Hoppa över navigering
  •   1

    Mötets öppnande

  •   2

    Godkännande av dagordning

  •   3

    Upprop och val av justerare

  • Föregående protokoll hittar du här:

    Möte 2024-09-26 | MeetingPlus [sv]

  • Aktuella detaljplaner hittar du här:

    Detaljplaner – Gävle kommun

  • Information ges från nämndernas ordföranden om målformuleringar med fokus på inflytande utifrån funktionsrättsfrågor.

    Eva Älander (S) - Omvårdnadsnämnden 15 min

    Hans Backman (L) - Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden 15 min 

    Kristofer Dahlgren (L) - Informerar hur avdelningar inom sektor Styrning och stöd arbetar med funktionsrättsfrågor 15 min

    Paus 5 min

  • Trafikplanerare Adam Asplund och landskapsarkitekt Rasmus Klingstedt ger en uppdatering om förstudien om testverksamhet på Södra Kungsgatan.

     

  •  Information ges om omprövningsblanketterna i färdtjänst/riksfärdtjänst.

     

     

  • Avtalscontroller för kost- och måltidstjänster Ann-Charlotte Berglin och nutritionsansvarig dietist Linnéa Skytt informerar om de krav som finns med i pågående mat- och städupphandling för skolan och äldreomsorgen.

    FIKA 14:50-15:10

  • Gatuingenjör Henrik Stattin från Livsmiljö samt Patrik Hedström från Svevia informerar om vinterväghållningen.

     

  • Information ges om upphandling av bussar och fordon - ur ett tillgänglighetsperspektiv samt information om utbildning av chaufförer; vad som ingår i grundservicen vid en färdtjänstresa samt lång väntetid på beställningscentralen. 

    Får busschaufför hjälpa till med i- och urstigning av en buss?

  • Frågor skickade till Omvårdnadsnämnden att besvara:

    Uppdaterad information om syn- och hörselinstruktörer - är beslutet verkställt?

    Är bidraget till att utbilda personal inom demens indraget?

  • Sammanträdesdatum för år 2025: 20 februari, 10 april, 5 juni, 4 september, 16 oktober, 4 december.

  •   14

    Övrigt

  • Nästa möte är den 20 februari i Förvaltningshuset rum Amsterdam klockan 13:00-17:00.

  • Projektledare Rasmus Klingstedt för testverksamheten på Södra Kungsgatan ger en uppdaterad information om projektet där man bland annat har samlat in allmänhetens bild av gatan:

    -  Den gata som borde göras om först

    - Större tydlighet mellan gång- och cykeltrafikanterna

    - Tajt mellan uteservering, gång och cykel

    - Mycket bullrigt och förorenat

    - Färre bilar och parkeringar

    - Mer plats för gång och cykel

    - Mer plats för uteservering

     

    Under höstens workshops med 20 deltagare från olika verksamheter och fastighetsägare förankrades att gatans komplexitet och utmaningar och bilder överensstämmer i mångt och mycket och det lämnade en känsla att man kan göra något bättre av gatan.

    Utredningen ska undersöka om det går att testa en ny utformning av gatan som:

    - Förbättrar för stadsliv, gående och cyklister

    - Minskar genomfartstrafiken (bilister utan ärenden i centrum)

    - Förbättrar luftkvaliteten

    - Bidrar positivt till företagsklimatet

    - Aktuellt område är Södra Kungsgatan, mellan Hamiltongatan och Brunnsgatan, cirka 220 meter

    -  En fast förutsättning är att flytta cykelbanan nedanför trottoaren/ut i körbanan för att separera gående och cyklister.

     

    Testa nytt utan att bygga om:

    - Omfördela ytan utan att bygga om i stort

    - Endast mindre ombyggnationer

    - Test minst tre år

    - Samla in kunskap inför eventuell permanent ombyggnad

     

    Fördelar är att det går fort att anlägga, det är prisvärt och utformningen kan förbättras allteftersom feedback samlas in.

     

  • Controller för måltidsavtal Ann-Charlotte Berglin samt nutritionsansvarig dietist Linnéa Skytt informerar om den precis avslutade måltidsupphandlingen för förskola, skola, äldreomsorg och matlådor i hemmet.

    Det ställs väldigt mycket krav på leverantören under upphandlingen. En leverantör måste uppfylla samtliga krav.

