Möte 2020-11-25
-
1
Mötets öppnande
-
2
Upprop och val av justerare
-
3
Fastställande av föredragningslista
-
Ordförandeberedning har ägt rum den 11 november mellan klockan 08.15 - 09.15. Närvarande var ordförande Ahmed Amin (S), 1:e vice ordförande Emelie Lejon (MP) samt 2:e vice ordförande Per Sundström (KD).
-
Föredragande: Magnus Höijer, ca 30 min
- Lägesrapport Covid-19
- Dialogmöte med revisionen
- Budget och prognosmodell för vuxenutbildningen
-
6
Kommande beslut: Remiss från Socialdepartementet - Betänkandet Hållbar socialtjänst - En ny socialtjänstlag SOU 2020:47.
-
Föredragande: Karina Zettlin Lindholm
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Föredragande: Katarina Stistrup
-
Föredragande: Anders Paulsen
Kia Fernlund och Annelie Lindblom- Boende LSS.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Föredragning gjordes den 28 oktober.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
15
Beslutsärende: Kurser och konferenser
-
Föredragande: Anders Paulsen, Martin Wagner
-
18
Kommande beslut: Verksamhetsplan 2021 med utblick mot 2022-2024 för arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden
-
Föredragande: Magnus Höijer
-
Föredragande: Anders Paulsen
-
Föredragande: Anders Paulsen
Handling avser år 2020 ej ny handling.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Föredragande: Anders Paulsen
-
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån rådande läge angående Coivd-19 finner ordförande att särskilda skäl föreligger för deltagande distans. Följande ledamöter och ersättare medges tillåtelse att deltaga på distans: Johan Johansson (S), Elin Frank (S), Frida Olsson (S), Björn Belin (L), Kerstin Brannerydh (M), Jessica Åberg (V), Susana Stamenkovic (C), Björn Belin (L), Petri Ekorre (M), Anette Ståhl (S), Karin Qvick (L), Romel Rached (SD), Tomas Djurhed (KD), Stefan Grandien (S) samt Mauritz Glaumann (MP). Ljud- och bildöverföring sker i realtid och samtliga deltagare kan se och höra varandra på lika villkor.
-
§ 129
Fastställande av föredragningslista
-
Ordförandeberedning har ägt rum den 11 november mellan klockan 08.15 - 09.15. Närvarande var ordförande Ahmed Amin (S), 1:e vice ordförande Emelie Lejon (MP) samt 2:e vice ordförande Per Sundström (KD).
-
Sektorchef Magnus Höijer informerar nämnden om vad som är aktuellt inom sektor Välfärd och nämner särskilt:
- Lägesrapport Covid-19
Från den 16 november: skärpta allmänna råd i Gävleborg i syfte att minska smittspridningen. Gäller till och med den 13 december. Det sker en tät dialog mellan kommuner, region och länsstyrelse. Påverkar alla verksamheter direkt och indirekt. Tillgång till skyddsutrustning är god och beredskapsgruppen under sektorchefens ledning sker fortsatt två gånger per vecka.- Läget EDV
Verksamheten är igång men begränsat i tid och även anpassat. Ungefär 77% av brukarna arbetar i sina grupper eller på sina platser. Sektorn har fått tydliggöra för andra myndigheter om vad det är för verksamhet som bedrivs och som inte bara kan stängas rakt av. En plan för eventuell stängning vid behov samt mer långsiktiga alternativ arbetas fram. En eventuell förändring i serviceresor och kollekttrafik kommer att påverka verksamheten.- Budget och prognosmodell för vuxenutbildningen
Startar den 24 november och syftar till att underlätta nämndens och sektorns förutsättningar för uppföljning, planering och budgetering. Bör vara klart sent i januari alternativt tidigt i februari. -
§ 132
Remiss från Socialdepartementet - Betänkandet Hållbar socialtjänst - En ny socialtjänstlag SOU 2020:47.
Utredare Per Åsbrink informerar nämnden om en remiss från Socialdepartementet "Hållbar socialtjänst - En ny socialtjänstlag" (SOU 2020:47).
Nämnden får ta del av en presentation och en sammanfattning kring några av de ändringar som föreslås i utredningen, hur detta påverkar Sektor Välfärd och nämndens verksamhetsområde.
Ärendet kommer åter för beslut på arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträde den 16 december.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Utredare Karina Zettlin Lindholm redogör en avtalsuppföljning av Frösunda omsorg AB gällande gruppbostäder LSS. Nämnden får bland annat ta del av
Frösunda Omsorg AB har avtal från och med 2016-02-01 t o m 2022-01-31 (sex år) gällande drift av gruppbostäder enligt LSS (lag 1993:387 om stöd och service till vissa funktionshindrade) via entreprenadavtal med Gävle kommun. Avtalet omfattar sex gruppbostäder med totalt 30 lägenheter för personer med utvecklingsstörning enligt personkrets 1.
