Hoppa över navigering
  • § 12

    Upprop och val av justerare

  • § 13

    Godkännande av dagordning

  • Föregående möte hittar du här: Möte 2025-02-13 | MeetingPlus [sv]

    Ledamöterna vill påminna om det tidigare önskemålet att KPR samlar ihop representanter för att föra en dialog om trygghetsbostäder med berörda tjänstepersoner. Frågan lyfts till nästa beredning.

  • Här hittar du aktuella detaljplaner: Detaljplaner – Gävle kommun

    Anders Ekman (C) tog upp följande samrådsärenden:

    Myggdansvägen i Olsbacka

    Slänten i Stigslund

    GC Furuviksvägen i Bomhus

    Dessutom informerade han vilka detaljplaner som behöver upphävas på grund av byggnationen av Ostkustbanan. För närvarande är Markheden i Valbo under granskning.

    Bilagor

  • Verksamhetschef Peter Sund från Välfärd informerar om avgiften för digitala inköp av dagligvaror i hemtjänsten.

    Vad man har gjort senast:

    • Medarbetare har tagit fram nytt utbildningsmaterial.
    • Man har genomfört informations- och dialogmöten med näringslivet samt interna myndigheter.
    • Delat information via Ankaret och pressmeddelanden, samt skickat kundbrev och gett muntlig information.
    • Skapat guider för första inköp och samtalat med medarbetare.
    • Tillhandahållit iPads till hemtjänsten.
    • Sammanställt vanliga frågor och svar, inklusive hur man beställer varor och betalar.

    Vanliga frågor och svar:

    • Behöver jag ha en egen surfplatta, dator eller telefon?
      • Nej, om du har en egen enhet används den. Annars har hemtjänsten med sig en surfplatta för inköp.
    • Vilka butiker kan jag beställa från?
      • Du kan beställa från vilken butik som helst som erbjuder e-handel för dagligvaror.
    • Behöver jag ha en egen e-postadress för att kunna beställa varor?
      • Ja, en e-postadress behövs för beställningar. Hemtjänsten kan hjälpa till att skaffa en om du inte har.

    Hille och Strömsbro har startat med digitala inköp och i höst fortsätter implementeringen i hela organisationen.

    SKR:s riktlinjer för avgift:

    • Om vi inte redan tar ut en avgift för hemleverans, behöver vi börja med detta.
    • Det är viktigt att vi inte konkurrerar med näringslivet.
    • Detta kräver ett politiskt beslut.

      Förslag:

    • Att ta ut en avgift på ca 65 kr för leveranser i samband med inköp av dagligvaror.
    • Att Kommunfullmäktige fastställer avgiften för leveranser i samband med inköp av dagligvaror.
    • Att avgiften gäller från och med 2025-06-15.

       Att tänka på:

    • Dagens taxa för service:
      • 486 kr/timme
      • 283 kr/halvtimme
      • 141 kr/15 min
    • Inköp för kund tar kortare tid än ovanstående taxor.
    • Vissa butiker erbjuder fri hemkörning under specifika villkor.

    Bilagor

  • Utredare Lisa Allemo från Välfärd, redovisar resultatet av den årliga brukarundersökningen. 

    Utredare Lisa Allemo från Välfärd redovisar Socialstyrelsens nationella brukarundersökning 2024.

    Den årliga undersökningen till kunder inom hemtjänst och vård- och omsorgsboende visar övergripande nöjdhet, delaktighet, bemötande och trygghet. Enkäten skickades till cirka 1000 vård- och omsorgsboendekunder, varav 420 svarade (42 %), och cirka 1400 hemtjänstkunder, varav 776 svarade (55 %).

    Resultat vård- och omsorgsboende

    93 % av kunderna tycker att personalen bemöter dem bra, en ökning från 89 % år 2023. 81 % anser att personalen tar hänsyn till hur kunden vill att hjälpen ska utföras, jämfört med 78 % år 2023. Dock upplever 70 % att personalen har tillräckligt med tid för sitt arbete, vilket är en minskning med 2 procentenheter.

    Vidare visar det sig att+ 46 % av personalen informerar om tillfälliga förändringar i förväg, en ökning med 4 procentenheter. 59 % känner att de kan påverka tiderna för hjälp, en ökning med 2 procentenheter. Tryggheten har ökat, då 92 % känner sig mycket eller ganska trygga på sitt boende, en ökning med 6 procentenheter.

