Möte 2020-12-15
-
1
Mötets öppnande, upprop och tjänstgöringsordning
-
2
Val av justerare
-
3
Fastställande av föredragningslista
-
Beredning har ägt rum torsdag 3 december kl. 15–16 med ordförande Helene Börjesson (MP, 1:e vice ordförande Christoffer Bastholm (S), 2:e vice ordförande Alexander Lindqvist (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Michael Bergen samt föredragande tjänstepersoner.
-
5
Informationsärende: Besök fritidsgårdar
-
6
Informationsärende: Sektorchefen informerar
-
Gävle kommunkoncern köper årligen varor, tjänster och entreprenader för miljardbelopp. För att få ut mesta möjliga nytta är det viktigt att kommunkoncernen har en helhetssyn på inköps- och upphandlingsfrågor. Gävle kommun och dess bolag lyder under lagen om offentlig upphandling (lagen om upphandling inom försörjningssektorerna för Gävle Energi och Gävle Hamn) och i beslutade områden - lagen om valfrihetssystem, vilket medför att kommunen är skyldig att upphandla varor, tjänster och entreprenader.
Denna policy innehåller de huvudprinciper som gäller för all upphandling och alla inköp inom Gävle kommunkoncern. Syftet är att säkerställa att inköp sker affärsmässigt och i enlighet med kommunens värderingar, mål och rutiner. Styrning av inköpsprocessen är ett strategiskt verktyg för verksamhetsutveckling inom Gävle kommunkoncern.
Vårt koncerngemensamma synsätt gällande inköps- och upphandlingsverksamhet ska skapa en strukturerad leverantörsbas och öka förutsättningarna för att förbättra kravställnings- och uppföljningsarbete vilket skapar förutsättningar för lägre totalkostnad och ökad hållbarhet.
Denna policy gäller samtliga nämnder och helägda bolag och avser samtliga inköp och upphandlingar som görs med Gävle kommunkoncerns medel, oavsett vem som är upphandlande myndighet och oavsett vem som praktiskt hanterar inköpet eller upphandlingen.
Kommunstyrelsen begär yttrande över remissen från Kultur- och fritidsnämnden. Remissen har delgetts verksamheterna inom Kultur- och fritidsnämnden. Ingen verksamhet har inkommit med synpunkter på remissen.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2018 spelade Dalkurd FF allsvenska matcher på Gavlehov. Det innebar en extra intäkt för Gävle kommun i form av planhyra. Överskottet från Dalkurd skapade utrymme att göra en extra satsning för barn och unga både inom den organiserade föreningsidrotten såväl som spontanidrotten. En del av överskottet (350 000 kr) fördelades ut till den organiserade föreningsverksamheten genom Fritids ordinarie stödsystem i form av medlemsstöd. Förslag var också att en del (250 000 kr) skulle tillfalla barn och unga som utövar spontanidrott och som många gånger inte finns representerade i föreningslivet. Förslaget grundade sig på att ekonomiskt stödja barn och unga genom att ett erbjuda subventionerade inträden för att prova på hos aktören DOME som skapar spontanidrottsaktiviteter. Vid tillfället var DOME en ny extremsportsaktör som erbjöd verksamhet som inte tidigare erbjudits i Gävle. Förslaget beslutades att antas av Kultur-och fritidsnämnden. Beslutet överklagades och upphävdes därefter av förvaltningsrätten i Falun.
Fritid föreslår att resterande 250 000 kr i stället ska användas till förmån för Gävle kommuns Sportotek. Gävles Sportotek lånar ut idrotts- och friluftsutrustning till Gävlebor och är bland annat en viktig resurs för skolan i samband med frilufts- och idrottsdagar. Verksamheten främjar folkhälsan och skapar förutsättningar för en aktiv fritid. Utöver att återanvändning av utrustning är miljömässigt hållbart bidrar möjligheten att låna utrustning till ökad inkludering och socioekonomisk utjämning. Utlåning av fritidsutrustning möjliggör för de som vill prova på nya idrotter och friluftsaktiviteter eller bara utöva aktiviteten vid enstaka tillfällen utan att behöva köpa dyr utrustning. Sportoteket skapar också förutsättningar för att fler hittar och engagerar sig i föreningslivet.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
På Nordost finns idag aktivitetscentret Nordost, som drivs av föreningen Rapatac. Verksamheten där är omfattande och når idag främst barn i åldrarna
7–12 år. Under 2018–2020 har föreningen med hjälp av stöd från Kultur och fritid bedrivit en försöksverksamhet med ökade öppettider för äldre ungdomar. Utfallet har varit lyckat.
Föreningen Rapatac arbetar aktivt för att ge barn och ungdomar goda förutsättningar till en trygg och meningsfull uppväxt genom att erbjuda dem hjälp med skolarbete, möjlighet till stimulerande fritidssysselsättning samt att utveckla deras förmåga att ta ansvar för sina handlingar.