Beställare och utförare har regelbunden kontakt via telefon, utförarmöten samt vid olika uppföljningar av verksamheten. Ledorden i utförarens koncept är ”respekt, engagemang och nyfikenhet”.
I oktober 2020 genomfördes årets avtalsuppföljning. Utföraren har svarat på beställarens enkät utifrån kraven i avtalet. Därefter intervjuades den lokala ledningen och regionchefen av beställarens MAS, utredare och avtalssamordnare. I och med pandemin kunde inget platsbesök genomföras, vilket minskar möjligheten att kontrollera perspektivet miljö i verksamheten. Utöver detta har en journalgranskning (ej klart) genomförts, en seriositetskontroll genom en kreditupplysning på företaget, en närstående- (ej klart) och kundenkät samt en granskning av BoDa verksamheten.
Avtalsuppföljningen visar att utföraren levererar god kvalitet utifrån de krav och löften som finns i avtalet, under förutsättningar att förbättringsarbetet fortgår.
Ärendet kommer åter i december.
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Karina Zettlin Lindholm, utredare, informerar nämnden om ett kommande beslut gällande förnyad konkurrensutsättning av gruppbostäder inom LSS.
Ärendet tas åter för beslut i december.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Biträdande sektorchef Katarina Stistrup informerar nämnden om ärendet gällande fördelning av föreningsstöd till funktionshindersföreningar.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden ansvarar för föreningsstöd till funktionshindersföreningar. Fördelning av medel sker enligt reglemente och det finns olika typer av stöd att söka: grundstöd, verksamhetsstöd, projektstöd och särskilt stöd.
Det är fyra föreningar som ansökt varav två har fått avslag på grund av mer fond- bankmedel än vad reglementet medger. Ansökan görs en gång per år och beslut om tilldelning fattas av ansvarig nämnd.
Nämnden föreslås godkänna föreningsstöd på totalt 628 200 kronor för år 2021.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
18kb Ladda ner dokument
-
-
Biträdande sektorchef Katarina Stistrup informerar om ett kommande beslut gällande besluts- och delegationsförteckning år 2021 för arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden.
Handlingen har skickats på remiss till samtliga kontor inom Sektor Välfärd för att sedan förankras hos ansvarig kontorschef.
Ärendet kommer att hanteras för beslut under arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträde den 16 december 2020.
-
Ekonomichef Anders Paulsen informerar om Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens ekonomiska månadsrapport gällande oktober 2020.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden redovisar ett resultat t.o.m. oktober 2020 på plus 0,6 mnkr. Resultatet för hela Välfärd Gävle t.o.m. september 2020 är minus 53,9 mnkr.
De största negativa avvikelserna mot budget återfinns inom personlig assistans i egenregi som redovisar ett underskott på minus 6,9 mnkr och Boende LSS som redovisar ett underskott på ca 9,3 mnkr. Inom både personlig assistans och Boende LSS står högre personalkostnader för den största avvikelsen. Enheten för dagligverksamhet visar ett positivt resultat på ca 10,5 mnkr som främst beror på nedstängningen av verksamheten under pandemin, vilket bland annat ger lägre personalkostnader och omsorgsresekostnader.
Prognosen för arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden avseende hela 2020 bedöms till minus ca 8,0 mnkr och avser förväntat ökade kostnader inom ekonomiskt bistånd. I arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens prognos 2020 tas endast effekterna av Covid-19 pandemin upp som kostnadsavvikelser. Det innebär att inga andra avvikelser än de som beror på covid-19 tas upp i prognosen för 2020, eftersom de övriga positiva avvikelserna beräknas ta ut de övriga negativa avvikelserna.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag på koncerngemensam inköpspolicy har tagits fram med externt stöd i samverkan med flera av bolagen samt kommunkoncernens inköpsråd som referensgrupp. Processen med inköpspolicyn har behandlats i Näringslivsutskottet och är nu framme vid ett formellt remissförfarande till samtliga nämnder och kommunala bolag innan policyn går till beslut/antagande av kommunfullmäktige.
Sammanfattningsvis anser Välfärd Gävle att ett antal förtydliganden bör ske samt en beskrivning av hur policyn förhåller sig till ”Program för mål och riktlinjer avseende verksamhet som utförs av privata utförare”.
Yrkande
Romel Rached (SD) yrkar att arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden antar yttrandet som sitt eget med tillägget att "vid inköp ska kostnadseffektivitet samt god hushållning med skattebetalarnas resurser eftersträvas".Beslutsgång
Ordförande ställer ordförandes förslag till beslut att anta yttrandet som sitt eget, mot yrkandet från Romel Rached (SD) i en omröstning.Omröstning
Ja -röst för ordförandes förslag om avslag på tilläggsyrkandet.
