Möte 2025-09-23
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Beredning har ägt rum fredag 12 september 2025 kl. 09.30 - 09.50 med ordförande Helene Börjesson (MP), 1:e vice ordförande Lars-Erik Oxbacke (S), 2:e vice ordförande Niklas Bornegrim (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Helena Lundberg och Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.
-
4
Sektorchefen informerar
-
7
Badverksamhet
-
8
Information om ny taxekonstruktion Fritid
-
Delårsrapport 2 år 2025 omfattar sammanställning av nämndens väsentligaste händelser, strategiska mål och det ekonomiska resultatet per den sista augusti. Rapporten är upprättad utifrån sektor Styrning och stöds anvisningar.
-
10
Godkännande av budget- och skuldrådgivningen som en insats utan individuell behovsprövning utifrån den nya Socialtjänstlagen 11 kap 5 §
I samband med att den nya socialtjänstlagen trädde i kraft 1 juli 2025 behöver nämnderna ge befogenhet till att vissa insatser ska kunna erbjudas invånarna utan individuell behovsprövning. Budget- och skuldrådgivning är en insats som regleras under socialtjänstlagen. I kommunens reglemente ansvarar Kultur- och fritidsnämnden för verksamheten som bedrivs av Livsmiljö Gävle.
Utredning
Insatser utan behovsprövning. En av nyheterna i socialtjänstlagen (2025:400) är att socialnämnden ges en möjlighet att tillhandahålla insatser för personliga behov till enskilda utan någon individuell behovsprövning. Den nya möjligheten syftar till att ge socialtjänsten bättre förutsättningar för att erbjuda tidiga och förebyggande insatser. Genom att kunna tillhandahålla insatser till enskilda på ett förenklat sätt är tanken att socialtjänsten ska nå invånare tidigt och därigenom motverka behov av mer omfattande insatser.
Nya socialtjänstlagen är formulerad som en möjlighet att tillhandahålla insatser utan individuell behovsprövning och innebär därmed ingen skyldighet för nämnden att erbjuda insatser enligt det förfaringssättet.
En förutsättning för att socialnämnden ska kunna tillhandahålla insatser utan utredning och individbeslut är att kommunen beslutar särskilt om att dessa insatser ska gå att tillhandahålla utan individuell behovsprövning. Det gäller även insatser som tidigare tillhandahållits på detta sätt, som till exempel rådgivning, träffpunkter och enklare former av stöd- och samarbetssamtal.
Inom sektor Välfärd har ett omfattande utvecklingsarbete inletts för att skapa en socialtjänst som bättre möter den nya lagens intentioner om tillgänglighet och förebyggande insatser. Att utveckla insatser utan behovsprövning ses som en viktig del i detta arbete. Inför lagens ikraftträdande har nämnderna att ta ställning till redan befintliga insatser som uppfyller de kriterier som gäller för att vara en sådan insats. Socialnämnden, Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och Omvårdnadsnämnden fattade i maj beslut om de insatser som idag ges utan behovsprövning och som genomförs av Välfärd Gävle. Då budget- och skuldrådgivningen genomförs via annan sektor och nämnd har beslut om den verksamheten ännu inte fattats.
Budget- och skuldrådgivningen
Verksamheten ska bidra till att förebygga skuldproblem och hjälpa skuldsatta privatpersoner att finna en hållbar lösning på sin ekonomiska situation. Verksamheten bygger då på flera hörnstenar:
-Budgetrådgivning; planering av sin vardagsekonomi, information om möjligheter att öka sina inkomster och minska sina utgifter.
-Skuldrådgivning: utreda den totala skuldbilden och hitta lösningar via kontakter med fordringsägare.
-Skuldsanering: Stödja att göra ansökan men också stödja individen under hela skuldsaneringsprocessen på 5 år.
Enligt rekommendationerna ska rådgivningen vara kvalificerad, tillgänglig, individanpassad, vara känd och erbjudas i tid.
Samverkan med andra yrkesgrupper behövs i enskilda fall och i mer övergripande frågor. Även utåtriktade insatser behövs för att göra verksamheten mer känd för allmänheten och för andra aktörer som ser ett behov av budget- och skuldrådgivning.
