Möte 2024-05-13
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
En preliminär månadsrapport kommer att visas på nämnd eftersom ekonomisystemet stänger samma dag för april.
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Jävsnämnden har fått möjlighet att lämna ett remissvar med anledning av en planerad revidering av riktlinjer vid otillåten påverkan mot förtroendevalda.
Av Jävsnämndens reglemente framkommer det att själva syftet med nämnden är att bedriva myndighetsutövning gentemot sådan verksamhet och sådana objekt som Samhällsbyggnadsnämnden bedriver.
Skrivelsen har sin grund i 6 kap. 7§ kommunallagen
En nämnd får inte bestämma om rättigheter eller skyldigheter för kommunen eller regionen i ärenden där nämnden företräder kommunen eller regionen som part.
En nämnd får inte heller utöva i lag eller annan författning föreskriven tillsyn över sådan verksamhet som nämnden själv bedriver.
Syftet med riktlinjen är att motverka otydligheter och belysa kommunkoncernens förhållningssätt kring hur otillåten påverkan mot förtroendevalda bör hanteras. Otillåten påverkan definieras på följande sätt enligt riktlinjen
”Otillåten påverkan är ett samlingsbegrepp för en rad händelser och företeelser som syftar till att på ett osakligt eller brottsligt sätt påverka eller att begränsa en förtroendevald i sitt uppdrag i en för gärningspersonen gynnsam riktning. Det kan till exempel handla om att vidta vissa åtgärder eller avstå från att vidta åtgärder, ex. att fatta ett visst beslut eller få personen att avstå att genomföra en tillsyn.”
Eftersom hur riktlinjen inte tar i beaktning otillåten påverkan utifrån perspektivet som beskrivs i 6 kap. 7§ KL så skulle det kunna vara önskvärt att sådan beskrivning läggs till i riktlinjen alternativt att det uttryckligen beskrivs att denna problematik inte tas i beaktning i riktlinjen.
Bilagor
-
51kb Ladda ner dokument
-
609kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med verksamhetsrapporten är att lyfta fram händelser som har påverkat verksamheten påtagligt under det första tertialet och att sammanfatta dessa.
Nämndens verksamhetsområde och uppdrag från kommunfullmäktige är begränsat. Kostnaderna är förknippade med nämnds administration och administrativt stöd. Om nämndens uppdrag inte förändras på något väsentligt vis är riskerna för kostnadsökningar små och nämndens verksamhet bedöms att rymma inom tilldelade ramar.
Den största förändringen i hanteringen är införandet av flera olika e-tjänster för att förenkla hanteringen där dels ansökningar i högre grad kan ske digitalt, men det har även på bygglovssidan integreras i viss utsträckning i ärendehanteringssystemet. Delegationsbeslut har även i större omfattning med hjälp av digital signering påverkat verksamheten påtagligt under det första tertialet.
-
Jävsnämnden har enligt revisorernas rekommendation påtalat att en kontrollaktivitet bör ske gentemot Samhällsbyggnadsnämndens ärendehantering för att säkerställa att besluten hanteras på rätt nämnd. Kontrollen/avstämningen är genomförd under våren 2024 på avdelningen för hälsa- och miljö samt på bygglovsavdelningen tillsammans med handläggare och administrativ personal.
All inkommande förfrågan inkommer i ärendehanteringssystemet Vision. Den information förs vidare av varje handläggare som i sin tur bedömer huruvida ett beslut av nämnd eller delegationsbeslut ska tas. Respektive handläggare ansvarar för detta.
I samband med att beslut tas på delegation skickas delegationsbeslutet till nämndsekreterare för diarieföring i nämndshanteringssystemet Platina. Utifrån rådande struktur där handläggningen av de faktiska ärendena sker av personal från sektor Livsmiljö (som även handlägger ärenden från Samhällsbyggnadsnämnden) så är strukturen i princip så bra som den kan vara. Jävsnämndens delegationsordning är känd och hantering sker enligt ordinarie rutiner. Det som har tidigare upplevts att mindre avvikelser har skett under tidigare år så kan det konstateras att inga kända avvikelser finns.
En viss otydlighet har uppmärksammats vid delegationsbeslut när det inte hänvisas till en konkret punkt i delegationsordningen. Det betyder att det kan vara svårt att veta när ett beslut ska fattas enligt delegation och när beslutet ska fattas av nämnden (att ingen särskild delegations punkt går att användas). Genom att hänvisa till en särskild punkt i jävsnämndens delegationsordning så säkerställs det även att handläggaren har aktivt bedömt att beslutet kan fattas på delegation.
Årliga kontroller planeras.
-
92kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Jävsnämnden har fått en remiss för besvarande gällande Gävle kommuns beredskapsarbete gällande att ta fram en nödvattenplan.
Nödvattenplanen handlar om hur kommunen kommer distribuera, fördela och prioritera tillgång till dricksvatten om den ordinarie vattenproduktionen inte fungerar. Det skulle exempelvis kunna handla om bakterier i dricksvattnet, en större vattenläcka som leder till att det inte kommer vatten ur kranen etc. Nödvattenplanen pekar ut prioriterad verksamhet i kommunen som ska få vatten och hur vattnet ska distribueras dit. Detta arbete bedrivs tillsammans med Gästrike vatten AB och övriga ägarkommuner i Gästrike vatten AB. Den övergripande nödvattenplanen tar upp lagstiftning och grova prioriteringsgrunder för nödvattenförsörjning för primärkommunen och således alla kommunala nämnders verksamheter. Till detta huvuddokument kommer det sedan att komma mer detaljerade, men sekretessbelagda bilagor. Detta huvuddokument bedöms inte omfattas av sekretess
Jävsnämnden väljer att avstå att lämna ett yttrande då detta arbete inte berör Jävsnämndens ansvarsområde.