    De krav som ställs under upphandlingen för måltider är att:

    - Maten till stor del ska lagas från grunden

    - Såser, soppor, mos och gratänger alltid ska lagas från grunden

    - Det dagligen ska finnas vegetariskt alternativ

    - Matsedeln ska baseras på välkända maträtter för målgrupperna

    - Grönsaker ska ingå dagligen i portionen

    - Leverantör ska deltaga i matråd/elevråd

     

    Det ställs även mycket krav på näringsinnehåll. Ett av kraven är att näringsinnehållet följer nationella riktlinjer för mat i förskola, skola och äldreomsorg. Dessa riktlinjer baseras på nordiska näringsrekommendationer och innehåller bland annat rekommendationer om hur mycket av olika näringsämnen kroppen behöver. Ett annat krav som ställs under upphandlingen är att portionsstorlekar ska anpassas efter ålder och behov.

    För äldreomsorgen finns det speciella krav på näringsinnehåll. Det ska finnas en portion för liten aptit, alltså mindre volym men samma mängd energi, protein och näring. Det ska även finnas en stor portion för de med god aptit och stort behov, som ligger på 520–650 kcal per portion. Konsistensanpassade måltider för de som behöver det ska också finnas.  

    För de med behov av specialkost ställs krav på:

    - Adekvat utbildning hos personalen kring allergier och arbetsrutiner enligt gällande lagstiftning

    - Att maten ska förpackas i egna uppmärkta lådor

    - Att maten ska ha likvärdigt utseende och komposition som den vanliga maten

    Vid upphandlingen har det även funnit miljökrav:

    -  Ekologiskt 60%

    - 100% fossilfria transporter

    - Krav på arbete med matsvinn

    - Djurskyddskrav

    Det finns inget krav om närproducerad mat då det enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling) inte är tillåtet att kräva att en produkt ska vara lokal- eller närproducerad i en upphandling.

    Efter upphandlingen ser de tilldelade avtalen ut som sådan:

    - Förskola mottagning – Compass Group AB

    - Skola mottagning – Sodexo AB

    - Skola tillagning – Sodexo AB

    - Matlådor i hemmet – Sodexo AB

    - Vård- och omsorgsboende plus Socialtjänst – Compass Group AB

    Avtalsstart är 2025-07-01 med undantag för boenden som börjar redan 2025-04-01. Avtalstidens längd är fyra år plus två optionsår där man har möjlighet att förlänga avtalet 1+1 år.

  • Gatuingenjör Henrik Statin från Livsmiljö samt Patrik Hedström från Svevia ger information om vinterväghållningen. 

    Enheten Drift och förvaltning är huvudansvarig för snöröjning och halkbekämpning på kommunala vägar och gator inom Gävle kommun. För själva arbetet är det Svevia som är huvudentreprenör och har funktionsansvaret. Alla frågor kopplat till funktion går därför till Svevia.

    Det finns riktlinjer för vinterväghållningen i Gävle kommun. Dessa riktlinjer är politiskt antagna av Samhällsbyggnadsnämnden och anger när snöröjning och halkbekämpning bör påbörjas beroende på snödjup och vägtyp. Det är utifrån dessa riktlinjer som Svevia arbetar och gör sina bedömningar från. Vid vissa väderförutsättningar kan dock åtgärder tas tidigare.

    Riktlinjerna säger att vid högtrafikerade gator, bussgator och hållplatser får snöröjningen påbörjas när det under pågående snöfall kommit 6 centimeter snö. För prioriterade GCM-vägar (Gång, - Cykel, och Moped) är det 3 centimeter snö som gäller för snöröjning. För övriga GCM-vägar gäller 5 centimeter snö och för övriga gator och bostadsgator är riktlinjen 8 centimeter snö.

    Det finns en bestämd turordning för snöröjning utifrån typ av gata och var trafikmängden är störst. Prioriteringar sker efter kriterier och åtgärdstid. Olika vägtyper har olika åtgärdstid och om kommunen inte klarar åtgärdstiderna får de vite.

    Målen för snöröjningen är att:

    - Det ska utföras på ett tillfredsställande sätt, som innebär god säkerhetsnivå för trafikanter och fotgängare. Snö får inte hindra framkomligheten eller äventyra trafiksäkerheten

    - Arbetet ska genomföras så att störningar för trafikanter, fotgängare och verksamheter minimeras. Öppning av plogvallar vid gångstråk, entréer, korsande vägar och infarter samt riktade åtgärder för rörelsehindrade

    - Lagring av snö inte får förekomma så att detta inkräktar på trafik- och personsäkerheten, till exempel snöhögar i korsningar, busshållplatser, övergångsställen, trappor och i tunnlar.

    Vid halkbekämpning gäller att:

    - Sandning av gång- och cykelvägar och tunnlar ska utföras så att samtliga trafikriktningar tillgodoses

    - Sandning ska ske i gång- och cykelvägens fulla bredd

    - Sandning av bostadsgator utförs till 80 % bredd

    - Risken för halkolyckor ska minimeras och framkomligheten ska vara god även för till exempel cyklister, rollatorer och barnvagnar

    - Trafiken ska kunna löpa tryggt och störningsfritt

    - Saltning utförs på huvudgator och bussgator.

