna regelverk.
Uppföljningen av den interna kontrollen har skett utifrån de risker som lyftes fram i internkontrollplanen för 2022. Dokumentation från utförda kontroller finns förvarade hos verksamhetsstöd.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden upprättar sin internbudget för år 2023 med utgångspunkt från Kommunplan 2023 som fastställdes av Kommunfullmäktige i december 2022. Fördelningen av kommunbidrag mellan avdelningarna är baserad på de politiska prioriteringar som fattats i samband med beslutet i kommunstyrelsen i december 2022.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt beslut i Kommunfullmäktige tilldelas Kultur- och fritidsnämnden 8 300 tkr att fördela internt mellan avdelningarna utifrån behov. Kultur- och fritidsnämnden beslutar om fördelning av tilldelade medel för så kallade reinvesteringar under år 2023.
Avsatta investeringsmedel ska användas för inköp av möbler, ljus- och ljudteknik, konst, musikinstrument, maskiner till fritidsanläggningar samt andra behov som uppstår under året i verksamheterna.
-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
568kb Ladda ner dokument
-
-
13
Beslutsärende: Yttrande över revisionskontorets granskning av ansvar, roller och befogenheter i politiska- och förvaltningsorganisationen
Revisionskontoret har utfört granskning av ansvar, roller och befogenheter i Gävle kommuns politiska- och förvaltningsorganisation. Detta till följd av beslut som togs december 2018 om ny politisk organisation och antagande av reglementen, vilket resulterade i en förändring av förvaltningsorganisationen.
Revisionskontorets granskning syftar till att bedöma om ansvaret för kommunens personal mellan kommunstyrelsen och nämnderna är tydligt, det vill säga om respektive nämnds delegationsordning är tillräcklig utifrån gällande lagstiftning, föreskrifter och kommunens styrdokument.
Revisionskontorets granskning har inriktats på att kommunstyrelsen blev arbetsgivaransvarig och anställningsmyndighet. Med detta kommer risken att arbetsgivaransvar och verksamhetsansvar mellan styrelsen och nämnderna inte är tillräckligt tydliggjort.
Vidare omfattar granskningen den form av beställar- och utförarsystem i förvaltningsorganisationen som införts. Detta ställer krav på tydlighet i relationen mellan kommunstyrelsen och nämnderna. Det anges att beslutfattandet kan påverkas av förändringen i förvaltningsorganisationen. Det behövs förtydligas i nämnds delegationsordning att beslutanderätten delegeras till rätt delegat och att den beslutanderätt som delegeras är inom nämndens ansvarsområde. Risken finns att kommunallagen och kommunens regler och styrdokument inte tillämpas korrekt.
Slutligen anges att arbetsmiljöansvaret mellan kommunstyrelsen och nämnderna måste klargöras på ett enhetligt sätt i kommunens styrdokument. Om det inte sker är risken att arbetsmiljöansvaret inte är tydliggjort i den politiska organisationen och att arbetsmiljölagen inte tillämpas korrekt.
Kommunrevisionens granskningsrapport ger följande rekommendationer till kultur- och fritidsnämnden:
- kultur- och fritidsnämndens delegationsordning innehåller inga beslutanderätter avseende arbetsgivarfrågor eller rätt att vidaredelegera beslutanderätt.
Yttrande över revisionens slutrapport ska lämnas revisorerna senast 2023–03–01.
Kultur- och fritidsnämndens yttrande
Kultur- och fritidsnämnden ser positivt på att en granskning har utförts.
Nämndens målbild är att ansvar, roller och befogenheter ska vara tydliga och följa gällande lagstiftning, föreskrifter och kommunens styrdokument.
Nämnden bedömer att vid nästa revidering av delegationsordningen bör arbetsgivaransvaret mellan kommunstyrelsen och förvaltningen förtydligas.
Nedan följer hur nämnden har tänkt att agera utifrån de rekommendationer som kommunrevisionen gett.
1. Det bör tydligt framgå av styrdokument att kultur- och fritidsnämnden följer den kommungemensamma tolkningen om att sektorchef är att likställa med förvaltningschef och det bör förtydligas i delegationsordningen.
2. Revidera delegationsordningen så att det inte uppstår otydligheter i förhållande till kommunstyrelsens delegationsordning.
Revidering av nämndens delegationsordning är planerad till våren 2023.
