Hoppa över navigering
  • Kommunala Pensionärsrådet väljer Åke Carlsson att justera protokollet.

  • Kommunala Pensionärsrådet beslutar att fastställa föredragningslistan enligt utsänd handling.

  • Föregående protokoll hittar du här: Möte 2024-02-15 | MeetingPlus [sv] (gavle.se)

  • Pågående detaljplaner hittar du här: Detaljplaner – Gävle kommun (gavle.se)

    Önskemål om att få en digital visning på en karta över aktuella detaljplaner som berör seniorer framförs till Anders Ekman (C) ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.

  • Cecilia Hillgren ger uppdaterad information om projektet Äldrelots och kan förmedla information till seniorer om till exempel:

    • Träffpunkter och aktiviteter för seniorer i Gävle kommun som främjar hälsa och social gemenskap.
    • Anhörigstöd för dig som stödjer, hjälper eller vårdar en närstående.
    • Hur du gör om du vill engagera dig som volontär.
    • Information om senior- och trygghetsboenden i Gävle kommun.
    • Hur du ansöker om bistånd.
    • Föreningar och studieförbund som erbjuder utbildningar i att hantera en smartphone, surfplatta eller dator.
    • Tips på var du kan få hjälp med hushållsnära tjänster såsom exempelvis städhjälp, tvätt, gräsklippning och snöskottning.
    • Digital support av enklare karaktär.

    Äldrelotsen hjälper inte till med bankärenden och privatekonomi, där hänvisas du till din bank för att få hjälp av rätt profession.

    Cecilia har sammanställt de tio vanligaste frågorna till Äldrelotsen år 2023 där frågor om aktiviteter (19%) och digitalt stöd (19%) var högst. Frågor om boende låg på 12%, trygghetslarm och allmän information 9%, färdtjänst 8%, frågor om volontärer 7%, fixarteamet och hemtjänst 6%. Lägst antal frågor var om ensamhet, 5%, vilket kan stå för att det är svårt att prata om ensamhet enligt Cecilia.

    När Äldrelotsen startade skickades det ut information om projektet till alla 65-åringar och uppåt, dock är personer under 65 år också välkomna och de flesta som tar kontakt önskar fysiska träffar. Under hösten pågick ett samarbete med alla närbibliotek där Cecilia var anträffbar för frågor och hon var fem gånger på varje ställe.

    Hille och Bergby hade inga besökande, Valbo hade 6, Fyren i Norrsundet hade 11 besökande, i Hedesunda och Andersberg var det 2, i Sätra 1, i Forsbacka 8 och till Bomhus kom det 1.

    Totalt antal kontakter på träffpunkter, telefon och mejl var 130. Totalt antal kontakter på bibliotek var 31 och totalt antar frågor var 241.

    Kaplansgatans- och Brunnsgatans träffpunkter är de två fasta platserna i Gävle där hon kan fånga upp strategiska frågor som ibland behöver bollas med Ann-Charlotte Jansson på Äldrevänlig kommun.

    Biblioteken kändes inte helt rätt och därför har Cecilia bytt lokaler i några stadsdelar. Dessa är Röda Korset i Bomhus, Fyrens bibliotek i Norrsundet (samma), träffpunkten i Andreassalen i Andersberg, Ängslyckan i Hedesunda, Furugården i Valbo och Forsbacka bibliotek (samma).

    Ensamma och isolerade är svåra att nå och därför ska hon stå och lämna informationsblad på Ica Maxi, Nian, City Gross, Ica fjällbäcken och Valbo köpcentrum. Samverkan sker även med uppsökande verksamhet där man försöker fånga upp ensamma personer med hjälpbehov.

    Utvärdering kommer att ske för att se vad som fungerat och inte för att forma uppdraget så att man når så många som möjligt.

    Bilagor

  • Utredare Lisa Allemo informerar om den årliga brukarundersökningen samt personalkontinuiteten.

