Möte 2024-10-22
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Ordförandeberedning har hållits den 10 oktober 2024.
Följande närvarade:
Helene Börjesson (MP)
Niclas Bornegrim (M)
Berörda tjänstepersoner
-
4
Sektorchefen informerar
-
6
Friluftsliv i Gävle kommun
-
Verksamhetschefer sitter i varsin grupp och gör minnesanteckningar.
Nämnden delas upp i tre grupper enligt följande:
Grupp A
Lars-Erik Oxbacke, 1:e vice ordf.
Irene Ferm
Olov Larsson
Viktoria Almqvist
Thomas Norrman
Tobias Fredlund
Jenny Engberg
Per-Anders Larsson
Grupp B
Eva Löfqvist
Niclas Bornegrim 2:e vice ordf
Karin Hedberg
Niklas Jansson
Maja Ullberg
Shihab Fadwa
Annelie Mehtälä
Olle Larsson
Grupp C
David Rabenius
Helene Börjesson, ordförande
Birgitta Bienitz
Mats Franson
Christina Djurhed
Thomas Fahlstedt
Per-Anders Larsson
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Månadsrapport till nämnd september 2024 omfattar resultatet per september månad och årsprognos för kultur- och fritidsnämnden.
-
Motionen Musikpolicy fritidsgårdar (24KS154) har kommit in till Gävle kommun. Kommunstyrelsen har begärt ett yttrande från kultur- och fritidsnämnden i ärendet och därför skickat förslaget genom remissmissiv till kultur- och fritidsnämnden som får tillfälle att yttra sig. Beslut fattas sedan i kommunfullmäktige.
Motionen föreslår
1. Att uppdra åt kultur- och fritidsnämnden att uppdra åt kommunens fritidsgårdar att införa en musikpolicy vari den så kallade ”gangsterrappen” förbjuds spelas på fritidsgårdens utrustning
2. Att uppdra åt berörda nämnder att se över och analysera hur nämndens verksamheter i övrigt, eventuellt romantiserar gängkriminalitet samt skyndsamt åtgärda sådan problematik, glorifiering av kriminell livsstil ska ej få förekomma i kommunens regi.
Livsmiljö Gävles motivering och bedömning
Kultur- och fritidsnämndens allmänna regler för föreningsstöd gäller alla föreningar som uppbär någon form av stöd, inklusive de föreningar som driver fritidsgårdarna i Gävle kommun. Reglerna är beslutade av kultur- och fritidsnämnden (dnr 19KFN228) och anger bland annat att stöd inte ges till en organisation om den eller någon av dess företrädare, inom ramen för verksamheten:
- utövar våld, tvång eller hot eller på annat otillbörligt sätt kränker den enskildes grundläggande fri- och rättigheter
- diskriminerar eller på annat sätt bryter mot principen om alla människors lika värde
- rättfärdigar, främjar eller uppmanar till sådana ageranden som anges i punkt 1 eller 2 eller motarbetar det demokratiska styrelseskicket.
För fritidsgårdsverksamheten gäller utöver detta särskilda villkor genom avtal med de föreningar som driver fritidsgård. Avtalen anger att fritidsgården ska vara en miljö helt fri från våld, alkohol och droger. Fritidsgårdsverksamheten ska också präglas av ett positivt klimat, fritt från all form av kränkande behandling och diskriminering. Fritidsgårdarna har utöver detta ett särskilt uppdrag att utveckla de trygghetsplaner som finns, med målet tryggare fritidsgårdar och utarbetade metoder att möta extraordinära händelser.
Livsmiljö Gävle har tillit till fritidsgårdarna som är väl insatta i problematiken kring gängrelaterad kriminalitet och som samarbetar med skola, socialtjänst och polis för att motverka organiserad brottslighet. Det förebyggande arbete som fritidsgårdarna utför går i linje med den nya socialtjänstlagen som väntas träda i kraft 1 juli 2025 och där förebyggande arbete har en central roll.
För att fritidsgårdarna ska fånga upp ungdomar är det förstås viktigt att musiken som spelas är populär bland ungdomar. Samtidigt är den värdegrund som Gävle kommun och fritidsgårdarna står på viktig att ta hänsyn till, vilket till exempel innebär att man inte glorifierar droger och kriminell livsstil.
Kriminella handlingar är självklart förbjudna i fritidsgårdarnas lokaler och fritidsgårdarna arbetar aktivt med att motverka all form av kriminell verksamhet. Att diskutera och problematisera musik och värderingar ingår i det viktiga förebyggande arbete som fritidsgårdarna gör dagligen. Det behöver göras i öppen diskussion tillsammans med ungdomarna, där ungdomarna känner stöd från vuxna som agerar och reagerar på deras val och liv.