    Halkbekämpning sker alltid vid halkrisk.

    Rådet undrar om det går att vinkla bladet på fordonen så att man slipper få plogvall på sin nyskottade garageuppfart. Patrik Hedström berättar att alla 48 fordon har vinklat blad, men att de ska ploga rakt fram. Det är fastighetsägaren som ansvarar för att ta bort de snövallar som uppkommer av plogningen vid infarter.  

    Rådet undrade även om man som äldre/funktionsnedsatt kan köpa tjänster att snöröja hemma genom dem. Det går dessvärre inte att köpa sådana tjänster genom dem.

    Skottning och halkbekämpning av trappor och ramper ingår i vinterväghållningen och görs för hand. När ytan är snö- och isfri är arbetet slutfört. Inga vallar får förekomma som hindrar åtkomst till trappa eller ledstång. Alla trappor och ramper halkbekämpas i hela sin bredd.

    När det kommer till busshållplatser gäller samma åtgärder. Busshållplatser ska plogas i hela sin längd och plattformar och väderskydd plogas helt fria från snö. Plogvallar får inte förekomma på plattform. Eventuella snöhögar får ej vara skiktskymmande eller placerade i början på plattformen.

    Har man problem gällande snöröjning eller halkbekämpning och vill framföra informationen kan man höra av sig till Gävle kommuns kundtjänst.

  • Trafikutvecklingschef Johnny Olofsson på X-trafik ger information om upphandling av bussar och fordon ur ett tillgänglighetsperspektiv, utbildning av deras chaufförer, vad som ingår i grundservicen vid en färdtjänstresa samt om lång väntetid på beställningscentralen.

    X-trafik har tre stora bussavtal för den allmänna kollektivtrafiken:

    - Gävle stad – Vy Buss

    - Gästrikland – Transdev

    - Hälsingland – Transdev. Mohlins Bussar, Bollnäs Buss samt Byberg & Nordin

    För tågtrafiken är det Vy Tåg som kör.

    Sedan december 2023 har X-trafik ett nytt avtal i Gästrikland med 60 nya elbussar. För att säkra elleveransen i bussarna har de daglig kontakt med både Gävle- och Sandviken Energi.

    I de nya bussarna finns linjenummer som skyltas i linjefärg, yttre utrop, nya inre hållplatsskyltar samt låg entré med rullstolsramp. Alla förare måste vara certifierade enligt branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

    Bussfordon som säljs på den europeiska marknaden måste vara tillgänglighetsanpassade. Det finns ett EU-direktiv (R107) som reglerar hur en buss byggs. Utöver detta direktiv så har de på nordisk nivå gemensamt med utsedda representanter från trafikbeställare, bussföretag, fordonstillverkare och branschorganisationer fastställt en standard som kallas Bus Nordic. Den standarden är inte tvingande men fungerar som en rekommendation. När X-trafik upphandlar bussar så används Bus Nordic som minimikrav.

    Exempel på funktioner i de nya fordonen:

    - Digitala informationsskyltar ombord

    - Högtalare invändigt och utvändigt som meddelar hållplats samt informerar om linje och destination

    - Trygghetskameror installeras (inspelning)

    - Realtidskameror vid förarplatsen för att förarna ska veta vad som händer ombord i bussen (ingen inspelning)

    - Trygghetslarm för förare som går till trafikledningen

    - Ladduttag för USB-A och USB-C

    - Vid flexplatsen i mitten finns en ryggplatta som stående resenärer kan luta sig emot

    - Räfflade ledstänger och handtag i anslutning till ingång/utgång

    - Stopp-knapparna växlar i färg mellan grönt och rött. De har vit text på röd knapp samt punktskrift och vibrerar vid tryck

    - Rött avvikande stolstyg på prioplatser (särskilda platser för dem som behöver sitta och har svårt att gå längre sträckor) och barnstolsplatser

    Vad gäller busschaufförers skyldighet under bussfärden så ska föraren vara behjälplig med ramp eller lift beroende på typ av buss samt förankring av rullstol på korrekt sätt. Om behovet finns hos resenären så ska busschauffören hjälpa till att komma av bussen. För att göra föraren uppmärksam på att en resenär med hjälpmedel eller barnvagn behöver kliva av eller på så finns det vid rullstolsplatsen både invändigt och utvändigt särskilda blå knappar som kan användas.

    I den särskilda kollektivtrafiken, det vill säga färdtjänst, sjukresor, skolresor samt andra kommunala resor, så finns 280 personbilar och specialfordon, samt 25 olika taxiföretag.