    Gävle är med för sjunde gången i ett av måtten i Kommunernas kvalitet i korthet (KKIK) vilket redovisas i Kommun och landstingsdatabasen, Kolada. Mätningen genomfördes för perioden 11–24 september 2023 genom en sammanställning av registreringar i TES som hemtjänsten använder sig av både i egen regi och privata utförare. Man gjorde mätningen på 691 kunder med totalt 48 594 besök indelat enligt:

    • Besök mellan 7–22
    • Kunder som är 65 år och över
    • Bombesök (0–1 minut) togs bort
    • Endast personer med minst två besök per dag under hela mätperioden

    Kontinuitetsmätningen är indelad i personkontinuitet (samma personer som utför vård och omsorg), tidskontinuitet (omsorgen utförs vid samma tidpunkt) samt vård/omsorgskontinuitet (omsorgen utförs på samma sätt).

    Resultatet visade att kontinuiteten (medelvärde) för samtliga utförare är 14 personal.

    • Egen regi: 15 personal
    • Externa utförare: 13 personal
    • Spridning: 2–30 personal
    • Externa utförare har förbättrat sitt resultat (-1,2) medan interna utförare har något ökad kontinuitet (+0,2).
    • Nationellt ligger medelvärdet på 16 personal. Kommunerna varierar mellan 8 och 27.

    Lodiogram (se bild nr 5 och 6 enligt bifogad presentation) används för att visualisera och att se spridningen mellan egen regi och externa utförare gällande kontinuiteten.

    Vidare informerar Lisa om Socialstyrelsens nationella brukarundersökning som genomförs årligen med sammanställning av enkätsvar som skickas till kunder inom hemtjänst och vård- och omsorgsboende med frågor om:

    • Övergripande nöjdhet
    • Delaktighet
    • Bemötande
    • Trygghet m.m.

    Enkäten skickades till ca 1000 kunder på vård- och omsorgsboenden, 431 svarade (43%) och till ca 1350 hemtjänstkunder där 797 svarade (59%).

    Sammanställning av svaren på kunder på vård- och omsorgsboende:

    75% var mycket eller ganska nöjda mot 76% år 2022 på frågan om sammantagen nöjdhet med sitt vård- och omsorgsboende

    På frågan om personalens bemötande på ett bra sätt svarade 89% alltid eller oftast mot 89% år 2022

    78% anser att personalen alltid eller oftast tar hänsyn till hur man vill att hjälpen ska utföras mot för 73% 2022

    72% svarade att personalen brukar ha tillräckligt med tid för att kunna utföra sitt arbete, ökning med 8%

    42% svarade att personal brukar meddela i förväg om tillfälliga förändringar, minskning med 1%

    57% svarade att man brukar du kunna påverka vid vilka tider hjälpen ska utföras, minskning med 1%

    86% tycker att det känns mycket tryggt eller ganska tryggt att bo på sitt vård- och omsorgsboende, ökning med 1%

    82% känner förtroende för alla eller för flertalet av personalen
    på sitt äldreboende, ökning med 3%

    80% tycker att det är mycket lätt eller ganska lätt att få kontakt
    med personal på boendet vid behov, ökning med 4%

    Sammanställning av svaren på kunder med hemtjänst:

    Nöjdheten över hemtjänsten sammantaget är att 84% var mycket eller ganska nöjda mot 86% år 2022

    På frågan om personalens bemötande är på ett bra sätt svarade 96% alltid eller oftast mot 97% år 2022. 84% anser att personalen alltid eller oftast tar hänsyn till hur de vill att hjälpen ska utföras mot 83% 2022

    På frågan om hjälpens utförande svarade 81% att den utförs bra, minskning med 4%

    På frågan om personalen brukar komma på utsatt tid svarade 81% att det brukar dom göra, minskning med 1%

    79% svarade att personalen brukar ha tillräckligt med tid för att utföra sitt arbete, minskning med 2%

    59% svarade att personalen brukar meddela i förväg om tillfälliga förändringar, minskning med 5%

    85% tycker att det känns mycket tryggt eller ganska tryggt att bo hemma med stöd av hemtjänsten, ingen förändring mot 2022

    85% känner förtroende för alla eller för flertalet av personalen
    som kommer hem till dem, minskning med 3%

    70% tycker att det är mycket lätt eller ganska lätt att få kontakt
    med hemtjänstpersonal vid behov, ökning med 2%

    Bilagor

  • Utredare Linda Sängstuvall informerar om skrivelsen gällande hörselombud som har redovisats på Omvårdnadsnämnden.

