Möte 2022-12-13
-
1
Beslutsärende: Upprop och val av justerare
-
2
Beslutsärende: Fastställande av föredragningslista
-
Ordförandeberedning har hållits den 5 december 2022.
Följande närvarade:
Helene Börjesson (MP)
Christoffer Bastholm (S)
Alexander Lindqvist (M)
Berörda tjänstemän -
4
Sektorchefen informerar
-
5
Informationsärende: Upprustning av bad
-
En E-petition har inkommit till Kultur- och fritidsnämnden där förslagsställaren föreslår att Gävle kommun ska anlägga en inomhusskatepark.
Förslagsställaren lyfter att en inomhusskatepark är bra för barn och unga som kan vara aktiva i sitt intresse året runt och att det är en plats där de kan samlas, aktivera sig och umgås.
Livsmiljö Gävle ser positivt på förslaget om en inomhusskatepark och att barn och unga kan sysselsätta sig med skateboardåkning året om. I dagsläget finns inget utrymme i investerings- och driftbudgeten för en sådan typ av anläggning.
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
29kb Ladda ner dokument
-
-
En E-petition har inkommit till Kultur- och fritidsnämnden där förslagsställaren föreslår att Gävle kommun ska upprätta en hundhall.
Förslagsställaren lyfter att hundhallen som finns i dagsläget kommer att rivas och att det behövs en hundhall med bra underlag så att träningar och tävlingar kan hållas året om.
Livsmiljö Gävle ser positivt på förslaget om en hundhall. I dagsläget finns inget utrymme i investerings- och driftbudgeten för en sådan anläggning. En hundhall skulle med fördel kunna anläggas och drivas av en extern aktör eller förening.
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
29kb Ladda ner dokument
-
-
Livsmiljö Gävle lämnar följande förslag på sammanträdesdagar för år 2023.
21 februari, 21 mars, 25 april, 23 maj, 26 september, 24 oktober och 12 december.
Förslaget grundar sig i en dialog med övriga sektorer inom kommunen. Huvudprincipen är att kommunens nämndsammanträden förläggs i slutet på varje månad och att kommunstyrelsen har sina sammanträden andra veckan i månaden. Med denna huvudprincip ges nämnden en möjlighet att ha sina möten innan underlag lämnas in till Ekonomi, Styrning och stöd, för vidare hantering.
Ordförandeberedning hålls på torsdagar två veckor innan nämnden sammanträder. Justering av protokoll görs på onsdagar veckan efter sammanträdet senast kl 13:00.
Kultur- och fritidsnämndens sammanträden startar kl. 13.00 och pågår som längst till kl. 17.00.
Om nämnden önskar kan nämnden förlänga sammanträdena med 4 timmar per termin, för att kunna ordna studiebesök. Det kommer att göras speciellt första året.
Därutöver föreslås nämnden ha en gemensam studiedag med Samhällsbyggnadsnämnden den 24 januari 2023 för att den nya nämndens skall få bekanta sig med nämndsarbetet och verksamheterna inom Livsmiljö sektorn.
-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Månadsrapport till nämnd november 2022 omfattar resultatet per november månad och årsprognos för Kultur- och fritidsnämnden.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
Bifogad attestförteckning är upprättade i enlighet med attestreglemente antaget av kommunfullmäktige 2018. Attestreglementet har också uppdaterats pga nya förvaltningsorganisationen och nytt beslut fattades i kommunfullmäktige 2019.
Syftet med reglerna för kontroll av transaktioner är att undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel och därigenom säkerställa att de transaktioner som bokförs är korrekta. Attestreglementet bidrar till en rättvisande redovisning och motverkar oegentligheter.
Attestförteckningen uppdateras löpande under verksamhetsåret då förändringar sker.
I Kultur- och fritidsnämndens delegeringsordning framgår det vem som har rätt att besluta om nya/ändrade besluts- och mottagningsattestanter under löpande år.Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
En viktig del av trygghetsarbetet i Gävle kommun är det förebyggande arbete som sker via fritidsgårdsverksamheten. De befintliga fritidsgårdarna i kommunen har olika förutsättningar och verkar i områden med skilda behov.
För att utveckla varje fritidsgård efter dess egna förutsättningar gjordes 2019 ett omtag när det gäller resursfördelningen, där det ingår en socioekonomisk fördelning som ger större resurser till de gårdar där det finns större behov av kompensatoriska insatser. (Dnr 19KFN229).
Syftet med beräkningsgrunderna är att fördela resurserna på ett effektivt och likvärdigt sätt mellan fritidsgårdarna och att tydligt visa varför en specifik fritidsgård erhåller en viss ersättning. Genom att fördela verksamhetsstödet till fritidsgårdarna enligt bestämda beräkningsgrunder säkerställs rättvisa förutsättningar för ungdomar som bor i Gävle kommun.
Beräkning för ersättning ska göras om vart tredje år. De justeringar av poängintervall och parametrar som har gjorts i samband med beräkning av ersättning för åren 2023–2025 framgår i beslutsunderlaget.
Sammanställning beräkning 2023–2025
Fritidsgård
Ersättning/år 2023–2025
Jämfört med ersättning 2022
Treffen
1 987 200 kr
72 661 kr
Legenden
1 132 950 kr
65 550 kr
Soffan
740 775 kr
35 835 kr
Knoppen
451 350 kr
-11 547 kr
Helges
2 079 000 kr
29 386 kr
Brynjan
1 222 320 kr
9 886 kr
Zebran
508 500 kr
23 103 kr
Vävaren
422 790 kr
-56 040 kr
FUBB
204 600 kr
-12 975 kr*
*Siffran något missvisande då FUBB haft extra ersättning för utökade öppettider under 2022.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Konsulterna Public Partner har på uppdrag av Kultur- och fritidsnämnden genom kulturchef Sofia Nohrstedt bistått i arbetet med att ta fram vision och handlingsplan för fritidsgårdsverksamheterna i Gävle kommun för den kommande treårsperioden.