Förslaget är att Föreningen Rapatac får medel för att kunna fortsätta bedriva verksamhet med utökade öppettider under 2021. Meningen var att det under 2020 skulle föras diskussioner med föreningen om framtiden men tyvärr var coronapandemin satt käppar i hjulet för detta utvecklingsarbete.
Det finns en uttryckt önskan om att bli kategoriserad som fritidsgård i kommunen från föreningens sida. I dagsläget finns det dock ej medel att inrymma ytterligare en fritidsgård i befintlig budget för Kulturavdelningen. Dock bör en kontinuitet säkerställas för föreningen som visat goda resultat av sitt arbete. En möjlig väg framåt som ska diskuteras är via ett avtal om treårigt verksamhetsstöd.
Verksamheten kommer följas upp av Kulturavdelningen.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Livsmiljö Gävle lämnar följande förslag på sammanträdesdagar för år 2021.
23 februari, 23 mars, 27 april, 25 maj, 28 september, 26 oktober, och 14 december.
Förslaget grundar sig i en dialog med övriga sektorer inom kommunen. Huvudprincipen är att kommunens nämndsammanträden förläggs i slutet på varje månad och att kommunstyrelsen har sina sammanträden andra veckan i månaden. Med denna huvudprincip ges nämnden en möjlighet att ha sina möten innan underlag lämnas in till Ekonomi, Styrning och stöd, för vidare hantering.
Kultur- och fritidsnämndens sammanträden startar kl. 13.30 och pågår som längst till kl. 17.00.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Rätt för ordförande och vice ordförande att utfärda fullmakt saknas i befintlig delegationsordning. Det finns ett behov av sådan delegering av nämndens beslutanderätt och att det ibland är bråttom att upprätta fullmakt. Det är normalt att ha sådan delegering av nämndens beslutanderätt i delegationsordningar.
Under avsnitt 2.4 föreslås att delegater även ska få underteckna handlingar som inte utgör avtal och överenskommelser, men där det finns behov för en motpart att veta om firmatecknaren har rätt att teckna firman för sådana handlingar. Det kan t.ex. gälla olika slag av ansökningar till externa myndigheter där myndigheten måste säkerställa att det är firmatecknaren som skriver under ansökan.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Av Gemensamt reglemente för kommunstyrelse och nämnder i Gävle kommun framgår följande i § 28: ”Skrivelser, avtal och andra handlingar från styrelsen/nämnden ska på styrelsens/nämndens vägnar undertecknas av ordföranden och kontrasigneras av den styrelsen/nämnden beslutat. Vid förfall för ordföranden inträder vice ordföranden och vid förfall av denne den ledamot som styrelsen utser.
Styrelsen/nämnden får även uppdra åt förtroendevald eller tjänsteman att enligt av styrelsen/nämnden lämnade direktiv underteckna handlingar på styrelsen/nämndens vägnar…”
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Bifogad attestförteckning är upprättade i enlighet med attestreglemente antaget av kommunfullmäktige 2018. Attestreglementet har också uppdaterats pga nya förvaltningsorganisationen och nytt beslut fattades i kommunfullmäktige 2019.
Syftet med reglerna för kontroll av transaktioner är att undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel och därigenom säkerställa att de transaktioner som bokförs är korrekta. Attestreglementet bidrar till en rättvisande redovisning och motverkar oegentligheter.
Attestförteckningen uppdateras löpande under verksamhetsåret då förändringar sker.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
14
Beslutsärende: Fyllnadsval till Gävle kommuns funktionsrättsråd
-
16
Informationsärende: Rapport om bosociala medel
-
Kultur- och fritidsnämnden upprättar sin internbudget för 2021 med utgångspunkt från Kommunplan 2021 som fastställdes av kommunfullmäktige i november 2020. Fördelningen av kommunbidrag mellan avdelningarna är baserad på de politiska prioriteringar som fattats i samband med beslut i kommunstyrelsen i november 2020.
Budgetprocessen förändrats varpå verksamhetsplanen kommer att beslutas i nämnden först i början på 2021.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
18
Rapport från förtroendevalda
-
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
21
Informationsärende: Verksamhetsplan år 2021 Kultur- och fritidsnämnden
-
Enligt beslut i Kommunfullmäktige i december 2020 tilldelas Kultur- och fritidsnämnden 6 025 tkr att fördela internt mellan avdelningarna utifrån behov. Kultur- och fritidsnämnden beslutar om fördelning av tilldelade medel för så kallade reinvesteringar under år 2021.
Avsatta investeringsmedel ska användas för inköp av möbler, ljus- och ljudteknik, konst, musikinstrument, traktorer och andra fordon till fritidsanläggningarna samt andra behov som uppstår under året i verksamheterna.