    Bakgrunden är att hörselskadades förening (HRF) i Gävle har i skrivelse till Gävle kommuns funktionsrättsråd lyft förslag om inrättande av tjänster som syn- och hörselinstruktörer.

    Funktionsrättsrådet har därefter vänt sig till Välfärd Gävle för att efterhöra sektorns syn på förslaget och en utredning har gjorts för att undersöka hur verksamheterna inom Välfärd Gävle i dag arbetar med frågor runt hörselnedsättning och hantering av hörhjälpmedel.?

    Tillvägagångsättet har varit en enkät där verksamheter i både egen- såväl som i extern regi har tillfrågats och en omvärldsbevakning har genomförts. Vidare har ytterligare tankar och synpunkter inhämtats från sakkunniga i organisationen.

    Regionen har huvudansvaret för stöd till den enskilde i användandet av syn-, hörhjälpmedel. Syn- och hörselinstruktörer är inte en insats som kommunen enligt lag har en skyldighet att tillhandahålla.

    Idag är det cirka 90 av Sveriges 290 kommuner som erbjuder sina invånare hjälp och stöd från en syn- och hörselinstruktör.

    I omvärldsbevakningen framkommer något förenklat två olika typer av uppdrag som syn- och hörselinstruktören kan ha: 

    • Insatser av typen stöd i vardagen och “hjälp till självhjälp” (ex. visa hur skötsel och underhåll av hjälpmedel går till).  
    • Insatser utöver självhjälp till den enskilde kan vara ansvar för att samordna och utbilda personal inom kommunen inom syn- och hörselområdet, kunna svara på vilka hjälpmedel som finns att tillgå samt hur de fungerar.

    Enkätresultaten visar bland annat att medvetenheten om hörselnedsättningar är hög och att det finns en efterfrågan på kompetensutveckling, särskilt vad gäller tekniska frågor och underhåll som görs mer sällan.

    I omvärldsanalysen framkommer det att syn- och hörselinstruktörerna har en central roll inom sitt område och ansvarar för att utbilda både kollegor och enskilda personer i deras hem.

    Kommuner med syn- och hörselinstruktörer upplever gränsdragningsproblem gentemot regionen angående uppdraget och det ansvar som ligger på regionen utifrån förskrivning av hjälpmedel. 

    Rekommenderade åtgärder:

    • enhetscheferna inventerar utbildningsbehoven
    • en plan för kompetensutveckling tas fram
    • inhämta underlag för utveckling ur ett brukarperspektiv
    • genomför ekonomisk analys för att vidareutveckla området samt undersöka kostnadsbesparingar och andra vinster som kan finnas med ett proaktivt arbete
    • samverkansmöjligheter med regionen och andra kommuner bör ses över.

    Bilagor

  • Volontärsamordnarna Charlotta Falk och Ann-Charlotte Asklöf informerar om olika aktiviteter i handlingsplanen. Bakgrunden är att seniorer uttrycker att de vill fortsätta känna sig behövda efter avslutat yrkesliv och att det är viktigt att finnas i ett sammanhang för välbefinnandet. Man känner sig piggare och forskning visar att volontärarbete stärker hälsan.

    Det finns ca 120 aktiva volontärer registrerade i Gävle och de bestämmer själva hur mycket tid de vill ägna sig till sina uppdrag och arbetet utförs utan betalning. Exempel på aktiviteter är musikunderhållning/musikcafé, bingo, högläsning eller att vara sällskap på vård- och omsorgsboende.

    I Gävle kommun, sektor Välfärd, finns en volontärsamordnare på heltid som samordnar arbetet med volontärer inom Välfärd Gävles verksamhetsområden samt till privatpersoner över 65 år.

    Samordnaren samarbetar med ideella föreningar och organisationer samt områdesvisa träffpunkter och det finns förstärkning på deltid med inriktning hälsosamtal och måltidsvän.