    Förtroendet för personalen är stabilt, med 82 % som känner förtroende för alla eller flertalet av personalen. 81 % tycker att det är lätt att få kontakt med personalen vid behov, en ökning med 1 procentenhet. När det gäller måltiderna upplever 69 % att de är en trevlig stund på dagen, jämfört med 63 % år 2023.

    77 % av kunderna tycker att alla i personalen pratar tillräckligt bra svenska för att de ska förstå varandra, medan 50 % anser att flertalet i personalen gör det. När det gäller personalens kunskap och kompetens svarade 36 % att alla i personalen har den nödvändiga kompetensen, och 44 % att flertalet i personalen har rätt kompetens.

    Sammantaget är 81% mycket eller ganska nöjda med sitt vård- och omsorgsboende mot 75% år 2023.

    Resultat hemtjänst

    Den årliga undersökningen till kunder inom hemtjänst visar att 82 % av kunderna tycker att personalen har tillräckligt med tid för att utföra sitt arbete, en ökning med 3 procentenheter. 59 % uppger att personalen meddelar dem i förväg om tillfälliga förändringar, vilket är oförändrat från tidigare.

    Vidare känner 87 % förtroende för alla eller flertalet av personalen som kommer hem till dem, en ökning med 2 procentenheter. 72 % tycker att det är mycket lätt eller ganska lätt att få kontakt med hemtjänstpersonal vid behov, en ökning med 2 procentenheter.

    När det gäller språkkunskaper svarade 42 % att alla i personalen pratar tillräckligt bra svenska för att de ska kunna förstå varandra, och 45 % svarade att flertalet i personalen gör det. Gällande personalens kunskap och kompetens, svarade 38 % att alla i personalen har den nödvändiga kompetensen, medan 87 % svarade att flertalet i personalen har rätt kompetens.

    Sammantaget är 85% mycket eller ganska nöjda över den hemtjänst de har mot 84% år 2023.

    Bilagor

  • Magnus Dahl samordnare för hjälpmedel Region Gävleborg informerar om hyresvillkor och kostnader för hjälpmedel i hemmet.

    Samordnartjänsten är finansierad av Region Gävleborg och de tio kommunerna i länet. Hans uppgift att ta fram hjälpmedelsrelaterade riktlinjer och rutiner, arbeta för efterlevnad av riktlinjer för alla huvudmän, och aktivt verka för god samverkan mellan de olika huvudmännen och vårdgivarna. Magnus arbetar även med att driva utvecklingen av hjälpmedelsfrågor och samordna utbildningar, inklusive introduktionsutbildning för förskrivare.

    Vad är egenansvarsprodukter?

    Produkterna finns ofta tillgängliga i butiker eller på nätet och som förväntas finnas i de flesta hem, exempelvis fritidshjälpmedel. Exempel på produkter inkluderar standardsäng med madrass, cykel och motionscykel (inne), fotriktiga skor – enkla fotinlägg, köksprodukter till exempel osthyvel med vinklat grepp. Förskrivs av till exempel arbetsterapeut eller fysioterapeut inom vården.

    Exempel på egenansvarsprodukter som kan förskrivas under en behandlingsperiod är rollator, hygienhjälpmedel och TENS-apparat.

    Kostnader för hjälpmedel är inte högkostnadsgrundande. Hjälpmedelsförskrivningsavgift är 100 kr (administrativ kostnad). Egenavgifter inkluderar hörapparat (1500 kr), ortopediska skor (900 kr för vuxna / 300 kr för barn), kryckkäppar (85 kr/st), och isdubbar (70 kr/st).

    Fysiska butiker i Gävleborg inkluderar Hjälpmedel SAM i Gävle och Bollnäs, Trygga Hjälpmedel, öppnar 2/5 på Utmarksvägen 1A, och Trygga Hjälpmedel i Hudiksvall. Nätbutiker inkluderar Varsam.se och Tryggahjalpmedel.se.

    På många boenden ingår vårdsäng och rollator samt enklare hygienhjälpmedel men det varierar mellan kommunerna. Inom hemsjukvården varierar det mellan kommunerna vad man får stå för själv och vad som ingår.

    Bilagor

  • Presentationen från Kultur- och fritidsnämnden ges av Jörgen Edsvik (S) på grund av att Lars-Erik Oxbacke (S) har förhinder.

    Återkoppling Agnes kulturhus

    För att hjälpa personer med begränsad rörlighet har lättbärbara pallar placerats ut på flera platser så att man lättare når böcker i låga hyllor. Dessutom finns sandaler att låna under säsongen då broddar är nödvändiga att använda utomhus på grund av halkrisken.