Sammanfattning och bedömning
Budget- och skuldrådgivningen är en förebyggande och tillgänglig verksamhet som är en viktig del i kommunens samlade förebyggande och tillgängliga insatsbatteri.
Då den är öppen för alla invånare i kommunen och inte föregås av en behovsbedömning eller utredning anses den falla väl in i kriterierna för att vara en insats utan individuell behovsprövning enligt 11 kap 5§ SoL. Livsmiljö Gävle bör därför ges befogenhet att fortsätta driva denna verksamhet.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Informationshanteringsplanen ska vara ett hjälpmedel för den som framställer och arkiverar handlingarna. Planen bygger på en inventering av handlingar samt beslut om vad som ska bevaras och vad som ska gallras, samt gallringsfrister.
Myndigheternas arkiv är en del av det nationella kulturarvet. Arkiven ska bevaras, hållas ordnade och vårdas så att de tillgodoser
1. rätten att ta del av allmänna handlingar,
2. behovet av information för rättskipningen och förvaltningen, och
3. forskningens behov. (3 § arkivlagen)
Dokumentet skall vara lättläst och tydliggöra var man hittar respektive arkiv.
I årets upplaga av informationshanteringsplanen har planen uppdaterats framför allt gällande Konsument Gästrikland som fått ett nytt ärendehanteringssystem och Agnes kulturhus som tillkommit och därmed bidragit till nya arkiv. Vi går hela tiden mot mer digitalisering och när nya ärendehanteringssystem börjar användas behöver planen uppdateras. Ett årligt arbete där informationshanteringsplanen gås igenom är helt nödvändigt.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Stiftelsen Forsbacka Bruks stadgar § 15 ska årsredovisning, revisionsberättelse samt balansräkning, vinst- och förlusträkning redovisas Kultur- och fritidsnämnden. Beslut om ansvarsfrihet skall fattas av nämnden senast 6 månader efter verksamhetsårets slut.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
631kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunrevisionen ansvarar för att granska verksamhet, intern kontroll och ekonomistyrning samt att pröva om verksamheten bedrivits enligt fullmäktiges uppdrag och mål samt de lagar och föreskrifter som gäller för verksamheten. Revisionskontoret har granskat verksamhet och intern kontroll och PwC har granskat ekonomistyrning. Granskningsrapporterna godkändes av revisorerna den 24 april 2025. I de två rapporterna framgår granskningsresultaten. Granskningsrapporterna överlämnas till kultur- och fritidsnämnden för kännedom och enligt missiv (Dnr: 24REK13) ges nämnden en möjlighet till yttrande senast 30 september 2025
Kommunrevisionen ansvarar för att granska verksamhet, intern kontroll och ekonomistyrning samt att pröva om verksamheten bedrivits enligt fullmäktiges uppdrag och mål samt de lagar och föreskrifter som gäller för verksamheten. Revisionskontoret har granskat verksamhet och intern kontroll och PwC har granskat ekonomistyrning. Granskningsrapporterna godkändes av revisorerna den 24 april 2025. I de två rapporterna framgår granskningsresultaten. Granskningsrapporterna överlämnas till kultur- och fritidsnämnden för kännedom och enligt missiv (Dnr: 24REK13) ges nämnden en möjlighet till yttrande senast 30 september 2025
Yttrande
Revisionen har i granskningen för år 2024 bedömt verksamhet (målstyrning och måluppfyllelse) och intern kontroll samt ekonomistyrning.Verksamhet och intern kontroll
Revisionen har bedömt nämndens verksamhet (målstyrning och måluppfyllelse) som ändamålsenlig och att den interna kontrollen är tillräcklig. Bedömningen visar också en förbättring jämfört med föregående år genom att nämnden har konkretiserat vad som ska genomföras under året och det finns en tydligare koppling genom att samtliga mål (målnedbrytningar) har prioriterade aktiviteter.