    Intresseanmälan görs via kommunens hemsida eller via telefonsamtal. Man blir kallad till intervju och volontärsamordnaren matchar volontärer och uppdrag och följer med på första träffen. Man skriver överenskommelse angående värdegrund, tystnadslöfte och försäkring är kopplad till volontäruppdraget. Volontären får namnskylt och arbetet följs upp och uppdraget ersätter inte annat arbete som utförs av utbildad och avlönad personal. Det kostar inget att få besök av en volontär utan det är ett ömsesidigt utbyte som skapar trivsel och möten mellan människor.

    Bilagor

  • Stefan Carlbaum VD på Gävle Parkeringsservice informerar om kommunens parkeringsapp, digitalisering samt nuläge och framtid. 

    Gävle Parkeringsservice AB är ett kommunalt bolag som inledde sin verksamhet 2016 och ägs av Gävle Stadshus AB. Det finns 18 anställda i bolaget varav 6 personer arbetar som parkeringsvakter, där 2 av dem även är fordonsflyttare och 2 är servicetekniker. Resten är tjänstemän med roller som innefattar alltifrån kundtjänst till mobilitetsansvarig. Gävle Parkeringsservice tar hand om samtliga parkeringsplatser på gatumark. Ca 4 500 parkeringsplatser är på tomtmark. Dom erbjuder även fordonsflytt och flyttar i snitt 100 fordon per år.

    Uppdraget är övervakning och teknisk förvaltning av parkering på gatumark, tomtmark och anläggning samt att bidra till en hållbar stadsutveckling genom att bygga och driva nya parkeringsanläggningar. Man arbetar för att möjliggöra för alternativa färdsätt och hållbara transportlösningar med mobilitet som tjänst. Man vill även skapa enkelhet i parkeringsfrågan och bästa möjliga förutsättningar att skapa tillväxt för företagare och bostadsutvecklare. Det ska vara enkelt att betala för sin parkering och idag betalar 90% sin parkering via mobilen. I huvudsak betalar man med app (fem aktörer finns), kort i automat (Visa, Mastercard, bensinkort) eller SMS och talsvar. Bolaget har 78 parkeringsautomater runt om i Gävle.

    Under hösten 2023 införde Gävle Parkeringsservice en egen betalningslösning för korttids/besöksparkering och den egna appen är helt kostnadsneutral för parkören och har i dagsläget över 20 000 användare. Andra funktioner byggs på stegvis såsom elbilsladdning och parkeringsledning vilket innebär att man kan se lediga parkeringar i appen. Med Gävle P kan man betala på alla stadens gatumarksparkeringar och andra parkeringar som drivs av Gävle P övriga kommunala bolag.

    Appen känner av på vilken zonkod du befinner dig på det är bra att dubbelkolla för att vara säker och att välja rätt bil. Oavsett vilken betalappsleverantör du väljer att använda så är det samma zonkod. 

    Digitaliseringen kommer fortsätta att driva utvecklingen av betalningslösningar för parkering, enkla betalningar är en konkurrensfaktor. Det sker en fortsatt utveckling av ANPR- automatisk kameraavläsning då du åker in i en parkeringsanläggning med helautomatiserade parkerings- och betalflöden. Parkering och fordonsladdning förväntas vara en del i samma kundresa där man kopplar ihop elbilsladdning och parkering till enkla och standardiserande betalningslösningar för parkering och laddning.

    Det sker en kraftig minskning av betalautomater runt om i Sverige just nu då dessa är förknippade med stora kostnader för drift och underhåll, uppgraderingar, el och transaktion. Minskningen kommer att fortsätta till förmån för betalning via mobiltelefon och det är kundbehovet som styr. Dock vill man behålla en rimlig servicenivå och ett visst antal kommer att finnas kvar inom överskådlig tid och uteslutande solcellsdrivna.

  • Beredskapsstrateg Sofia Sjöblom informerar om totalförsvar, skyddsrum och krisberedskap.  

    Totalförsvaret är all den verksamhet som behövs för att förbereda Sverige på krig och består av det militära försvaret (Försvarsmakten m.fl.) och det civila försvaret (kommuner, länsstyrelsen, statliga myndigheter, frivilligorganisationer, näringsliv etc.). Gävle kommun är en del av Sveriges civila försvar.