    Kommande evenemang på Agnes kulturhus är en föreläsning av Lars Kleberg om Tjechov den 24 april kl. 19:00 och visning av "Joe Hill" på Bio 7:an den 27 april kl. 14:30. Mer information finns på gavle.se.

    Den 22 september 2025 kl. 13:00 hålls en workshop om traditionell vävning på Agnes kulturhus, ingen anmälan krävs.

    Den nationella vävmässan kommer till Gävle den 25–27 september. Mer information finns på vavmassan.com.

     

     

    Bilagor

  • Säkerhetssamordnare Morgan Österström informerar om försäkringar inom Välfärd.

    Kommunens försäkringar:

    •       Egendomsförsäkring

    •       Ansvarsförsäkring

    •       Olycksfallsförsäkring

    •       Patientansvarsförsäkring

    •       Motorförsäkring

    •       Skydd vid tjänsteresor

     Ingen av kommunens försäkringar gäller för de som bor i kommunens lokaler eller har stöd i hemmet från Gävle kommun. Det är upp till varje kund att ha en egen hemförsäkring som täcker de saker som jag kan tänkas råka ut för. Allriskförsäkring är att rekommendera. När en person ska flytta in på ett vård- och omsorgsboende finns det rutiner hos Välfärd Gävle för att informera om att en hemförsäkring som täcker lösöre måste skaffas av kunden i samband med inflytt.

    Vad händer om hemtjänst- eller boendepersonal råkar ha sönder något i kundens hem?

    Kommunen får bara göra utbetalningar som är baserat på lag eller avtal enligt

    Kommunallagen 2:3§:

     -Kommuner och regioner ska behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. (legalitets- och likställighetsprinciperna)

    I Förvaltningslagen 5 § står det:

    En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.

    I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.

    Vad gäller vid stöld?

    Då kvarstår möjligheten att utbetala enligt lag, Skadeståndslagen.

    Skadestånd upp till 2000 kronor hanteras av närmaste chef.

    Från 2000 kronor och uppåt hanteras det som ett skadeståndsanspråk av handläggare på sektor Välfärd.

    Om kommunen orsakar en patientskada under sitt arbete, finns det specifika rutiner och försäkringar som täcker sådana händelser. Här är en översikt över hur dessa situationer hanteras:

    1. Undersökning, vård, behandling eller liknande åtgärd: Skador som uppstår under medicinska ingrepp eller behandlingar.
    2. Fel i eller felaktig hantering av sjukvårdsutrustning: Skador som orsakas av defekt eller felaktigt använd medicinsk utrustning.
    3. Felaktig diagnos: Skador som uppstår på grund av felaktig diagnos eller bedömning.
    4. Överföring av smittämne: Infektioner som överförs under medicinska ingrepp eller behandlingar.
    5. Olycksfall: Skador som uppstår vid olyckor under medicinska ingrepp, sjuktransport, eller på grund av brand eller annan skada på vårdlokaler eller utrustning.
    6. Felaktig ordination av läkemedel: Skador som uppstår när läkemedel ordineras i strid med föreskrifter.

    I de här fallen finns en patientskadeförsäkring som kan användas. Här kan kunden själv kontakta SKFAB och behöver inte gå via kommunen.

    Beredskapsstrateg Tim Röde informerar om beredskap i välfärden.

    Kapitel 15 i regeringsformen beskriver hur Sverige ska agera vid krig eller krigsfara, inklusive hur myndigheter och kommuner ska samverka för att skydda landet och dess invånare.

    Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap:

    Reglerar hur kommuner och regioner ska förbereda sig och agera vid extraordinära händelser, både i fredstid och vid höjd beredskap. Målet är att minska sårbarheten och säkerställa en god förmåga att hantera krissituationer.

    Lag (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap:

    Beskriver kommunernas ansvar inom totalförsvaret vid höjd beredskap. Kommunerna ska vidta särskilda åtgärder för att planera och inrikta sin verksamhet och personal för att kunna fullgöra sina uppgifter inom totalförsvaret.

    Vid höjd beredskap ska kommuner:

    • Krigsplacera kritisk personal
    • Kontinuitetshantera på enhetsnivå
    • Plan B
    • Sprida information och kunskap
    • Förnya avtal med beredskapsklausler
    • Samverka med Länsstyrelsen, andra kommuner, Försvarsmakten, Polisen, Räddningstjänsten, Regionen med flera

    Finansiering materiell beredskap:

    • 10 miljoner kronor har tilldelats årligen i 4 års tid.
    • Socialstyrelsen har beviljat 4,2 miljoner kronor.