-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
346kb Ladda ner dokument
-
Kulturskolan får återkommande information från elever, vårdnadshavare och andra intressenter att kursavgifter kan vara ett reellt hinder för deltagande (650 kr respektive 850 kr/termin beroende på val av kurs). Det av Gävle kommun antagna Sociala hållbarhetsprogrammet (2019 – 2023), påtalar jämlika villkor för en aktiv och meningsfull fritid som ett målområde, samt utmaningar i att överbrygga social och ekonomisk utsatthet. Även ”Kartläggning av ojämlika villkor inom kultur och fritid” (Gävle kommun, Sektor Livsmiljö, mars 2022), omnämner att Kulturskolan i Gävle har ett utvecklingsarbete vad gäller att säkerställa jämlika villkor för målgruppen. Elevavgifter uttrycks i intervjuer vara ett hinder för breddat deltagande. I kartläggning om ojämlika villkor omtalas att det ”inte finns entydiga forskningsresultat om avgifternas påverkan för deltagande i kulturskolan, men att det för de mest ekonomiskt utsatta hushållen kan utgöra ett hinder för deltagande”.
Kulturskolans kursavgifter och instrumenthyra ger dock årligen intäkter på ca 2 600 TKR, vilka verksamheten är beroende av. Att ta bort kursavgifterna ställer krav på ökad budget för bibehållen volym av kulturskoleverksamhet. Det är heller inte säkert att avgiftsfria kurser innebär fler elever, då platserna är begränsade till antal och verksamheten redan nu har köer. För att fler elever ska få kunna ta del av verksamheten behöver Kulturskolan därmed ytterligare förstärkt budget. Samtidigt noterar vi att ett flertal kommuner har tagit bort eller sänkt elevavgifterna i syfte att minska trösklarna till verksamheten, t ex har Malmö och Göteborg sänkt kursavgifter till 300 kr/termin för både enskild undervisning – och i grupp. Detta kan vara en intressant hantering att följa upp och undersöka vidare.
För Kulturskolan i Gävle är den avgiftsfria verksamheten inom ramen för El Sistema ett viktigt verktyg för jämställda och jämlika villkor. Här ser vi ett behov av en långsiktig finansiering av verksamheten.
En intressant spaning att hålla koll på är regeringens budgetproposition (2023) och vilja till satsningar på fritidskort:
”Ett fritidskort som ger barn och unga möjlighet att delta i idrotts- och föreningslivet
En aktiv och meningsfull fritid i gemenskap med andra är viktigt för att motverka fysisk och psykisk ohälsa och ensamhet bland barn och unga. Barn och ungdomar behöver få bättre tillgång till idrott och föreningsliv. Att öka barns rörelse, stärka konditionen och motverka stillasittande är viktigt här och nu. Det lägger också grunden för en jämlik hälsa längre fram i livet. För att värna barns och ungas tillgång till idrotts- och föreningslivet avser regeringen införa ett fritidskort. Särskilt barn och unga från socioekonomiskt utsatta hushåll ska med fritidskortet få förbättrade möjligheter att delta i fritidsaktiviteter. Regeringen föreslår att 50 miljoner kronor avsätts under 2023 för att ta fram nödvändig infrastruktur för införandet av ett fritidskort till barn och unga. Under 2024 beräknas 731 miljoner kronor för att införa fritidskort och fr.o.m. 2025 beräknas årligen 792 miljoner kronor för samma ändamål” Satsningar för bättre vård och ökad folkhälsa - Regeringen.se
-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle teaterförening har under många år haft en väldigt stor styrelse. Under senaste år har föreningen beslutat att minska styrelsens storlek och Kultur- och fritidsnämnden beslutade år 2022 att avstå sin plats i styrelsen som ledamot med ersättarplats.
Nya stadgar har röstats igenom i föreningen och kommunen får fortsatt rätten till en ledamotsplats med ersättare. Kultur- och fritidsnämnden har dock beslutat enligt Kultur- och fritidsnämndens protokoll 2022-03-22 att endast föreslå en adjungerad till styrelsen, vilket styrelsen accepterat 2022-05-02 enligt bifogat protokoll.
Styrelsen väljs för två år i taget, vilket gör att nämnden rekommenderas att göra desamma vid val av adjungerad.
Den adjungerade har yttranderätt på styrelsemötena, men ej rösträtt när styrelsen väljer att kalla den adjungerade. Styrelsen har 8 möten per år och uppdraget är inte arvoderat.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunala pensionärsrådet är ett organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan pensionärsorganisationer och styrelser och nämnder i Gävle kommunkoncernen. Det är en remissinstans för frågor som rör äldre i kommunen.
Rådet ska ge styrelser och nämnder inom kommunkoncernen möjlighet att ta del av och beakta pensionärsorganisationers synpunkter i ett tidigt skede. Rådet ska ge pensionärsorganisationer i kommunen möjlighet att ta initiativ och att aktivt verka för förändringar och utveckling av kommunens verksamheter och då särskilt vad gäller verksamheter som berör äldre i samhället. Kommunkoncernens styrelser, nämnder och bolag skall i rådet diskutera och informera om sin verksamhet, planerade förändringar samt resultatet av olika åtgärder, som har eller kan få betydelse för äldre personer. Av pensionärsorganisationerna utsedda ledamöter och ersättare i rådet kan ingå i arbets- och referensgrupper inom ramen för kommunkoncernens verksamheter.