Handlingsplanen anger den politiska viljeinriktningen för fritidsgårdsverksamheten i Gävle kommun under åren 2023–2025 gällande vilka områden som ska prioriteras, utvecklas och följas upp under avtalsperioden.
Varje enskild fritidsgård har ansvar för att utveckla sin verksamhet och att bidra till att nå de politiska intentionerna. Fritidsgårdarna har även ett ansvar att bidra till helheten, samtidigt är vår bedömning att helheten måste samordnas av kommunen. Handlingsplanen föreslår därför följande:
- Tydliggör och tillskapa en formellt samordnande funktion med uppdrag att samordna fritidsgårdarna, fungera som kontakt inåt kommunorganisationen och stå för vissa typer av kompetenshöjande insatser till fritidsgårdarnas verksamheter.
- Att det i avtalet framgår att respektive förening som driver fritidsgård äger ett ansvar att bidra i de delar som handlar om att utveckla det gemensamma utbudet utifrån en ansats om hela kommunen i fokus.
- Att genomförande och uppföljning under kommande treårsperiod fokuserar på de utvecklingsområden som definierats i handlingsplanen.
- Pröva förutsättningarna för att Gävle kommun, genom sina fritidsgårdar, ska ansöka om medlemskap i KEKS. Detta som en del i arbetet att underlätta kvalitetsutvecklingsarbetet.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
Livsmiljö Gävle fick 2022 ett politiskt uppdrag att revidera Gävle kommuns idrottspolitiska program. Syftet med det idrottspolitiska programmet är att främja invånarnas möjligheter till en aktiv fritid.
Revideringen innefattar en mer övergripande och strategisk version, där den idrottspolitiska visionen är en aktiv och hållbar fritid. Programmet presenteras i tre målområden med tillhörande mål och strategier för måluppfyllelse. Idrottspolitiska programmet är styrande för Kultur- och fritidsnämnden och vägledande för kommunens övriga nämnder och bolag.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun arbetar mot de globala hållbarhetsmålen genom kommunens miljöstrategiska program. Stärkt biologisk mångfald och fler värdefulla rekreationsområden är ett exempel på målen i miljöstrategiska programmet där friluftsliv bidrar till måluppfyllelse. En utpekad målsättning i miljöstrategiska programmet är också att Gävle ska vara en bra friluftskommun.
Syftet med friluftsplanen är att arbeta för att Gävle ska bli en attraktiv friluftskommun och skapa förutsättningar för goda livsmiljöer och en hållbar friluftsutveckling. Planen lyfter en samlad bild av de utmaningar, möjligheter och förutsättningar som finns för friluftslivet i kommunen och kan användas som ett stöd till kommunens övergripande grönstrukturarbete.
Till friluftsplanen finns en framtagen handlingsplan med operativa åtgärder som är aktuellt för år 2022-2030. Friluftsplanens handlingsplan förverkligas och följs upp genom Gävle kommuns, Livsmiljö Gävle, ordinarie verksamhetsplanering.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
15
Informationsärende: Rapport från förtroendevalda
-
Bilagor
-
723kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
697kb Ladda ner dokument
-
504kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
747kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
761kb Ladda ner dokument
-
750kb Ladda ner dokument
-
750kb Ladda ner dokument
-
758kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
385kb Ladda ner dokument
-
349kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
774kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
731kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
749kb Ladda ner dokument
-
749kb Ladda ner dokument
-
749kb Ladda ner dokument
-
734kb Ladda ner dokument
-
736kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
747kb Ladda ner dokument
-
752kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
734kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
735kb Ladda ner dokument
-
733kb Ladda ner dokument
-
745kb Ladda ner dokument
-
761kb Ladda ner dokument
-
727kb Ladda ner dokument
-
729kb Ladda ner dokument
-
736kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
738kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
746kb Ladda ner dokument
-
731kb Ladda ner dokument
-
741kb Ladda ner dokument
-
731kb Ladda ner dokument
-
753kb Ladda ner dokument
-
731kb Ladda ner dokument
-
735kb Ladda ner dokument
-
735kb Ladda ner dokument
-
752kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
735kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
651kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
-
Avdelningen kultur debiterar hyror på Gasklockeområdet samt till enskilda kulturaktörer i Vävarens konstnärsateljéer. Våra hyreshöjningar utgår ifrån KPI (konsumentprisindex) med beräkning från olika basår. Under 2022 har inflation och ökade elkostnader lett till en ekonomiskt svår situation för både föreningar, näringsliv och kulturaktörer och prognosen spår fortsatt svårt läge under 2023. Flera av dessa aktörer kämpar dessutom fortfarande med återhämtning efter pandemin. Vår bedömning är att hyreshöjning enligt KPI skulle vara mycket svårt att hantera för flera av dem och vårt förslag är därför att istället höja hyrorna externt med 2,5%. Vi ligger då i linje med hur avdelningen fritid gör med sina hyreshöjningar. Vår egen interna hyra är aviserad att höjas med 2% från GFAB, i våra externa hyror ingår en del övriga kostnader förutom den interna hyran vilket kan motivera att procentsatsen landar på 2,5%.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-