På fritidsgårdarna är det personalen som avgör vilken musik som spelas upp i lokalerna, där ungdomarna kommer med förslag och önskemål. Redan idag tillåts inte musik som uppmuntrar till eller glorifierar kriminella handlingar eller är diskriminerande enligt diskrimineringsgrunderna. Spelas det musik med detta innehåll på privata högtalare i fritidsgårdarnas lokaler söker personalen samtal med berörda ungdomar och hänvisar till att denna musik inte är tillåten att spela upp på fritidsgårdarna. Dessutom initieras samtal om texternas betydelse och påverkan av musikens innehåll. Detta i linje med Livsmiljö Gävles och föreningarnas gemensamma målsättning att skapa en trygg och utvecklande plats för ungdomar i Gävle kommun.
Kultur- och fritidsnämndens verksamheter följer kommunens värdegrund och styrdokument och finner inte grund att analysera om verksamheterna glorifierar kriminell livsstil. Nämndens verksamheter strävar självklart aktivt för att vara en motvikt till kriminella livsval genom att erbjuda meningsfull fritid för barn och ungdomar, både inom de egna verksamheterna och genom stöd till föreningar.
Sammanfattat konstaterar Livsmiljö Gävle att musikfrågan redan hanteras av fritidsgårdarna. Livsmiljö Gävle bedömer att det inte finns behov av att se över om kultur- och fritidsnämndens verksamheter romantiserar gängkriminalitet eller glorifierar kriminell livsstil.
Niklas Jansson (SD) deltar ej i beslutet.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
Motionen Porta kända gängkriminella (23KS323) har kommit in till Gävle kommun. Kommunstyrelsen har begärt ett yttrande från kultur- och fritidsnämnden i ärendet och därför skickat förslaget genom remissmissiv till kultur- och fritidsnämnden som får tillfälle att yttra sig. Beslut fattas sedan i kommunfullmäktige.
Motionen föreslår
1. Att kommunfullmäktige uppdrar till berörd nämnd/er att upprätta villkor, för föreningar som uppbär kommunalt stöd, med innebörden att individer med kända gängkriminella kopplingar förbjuds vistas i deras lokaler och/eller verksamhet, såvida inte syftet med verksamheten är specifikt inriktad på att få personer ur gängrelaterad verksamhet, men då ska det vara helt säkerställt att tredje persons trygghet ej äventyras.
2. Att uppdra åt berörd nämnd att tillse att om attsats 1 ignoreras av dessa kommunfinansierade aktörer, ska prövning alltid ske angående framtida stöd.
Livsmiljö Gävles motivering och bedömning
Kultur- och fritidsnämndens allmänna regler för föreningsstöd gäller alla föreningar som uppbär någon form av stöd, inklusive de föreningar som driver fritidsgårdarna i Gävle kommun. Reglerna är beslutade av kultur- och fritidsnämnden (dnr 19KFN228) och anger bland annat att stöd inte ges till en organisation om den eller någon av dess företrädare, inom ramen för verksamheten:
- utövar våld, tvång eller hot eller på annat otillbörligt sätt kränker den enskildes grundläggande fri- och rättigheter
- diskriminerar eller på annat sätt bryter mot principen om alla människors lika värde
- rättfärdigar, främjar eller uppmanar till sådana ageranden som anges i punkt 1 eller 2 eller motarbetar det demokratiska styrelseskicket.
Reglerna säger också att Gävle kommun har rätt att utöva tillsyn och att begära återbetalning av stöd om reglerna inte följs.
Utöver detta kan beslut om att stänga lokaler och anläggningar tas av verksamhetschef, enhetschef eller sektorchef enligt punkt 2.6.3 i delegeringsordning för kultur- och fritidsnämnden.
För fritidsgårdsverksamheten gäller dessutom särskilda villkor genom avtal med de föreningar som driver fritidsgård. Avtalen anger att fritidsgården ska vara en miljö helt fri från våld, alkohol och droger. Fritidsgårdsverksamheten ska också präglas av ett positivt klimat, fritt från all form av kränkande behandling och diskriminering. Fritidsgårdarna har utöver detta ett särskilt uppdrag att utveckla de trygghetsplaner som finns, med målet tryggare fritidsgårdar och utarbetade metoder att möta extraordinära händelser.