    Diverse olika inköp:

    • Toaletter
    • Mat
    • Skyddsutrustning
    • Vattentankar

    Lagförslag (Lagen om kommuner och regioners beredskap 2027):

    • Krav på grundläggande verksamhetsberedskap i hela hotskalan
    • Krav på måltidsberedskap i 14 dagar
    • Krav på samlingsplatser för allmänheten
    • Uppföljning från 2029 av Länsstyrelsen med vite om vi inte har lagstadgad förmåga

    Bilagor

  • Medicinskt ansvariga från Välfärd (Terese Lundberg, Yvonne Bergman, Johanna Storing och Linnéa Skytt) redovisar resultatet av patientsäkerhetsberättelsen 2024. Enligt Patientsäkerhetslagen (2010:659) ska vårdgivaren senast den 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse, som ska vara lätt att hitta och läsa för både personal och allmänhet.

    Patientsäkerhetsberättelsen upprättas av MAS, MAR och NAD samt verksamhetsansvariga och andra sakkunniga. Den innehåller en redogörelse för aktiviteter och insatser under föregående år, beskrivning av specifika åtgärder och initiativ och sammanfattning av framsteg inom patientsäkerhetsarbetet.

    Lex Maria-anmälningar:

    • Incident: En person avled efter att rutinen för att kontakta läkare vid befarad huvudskada inte följdes.
    • Incident: En person började blöda och avled efter en felaktig rutinåtgärd.

    Klagomål och synpunkter:

    • Region Gävleborg: 38
    • Klagomål: 16
    • Patientnämnden: 7
    • IVO: 3

    Utvecklingsförslag:

    • Utbildning i hälsofrämjande förhållningssätt.
    • Rehabiliteringsplaner enligt nationellt vårdförlopp.
    • Kontinuerlig implementering av nationella vårdförlopp.
    • Utveckling av bedömningsinstrument.
    • Förflyttningskunskap.

    Nutrition - Nattfasta:

    • Genomförs i mars varje år i samtliga vård- och omsorgsboenden.
    • Mål: 100%, resultat: 83% erbjudits nattfasta <11h.
    • Sju enheter 95% eller högre.
    • Resultat över 11 timmar tas vidare till sjuksköterska.
    • Alla erbjuds stöd och vidareutbildning av NAD och ämnet behöver hållas levande.

    Identifieringsområden:

    • Göra rutiner kända och tillämpade.
    • Att alla patienter med risk för undernäring får en utredning.
    • Nutritionsutbildning för SSK – mål som kvarstår från 2023.

    Munhälsa:

    • Dålig munhälsa är en vanlig orsak till nedsatt matintag.
    • Åtgärdsplan vid risk enligt bedömning (ROAG): 86% externa, 75% egen regi.

    Mål och strategier 2025:

    • Omvårdnadsnämnden har ställt sig bakom den nationella handlingsplanen för patientsäkerhet med målet ”ingen patient ska behöva drabbas av vårdskada”.
    • God kvalitet inom hälso- och sjukvård behöver säkerställas.
    • För att nå en hög patientsäkerhet är det systematiska arbetet viktigt. Detta arbete är uppbyggt på riskanalyser, utredningar av avvikelser och egenkontroller. En lärande organisation – lära av positiva och negativa händelser. Hög patientsäkerhet förutsätter ett ständigt förbättringsarbete. I det arbetet är riskmedvetenhet, öppenhet och ett förebyggande förhållningssätt centralt.

    Exempel på utmaningar 2025

    • Systematiskt kvalitetsarbete: riskanalyser, utredning av avvikelser och egenkontroller.
    • Bemanningssituation samt kontinuitet gällande sjuksköterskor.
    • Ökad följsamhet till upprättade rutiner.
    • Öka patientens delaktighet och partnerskap utifrån personcentrerad vård.
    • Samverkan med andra vårdgivare.

    I bifogad presentation s. 4–8 står det sammanfattningar av tabellerna för avvikelser i läkemedelshantering, riskbedömningar VÅBO, avvikelser vid fallolyckor VÅBO, fallskador VÅBO (Socialstyrelsen), BPSD-registret samt svenska palliativregistret.

    Bilagor

  • § 22

    Övrigt

  • Ordföranden tackar deltagarna för denna gång.

    Nästa möte är den 12 juni kl.13:00-17:00 i Förvaltningshuset rum Amsterdam.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.