Kommunala pensionärsrådet organiseras av kommunstyrelsen och administreras av sektor Styrning och stöd.
Kommunala pensionärsrådet sammanträder minst fem gånger per år
Kontaktpolitiker samt kommunal- och oppositionsråd har närvarorätt men inte närvaroskyldighet vid rådets möten.
Nämnder och styrelser inom Gävle kommunkoncern, som ej är representerade i rådet, får bland sina ledamöter och ersättare utse egna kontaktpersoner med särskilt ansvar för att uppmärksamma rådet på aktuella frågor och ärenden inom respektive organs ansvarsområde. Saknas sådan utsedd politiker faller uppgiften på nämndens/styrelsens ordförande eller vid förfall för denna på vice ordföranden.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Stipendiekommittén har funnits i någon form ända sedan 1974 och de stadgar som fortfarande använts fram till nu har beslutats 1987.
Enligt nuvarande Gemensamt reglemente för kommunstyrelse och nämnder i Gävle kommun skall nämnderna själva besluta vilka utskott eller kommittéer de vill ha liksom arbetsordning.
Stipendiekommitténs uppgift är att utifrån inkomna förslag och ansökningar och utifrån gällande stadgar för kommittén lägga förslag på stipendiater till olika stipendier. Det gäller även pristagare till Gävle kommuns kulturpris. Beslut om stipendiater tas antigen av stipendiekommittén eller efter förslag från kommittén av Kultur- och fritidsnämnden. Detta styrs av de olika stipendiernas stadgar.
Utdelning sker på höst och vår. Möten hålls därmed två gånger per år innan nämnd. Protokollen från mötena delges nämnden.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har upprättat en stipendiekommitté som bereder stipendier och kulturpris. Vissa stipendier beslutar kommittén själva kring, medan andra bereder kommittén inför nämndsammanträdet med Kultur- och fritidsnämnden allt enligt respektive stipendiums stadgar.
Kommunstyrelsen har delegerat till Kultur- och fritidsnämnden uppgiften att besluta kring kulturpris, kulturstipendier och idrottsstipendier inom riktlinjerna för donation.
Utdelningar görs två gånger per år och fyra möten hålls per år. Ersättning i form av arvode och inkomstbortfall utgår.
Stipendiekommittén består av fem ledamöter varav en är ordförande.
-
76kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Forsbacka Bruk skall enligt stadgarna förvalta Forsbacka bruks byggnader, inventarier och fast egendom genom att skapa ett centrum för konst och kultur samt ordna aktiviteter inom turism och friluftsliv.
Styrelsen består av sex ledamöter och fyra ersättare. Styrelsen väljs för tre år i taget. Tre ledamöter varav en skall vara ordförande, samt två ersättare utses av Gävle kommuns kulturnämnd. Styrelsen erhåller inget arvode.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Kommunens Funktionsrättsråd är ett organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan funktionsrättsorganisationer och styrelser och nämnder i Gävle kommunkoncern. Det är remissinstans i frågor som rör personer med funktionsnedsättning.
Rådet ska ge styrelser och nämnder inom kommunkoncernen möjlighet att ta del av och beakta funktionsrättsorganisationer synpunkter i ett tidigt skede. Rådet ska ge funktionsrättsorganisationer i kommunen möjlighet att ta initiativ och att aktivt verka för förändringar och utveckling av kommunens verksamheter och då särskilt vad gäller verksamheter som rör personer med funktionsnedsättning. Kommunkoncernens styrelser och nämnder ska i rådet informera om sin verksamhet och planerade förändringar som är betydelsefulla för personer med funktionsnedsättning. Av funktionsrättsorganisationer utsedda ledamöter och ersättare i rådet kan ingå i arbets- och referensgrupper inom ramen för kommunkoncernens verksamheter.
Kommunens Funktionsrättsråd organiseras av kommunstyrelsen och administreras således av Styrning och stöd.
Platserna fördelas så att Funktionsrätt Gävle utser 6 ledamöter och 6 ersättare och Föreningsnätverket utser 4 ledamöter och 4 ersättare. Ledamotskapet är personligt. Mandatperioden för rådet överensstämmer med den för kommunens nämnder. I Kultur- och fritidsnämndens fall får nämnden en ersättarplats i rådet. Utsedda ersättare har närvaro- och yttranderätt vid rådets sammanträden.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
22
Informationsärende: Rapport från förtroendevalda
-
Kultur- och fritidsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Kultur- och fritidsnämnden delegeringsordning. Dessa beslut ska redovisas till Kultur- och fritidsnämnden . Redovisningen innebär inte att Kultur- och fritidsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Kultur- och fritidsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.
Besluten är förtecknade i separat lista. Listan anges i protokollet.
Bilagor
-
515kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
25
Informationsärende: Biljettrutiner