    Försvaret byggs upp på grund av olika hotbilder:

    • Makthungrande Kina-vill bli en global stormakt. Företagsspioneri.
    • Självförsvarande Iran- vill fortsätta styra landet. Flyktingspionage.
    • Expansionistiskt Ryssland- vill bygga buffertzon mot väst/NATO.

    Man kan läsa mer i denna länk: Säkerhetspolisens årsberättelse - Säkerhetspolisen (sakerhetspolisen.se)

    Förutsättningar vid höjd beredskap är att kvinnor och män mellan 16–70 år omfattas av totalförsvarsplikt och man får inte lämna landet. Det betyder inte att man ska tjänstgöra med vapen i hand. Personer över 70 år får vara med i totalförsvaret, men måste inte. Det är osannolikt att det skulle vara krig i hela landet samtidigt.

    Vår karta över offentlig verksamhet har ritats om det senaste året i och med de strukturförändringar som trädde i kraft i oktober. Det innebär att en nygammal högre regional nivå ska samordna länsstyrelserna i 6 olika civilområden. (Se bifogad presentation bild nr 7).

    Utomhusljudsystemet ”Hesa Fredrik” ska sända viktigt meddelande till allmänheten, ett slags varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.

    Utomhusvarningssystemet prövas fyra gånger per år, den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december klockan 15:00. Då ljuder utomhussignalen ”Viktigt Meddelande” i de tätorter som har utomhusvarningssystem och Sveriges Radio läser upp information om provet. Tutorna är placerade på gamla militärstrategiska platser. Senaste årtiondena har nya tutor satts upp främst för räddningstjänstens del. Ljudet hörs även i radio, tv och kan skickas som meddelande till telefoner.

    Förteckning över skyddsrum finns på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.se och de flesta skyddsrum är idag garage eller förråd och ett skyddsrum ska kunna i iordningsställas på 48 timmar av fastighetsägaren.

    Man ska gå till närmaste skyddsrum där man befinner sig. I nyare stadsdelar finns generellt inte skyddsrum, exempelvis på Alderholmen och det har inte byggts några sedan 2000-talet. Rivs en byggnad som har skyddsrum så behöver generellt det skyddsrummet byggas upp igen. Staten bestämmer om det ska byggas nya skyddsrum och kommunen behöver tillstånd för att få bygga.

    Vidtagna åtgärder för att nå äldre:

    • Haft föreläsning på mötesplats (träffpunkt) för äldre.
    • Haft föreläsning med Hjärt-och lungföreningen.
    • Kommunikation på hemsida och sociala medier.
    • Beredskapsveckan
    • Arbetar aktivt med kontinuitetshantering (plan B) och övningar i kommunens verksamheter. Exempelvis äldreboenden, hemtjänst, samt fastighetsbolag.
  • Eva Älander (S) ordförande i Omvårdnadsnämnden informerar om budget 2024.

    Sparplan inom Socialnämnden är 40 Mkr:

    • Man planerar att minska antalet nya placeringar vid t ex HVB (hem för vård och boende) och erbjuda alternativ till externa placeringar. Resurser inom förebyggande insatser görs tillgängliga och arbetar tillsammans med öppenvårdsenheten. Konsekvenser medför lägre kostnader för externa placeringar och minskade förebyggande insatser.

    Sparplan inom Omvårdnadsnämnden, har en budget på 1 485,4 Mkr:

    • Besparing på 20 Mkr genom att minska köp av inhyrda bemanningssjuksköterskor vilket kommer att medföra att tillsvidareanställda sjuksköterskor bemannar. Bättre kontinuitet för kunder.
    • Besparing på 10 Mkr på att fullfölja resurseffektiv och verksamhetsanpassad planering och schemaläggning enligt Välfärd Gävles bemanningshandbok. Konsekvenser av det blir att resurser fördelas och omfördelas utifrån verksamhetens behov. Kostnader för timvikarier minskar.
    • Anhöriganställning tas bort och avveckling av enheten med 3 årsarbetare tas bort för att spara 2,0 Mkr. Alla 68 anhöriganställda sägs upp och kunder får välja annan utförare för sin hemtjänst.
    • Inom verksamheten för avlösningsvistelse kommer man att göra en besparing på 5 Mkr genom att halvera antalet platser till 10. En avdelning stängs vilket ger en minskning med 8 årsarbetare. Konsekvenser blir max 7 dygns vistelse per månad vilket ger ökad belastning på anhöriga.
    • Inom anhörigstöd, träffpunkter för seniorer och volontärsamordning planeras en besparing på 3,8 Mkr genom att utreda en minskning av verksamheterna. Konsekvenser blir minskad verksamhet och stöd till anhöriga och till seniorer som besöker träffpunkter. Minskning av samordning av volontärer kan leda till fler ansökningar om hemtjänst och vård- och omsorgsboende.