Nej-röst för Romel Racheds (SD) tilläggsyrkande.Ledamot/ Tjänstgörande ersättare Ja Nej Avstår Ahmed Amin (S), ordförande X Anette Ståhl (S) X Stefan Grandien (S) X Johan Johansson (S) X Emelie Lejon (MP) X Suzana Stamenkovic (C) X Björn Belin (L) X Elin Frank (S) X Peter Johansson (M) X Kerstin Brannerydh (M) X Per Sundström (KD) X Romel Rached (SD) X Mikael Forsberg (SD) X Summa 11 2
Med 11 ja-röster och 2 nej-röster finner ordförande att arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden beslutar enligt ordförandes förslag.Reservation
Romel Rached (SD) samt Mikael Forsberg (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt eget förslag.Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträden för 2021 föreslås äga rum en gång i månaden, med undantag av januari, juli och augusti som är mötesfria. Sammanträdena i mars, oktober och november föreslås vara heldagar.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträden är öppna för allmänheten, med undantag vid behandling av sekretessärenden.Huvudprincipen är att kommunens nämndsammanträden förläggs i slutet på varje månad och att kommunstyrelsen har sina sammanträden andra veckan i månaden. Med denna huvudprincip ges nämnderna möjlighet att ha sina möten innan underlag lämnas in till Ekonomi/Styrning och stöd för vidare hantering.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträdes- och beredningsdagar föreslås vara enligt nedan:
Sammanträde Beredning 24 februari 10 februari 24 mars (heldag) 10 mars 28 april 14 april 26 maj 19 maj 16 juni (13-16) 2 juni 29 september 16 september (torsdag) 27 oktober (heldag) 13 oktober 24 november (heldag) 10 november 15 december 1 december Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan 1994 då LSS trädde i kraft har ledsagare och avlösare hanterats som uppdragstagare och inte anställda. Under åren har ersättningen hanterats på lite olika sätt, inom Socialtjänst Gävle och Omvårdnad Gävle. Sedan många år har både ledsagare och avlösare haft uppdrag med en timersättning och OB-tillägg.
I nämndsbeslutet (19AFN64) togs rätten till OB-tillägg bort samtidigt som timersättningen justerades. Nu har det uppmärksammats att borttagandet av OB-tillägg innebär svårigheter att verkställa beslut. Nu föreslås att ett kollektivavtal ska följas. Kollektivavtalet PAN 16 Lön och anställningsvillkor för personlig assistent och anhörigvårdare och Bilaga 2 till PAN 16 –Prol innebär att ledsagare och avlösare får anställningsvillkor med objektsanställning, timlön och OB-ersättning.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
§ 141
Beslutsärende: Kurser och konferenser
-
Martin Wagner, strateg för kvalitet och verksamhetsutveckling, informerar om ett kommande beslut gällande internkontrollplan år 2021 för arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden. Nämnden tar del av en genomgång av processen, arbetssättet och internkontrollens utformning.
Ärendet tas åter som ett kommande beslut på nämndens sammanträde den 16 december och hanteras för beslut under februari år 2021.
-
Martin Wagner, strateg för kvalitet och verksamhetsutveckling, informerar om ett kommande beslut gällande verksamhetsplan år 2021 för arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden. Nämnden tar del av ett utkast och upplägg till verksamhetsplanen.
Ärendet kommer att hanteras för beslut på nämndens sammanträde den 16 december.
Bilagor
-
280kb Ladda ner dokument
-
-
Sektorchef Magnus Höijer informerar nämnden om ett kommande beslut gällande Arbetsintegrererande sociala företag. Uppdraget är påbörjat och ekonomichef Anders Paulsen tittar på en ersättningsmodell för detta.
Ärendet kommer åter på arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträde den 16 december.
-
Ekonomichef Anders Paulsen informerar nämnden om arbetet med beställningen av nya lokaler för vuxenutbildningen. Nämnden får en genomgång kring behovet, förslagen och processen.
Ärendet kommer att hanteras för beslut på arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträde den 16 december.
-
Ekonomichef Anders Paulsen informerar om ett kommande beslut gällande internbudget år 2021 för arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden.
Nämnden får ta del av förutsättningar och information om vad handlingen kommer att innehålla.
Ärendet kommer att hanteras för beslut under arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträde den 16 december.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomichef Anders Paulsen informerar om ett kommande beslut gällande attesträtt år 2021 för arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden.
Ärendet kommer att hanteras för beslut under arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens sammanträde den 16 december.
-
Information om inkomna anmälningsärenden som inkommit sedan arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden sammanträde i oktober.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-