Revisionen har lämnat följande framåtsyftande rekommendationer till nämnden för att utveckla verksamhet och intern kontroll:
- I det fortsatta arbetet bör nämnden överväga att formulera indikatorer för övriga mål (målnedbrytningar) för en kvantitativ uppföljning.
- I det kommande arbetet är det viktigt att nämnden fortsätter vidta åtgärder om det befaras att mål (målnedbrytningar) inte kommer uppnås.
- Nämnden bör i större utsträckning involveras i framtagande av plan för intern styrning och kontroll, utifrån nämndens ansvar för den interna kontrollen.
Kultur- och fritidsnämndens kommentar - Verksamhet och intern kontroll
Kultur- och fritidsnämnden strävar efter att tillämpa tillitsbaserad ledning och styrning. Det motiverar att nämnden, för närvarande, inte avser att tillföra ytterligare indikatorer.
Kultur- och fritidsnämnden har under år 2025 reviderat sin rutin för intern kontroll och avser att öka nämndens involvering genom att involvera presidiet (ordförande, 1:e vice ordförande samt 2:e vice ordförande) i framtagandet av internkontrollplanen för år 2026.
Ekonomistyrning
Revisionen bedömer, utifrån sin grundläggande granskning, att nämnden i allt väsentligt har säkerställt att verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Kultur- och fritidsnämndens kommentar - Ekonomistyrning
Kultur- och fritidsnämnden delar revisionens bedömning och anser att nämndens ekonomistyrning är lämplig, systematisk och spårbar.
Sammanfattande kommentar
Kultur- och fritidsnämnden ser sammanfattningsvis positivt på att revisionen noterat nämndens förbättringsarbete och att revisionen bedömer att verksamheten är ändamålsenlig, att den interna kontrollen är tillräcklig samt att ekonomistyrningen är tillfredsställande. Kultur- och fritidsnämnden noterar vidare att revisionen i sin slutliga revisionsberättelse (Dnr:24REK36) till Kommunfullmäktige tillstyrkt att fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för Kultur- och fritidsnämnden
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
401kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
Sverigedemokraterna och Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
I nämndens verksamhetsrapport för delår 1 2025 framgår att ungdomar med koppling till kriminella nätverk bedriver öppen droghandel och försöker rekrytera andra ungdomar vid idrottsanläggningen Träffen. Denna information har inte delgivits nämndsledamöterna vid nämndens sammanträden, vilket vi ser som en allvarlig brist i informationsflödet som omedelbart måste åtgärdas. Efter att denna brist uppdagats har nämndens ordförande delgivit ledamöterna en sammanfattning av läget vid specifika idrottshallar. Av sammanfattningen framgår att representanter från kommunens olika sektorer samt de
Sid 7(8) kommunala bolagen deltar i veckovisa avstämningsmöten. Vid dessa möten lyfts och diskuteras händelser och information kopplat till säkerhet, bevakning och trygghet. Det hålls även särskilda trygghetsmöten där bland annat polis, räddningstjänst och Addici medverkar. Vi ser ett tydligt behov av att dessa möten återrapporteras till nämndens förtroendevalda i samband med nämndens sammanträden. Syftet är att säkerställa att ledamöterna hålls uppdaterade om den aktuella lägesbilden gällande säkerhet och trygghet i kommunen.Förslag till beslut
Att införa en stående informationspunkt på dagordningen vid varje nämndsammanträde, där nämndens ledamöter ges en sammanfattad redogörelse av de avstämnings- och trygghetsmöten som hålls mellan tjänstepersoner, kommunala bolag och externa aktörer såsom polis, räddningstjänst och bevakningsföretag.Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
15
Rapport från förtroendevalda
-
Bilagor
-
768kb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med kultur- och fritidsnämnden delegeringsordning. Dessa beslut ska redovisas till kultur- och fritidsnämnden. Redovisningen innebär inte att kultur- och fritidsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får kultur- och fritidsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut. Besluten är förtecknade i separat lista. Listan anges i protokollet.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
Beslut gällande stöd till sommarlovsaktiviteter 2025 - Fritidsgården Legenden, Sommaröppet 2025..pdf188kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
620kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
413kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-