    Besparingar inom Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden, har en budget på 1 218,3 Mkr:

    • Inom vuxenutbildningen planeras en besparing på 12,4 Mkr genom minskning med 18 årsarbetare med konsekvenser av sänkt ambitionsnivå och leverans av utbildningar. Fler kan få svårt att fullfölja sin utbildning och behovet av försörjningsstöd kan öka.
    • Besparing på 10 Mkr sker genom att fullfölja resurseffektiv och verksamhetsanpassad planering och schemaläggning enligt Välfärd Gävles bemanningshanbok. Konsekvenser blir att resurser fördelas och omfördelas utifrån verksamhetens behov och kostnader för timvikarier minskar.
    • Inom verksamheten för ekonomiskt bistånd planeras en besparing på 6,0 Mkr genom att minska försörjningsstöd enligt prognos. Konsekvenser är minskade utbetalningar av försörjningsstöd genom bättre stöd till målgruppen.
    • 5 Mkr kommer att besparas genom att avsluta Aktivitetshuset Nygatan 26 och Möbel- och hantverksgruppen. (Träffpunkten på Nygatan 26 påverkas inte). Aktuella deltagare erbjuds andra aktiverande insatser hos ARBOS (Arbetsmarknad och stöd, Välfärd Gävle). Minskning med 8 årsarbetare. Den goda utvecklingen med minskade utbetalningar av försörjningsstöd riskerar att avstanna.
    • Besparing på 2,3 Mkr planeras genom att minska 4 årsarbetare inom ARBOS med konsekvenser av individuell hantering av övertalighet.
    • Man kommer också att avsluta köp av arbetsträning hos arbetsintegrerade sociala företag med besparing på 0,6 Mkr. Aktuella klienter överförs till ARBOS ordinarie verksamhet. Den goda utvecklingen med minskade utbetalningar av försörjningsstöd riskerar att avstanna.

    Besparingar inom Välfärd Gävle övergripande:

    • Besparing på 7,0 Mkr genom att minska den administrativa organisationen med 10 årsarbetare. Konsekvenser medför minskat administrativt stöd inom Välfärd Gävle.
    • Översyn kommer att genomföras för att minska lokaler för administration och ledning.
    • Återbesättningskraven för chefer och administrativa tjänster kommer att skärpas.
    • Möjligheten att införa helgtjänster inom vård- och omsorgsverksamheterna kommer att provas.

    Om nämnderna fattar beslut:

    • Nulägesbild för SFI (svenska för invandrare) för att utreda utvecklingsbehov.
    • Utreda möjligheter för fler IOP (idéburet offentligt partnerskap) för nämndens målgrupper.
    • HVB (hem för vård och boende) i egen regi utreds.
    • En minskning av så kallade serviceinsatser inom hemtjänsten utreds.
    • Att införa så kallade rambeslut för biståndsbedömda insatser utreds i samband med nya socialtjänstlagen.

    Anders Ekman (C) ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden informerar att man har gått ut med förslag på prishöjning av 65+ kortet från 280 kr per år till 400 kr per år. Anledningen är den svåra ekonomin i kommunen och Regionen genomför kraftiga prishöjningar.

    Anders tog med sig frågan om halvårskort till Regionen men det skulle inte fungera att administrera för X-trafik. 65+ kortet gäller ett år och först när det förnyas betalar man det nya priset. Fakturan kommer automatiskt och om man inte betalar så makuleras fakturan. Samma kort kan användas vid förlängning.

  • § 12

    Övrigt

  • Nästa möte är den 17 april på Förvaltningshuset; Amsterdam klockan 13-17.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.