Livsmiljö Gävle har tillit till fritidsgårdarna som är väl insatta i problematiken kring gängrelaterad kriminalitet och som samarbetar med andra aktörer för att motverka organiserad brottslighet. Fritidsgårdarna samverkar inom många olika forum för förbyggande arbete riktat mot ungdomar, som till exempel skolsamverkan, drogfri skola, SSPF (skola, socialtjänst, polis, fritid) och SIG (sociala insatsgruppen). Det förebyggande arbete som fritidsgårdarna utför går i linje med den nya socialtjänstlagen som väntas träda i kraft 1 juli 2025 och där förebyggande arbete har en central roll.
Kriminella handlingar är självklart förbjudna i fritidsgårdarnas lokaler och gårdarna arbetar aktivt med att motverka all form av kriminell verksamhet. Fritidsgårdarna arbetar efter samma gemensamma tillvägagångssätt för att hantera och reglera avstängning från lokalen, och det förekommer redan idag att den som inte följer reglerna på en fritidsgård avvisas från lokalen.
Sammanfattat bedömer Livsmiljö Gävle att kultur- och fritidsnämndens allmänna regler för föreningsstöd, villkoren i avtal om fritidsgårdsverksamhet samt fritidsgårdarnas befintliga arbetssätt redan är relevant för att motverka gängrelaterad kriminalitet.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
Kommunstyrelsen avser att besluta om ny strategi för Gävle kommuns brottsförebyggande arbete. Kommunstyrelsen önskar nämndens yttrande.
I syfte att förtydliga Gävle kommuns brottsförebyggande uppdrag har denna brottsförebyggande strategi tagits fram. Strategin föreslår kommunfullmäktige att besluta om brottsförebyggande strategi, samt om via lägesbild identifierade prioriteringsområden för det lokala brottsförebyggande arbetet.
Strategin föreslår kommunstyrelsen att besluta om brottsförebyggande åtgärdspaket. Strategin gäller för förvaltningsorganisationen, med rekommendationer för bolag och förvaltningar.
Verksamheterna och sektorns säkerhetssamordnare har tagit del av remissen och lämnar inga förslag till ändringar eller tillägg.Niclas Bornegrim (M), Helene Börjesson (MP) yttrar sig i ärendet.
Jenny
Bilagor
-
956kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har från Utbildningsdepartementet, Regeringskansliet, som en av många remissinstanser mottagit inbjudan att svara på Remiss av Bildning, utbildning och delaktighet - folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42).
Regeringen har genomfört en översyn av statens stöd till folkbildningen. Utredningens uppdrag var bland annat att föreslå de ändringar som krävs för att säkerställa att folkbildningen styrs effektivt. Förslag från utredningen ska syfta till att säkerställa en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll samt ge folkbildningen de bästa förutsättningarna att verka framöver.
Kulturavdelningen Gävle kommun har valt att besvara betänkandets förslag gällande den statliga styrningen av studieförbunden, eftersom det är de förslagen som främst berör folkbildningen i kommunen och som bedöms ha mest påverkan på den kommunala verksamheten.
Kulturavdelningen ser övergripande positivt på betänkandet och de förslag som presenteras för utveckling och tillsyn av studieförbundens verksamhet. Det är viktigt att det skapas en hållbar struktur av tillsyn gentemot alla aktörer som tar emot statliga medel. Det är också positivt att folkbildningsmålen revideras, så att de är relevanta för den tid som studieförbunden verkar i.
Betänkandet föreslår en ökad statlig styrning men att folkbildningen ska bibehålla självförvaltningsmodellen, där principen av armlängds avstånd och tillit är viktig. Den ökade statliga styrningen innebär att fler myndigheter får en roll i expedieringen av stöd till studieförbunden. Dock kan den utökade statliga styrningen leda till stora utmaningar för studieförbunden i det lokalsamhälle de verkar. Studieförbunden är medlemsstyrda och har inte samma administrativa muskler som en myndighet har.
I korthet kan det innebära att studieförbunden behöver lägga mer resurser på administrativa uppgifter och mindre på lokal verksamhet, vilket kan resultera i risk för minskad folkbildning och kulturutbud för medborgarna, särskilt i kommunens ytterområden. Det är fortsatt oklart vilka konsekvenser detta får på Gävle kommun som bidragsgivare.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
13
Rapport från förtroendevalda
-
Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
Kultur- och fritidsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med kultur- och fritidsnämnden delegeringsordning. Dessa beslut ska redovisas till kultur- och fritidsnämnden. Redovisningen innebär inte att kultur- och fritidsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får kultur- och fritidsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut. Besluten är förtecknade i separat lista. Listan anges i protokollet.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
614kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-