    Det har kommit mycket kritik och klagomål gällande fordonen som tillhör Bocken Taxi. Vid upphandlingen utgick man från rena krav där man mätte säte, djup och så vidare. De hade måttkrav där måtten skulle vara riktlinjer. Dessvärre gick fordon av märket BMW, som fått mycket kritik på grund av dels för trånga för att få in hjälpmedel, dels otillgängligheten för personer med rörelsesvårigheter, igenom riktlinjerna. Avtalet löper 5 år från 2023.

    I maj 2024 fick X-trafik ett nytt system för planering och bokning av serviceresor. I det nya systemet, Alfa, så kan X-trafik se intyg, planera in bokade resor och leda trafiken. Det har enligt Johnny Olofsson mestadels varit en framgång, men inte utan störningar. Under året har många justeringar gjorts, bland annat tidsplaneringen på fordonen. Dock finns det fler förbättringar att göra med det nya systemet och de kommer fortsätta att arbeta intensivt med detta.

    Förare på alla trafikföretag erbjuds möjlighet att ta rast enligt gällande lagar och avtal. Under pågående transport är det inte tillåtet att förare äter lunch. Skulle detta ske så bör man lämna in en synpunkt till X-trafik. Parfym är ej heller tillåtet. För att garantera förarnas yrkeskompetens finns utbildningskrav på att ha förarcertifiering. All utbildning och tester sker på svenska.

    I uppdraget som förare av servicefordon ingår att utan begäran av resenär ge service enligt nedan. Samtliga förare som används i uppdraget ska:

    - Ha giltigt certifikat från Svensk Kollektivtrafiks Förarcertifiering för Gävleborgs län

    - Bära förarcertifieringens certifikat väl synligt vid uppdrag för Regionen

    - Bära uniformsliknande klädsel och namnbricka med sitt namn

    - Presentera sig för resenär

    - Fråga efter resenärens namn och försäkra sig att det är rätt resenär

    - Ta betalt för egenavgiften innan resan påbörjas och alltid lämna kvitto till resenär

    - Ansvara för att köruppdraget utförs på ett säkert sätt

    - Framföra fordonet på ett för resenären säkert och bekvämt sätt

    - Ha allmän kunskap om olika sjukdomstillstånd, funktionshinder etc.

    - Ha god insikt i funktionshindrades situation och villkor

    - Ha god lokalkännedom i Gävleborg och med hjälp av GPS kunna välja snabbaste väg till rätt adress

    - Där resenär inte hittas och telefonnummer finns, ringa och söka resenär, eftersöka resenär vid vänthall, sjukhusfoajé, avdelning, husentré, hållplats

    - Där resenär inte finns på överenskommen hämtadress/port /mötesplats etcetera, vid bokad hämtatid, vänta på resenär i 5 minuter inom länet och 15 minuter utanför länet. Om bilen kommer till hämtadressen senare än vid bokad hämtatid, räknas de 5 respektive 15 minuterna från ankomsten till hämtadressen

    - Om resenär inte är förberedd för resa, kontakta beställningscentralen för vidare instruktioner. Resenär ska vara förberedd för resa

    - Följa med resenär mellan bil och till/från ytterdörr av fastighet, skola, foajé på sjukhus och hälsocentral

    - Öppna dörren för resenär vid på- och avstigning samt hjälpa till med säkerhetsbälte

    - Ansvara för att resenärer kortare än 135 cm använder bälteskudde eller annan bilbarnstol som är avsedd för åldern och inte åker på passagerarplats med inkopplad krockkudde

    - Hjälpa till med resenärens resgods och hjälpmedel

    - Kunna hantera resenärens hjälpmedel

    - Överlämna resenär till mottagare där detta framgår av körorder. Om mottagare inte finns på plats ska kontakt tas med mottagare på telefon eller om detta inte är möjligt omgående kontakta beställningscentralen

    - Av hänsyn till resenären och av trafiksäkerhetsskäl undvika att använda mobiltelefon under pågående resa. Undantag kan ske där det krävs för att utföra visst köruppdrag, god kunskap och kännedom om fastsättning av rullstolar och förankring av bårar, god kunskap och kännedom om utrymning av fordon vid brand, olycka eller annat tillbud

    - Inte röka i eller i anslutning till fordon, använda parfymer, deodoranter, nötter eller annat som kan påverka resenär med allergiska besvär eller andra obehag

     

    Johnny betonar att det är mycket viktigt att vid minsta missnöje eller incident att lämna in synpunkt så snart som möjligt efter händelsen till X-trafik. Även om de inte alltid har möjlighet att återkoppla så läser de alla synpunkter.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.