-
90kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunekolog Maria Lind informerar om Delegationsbeslut - Avskrivning Limön 1:1
Kommunantikviarien Lena Boox informerar om Delegationsbeslut - Rivningslov för rivning av anläggning.
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
413kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
656kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Nästa möte är den 7 oktober klockan 13-17, Gävlerummet/digitalt.
-
§ 14
Upprop och val av justerare
-
§ 15
Fastställande av föredragningslistan
-
En preliminär månadsrapport kommer att visas på nämnd eftersom ekonomisystemet stänger samma dag för april.
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Jävsnämnden har fått möjlighet att lämna ett remissvar med anledning av en planerad revidering av riktlinjer vid otillåten påverkan mot förtroendevalda.
Av Jävsnämndens reglemente framkommer det att själva syftet med nämnden är att bedriva myndighetsutövning gentemot sådan verksamhet och sådana objekt som Samhällsbyggnadsnämnden bedriver.
Skrivelsen har sin grund i 6 kap. 7§ kommunallagen
En nämnd får inte bestämma om rättigheter eller skyldigheter för kommunen eller regionen i ärenden där nämnden företräder kommunen eller regionen som part.
En nämnd får inte heller utöva i lag eller annan författning föreskriven tillsyn över sådan verksamhet som nämnden själv bedriver.
Syftet med riktlinjen är att motverka otydligheter och belysa kommunkoncernens förhållningssätt kring hur otillåten påverkan mot förtroendevalda bör hanteras. Otillåten påverkan definieras på följande sätt enligt riktlinjen
”Otillåten påverkan är ett samlingsbegrepp för en rad händelser och företeelser som syftar till att på ett osakligt eller brottsligt sätt påverka eller att begränsa en förtroendevald i sitt uppdrag i en för gärningspersonen gynnsam riktning. Det kan till exempel handla om att vidta vissa åtgärder eller avstå från att vidta åtgärder, ex. att fatta ett visst beslut eller få personen att avstå att genomföra en tillsyn.”
Eftersom hur riktlinjen inte tar i beaktning otillåten påverkan utifrån perspektivet som beskrivs i 6 kap. 7§ KL så skulle det kunna vara önskvärt att sådan beskrivning läggs till i riktlinjen alternativt att det uttryckligen beskrivs att denna problematik inte tas i beaktning i riktlinjen.
Bilagor
-
51kb Ladda ner dokument
-
609kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med verksamhetsrapporten är att lyfta fram händelser som har påverkat verksamheten påtagligt under det första tertialet och att sammanfatta dessa.
Nämndens verksamhetsområde och uppdrag från kommunfullmäktige är begränsat. Kostnaderna är förknippade med nämnds administration och administrativt stöd. Om nämndens uppdrag inte förändras på något väsentligt vis är riskerna för kostnadsökningar små och nämndens verksamhet bedöms att rymma inom tilldelade ramar.
Den största förändringen i hanteringen är införandet av flera olika e-tjänster för att förenkla hanteringen där dels ansökningar i högre grad kan ske digitalt, men det har även på bygglovssidan integreras i viss utsträckning i ärendehanteringssystemet. Delegationsbeslut har även i större omfattning med hjälp av digital signering påverkat verksamheten påtagligt under det första tertialet.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Jävsnämnden har enligt revisorernas rekommendation påtalat att en kontrollaktivitet bör ske gentemot Samhällsbyggnadsnämndens ärendehantering för att säkerställa att besluten hanteras på rätt nämnd. Kontrollen/avstämningen är genomförd under våren 2024 på avdelningen för hälsa- och miljö samt på bygglovsavdelningen tillsammans med handläggare och administrativ personal.
All inkommande förfrågan inkommer i ärendehanteringssystemet Vision. Den information förs vidare av varje handläggare som i sin tur bedömer huruvida ett beslut av nämnd eller delegationsbeslut ska tas. Respektive handläggare ansvarar för detta.
I samband med att beslut tas på delegation skickas delegationsbeslutet till nämndsekreterare för diarieföring i nämndshanteringssystemet Platina. Utifrån rådande struktur där handläggningen av de faktiska ärendena sker av personal från sektor Livsmiljö (som även handlägger ärenden från Samhällsbyggnadsnämnden) så är strukturen i princip så bra som den kan vara. Jävsnämndens delegationsordning är känd och hantering sker enligt ordinarie rutiner. Det som har tidigare upplevts att mindre avvikelser har skett under tidigare år så kan det konstateras att inga kända avvikelser finns.
En viss otydlighet har uppmärksammats vid delegationsbeslut när det inte hänvisas till en konkret punkt i delegationsordningen. Det betyder att det kan vara svårt att veta när ett beslut ska fattas enligt delegation och när beslutet ska fattas av nämnden (att ingen särskild delegations punkt går att användas). Genom att hänvisa till en särskild punkt i jävsnämndens delegationsordning så säkerställs det även att handläggaren har aktivt bedömt att beslutet kan fattas på delegation.
Årliga kontroller planeras.
-
92kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Jävsnämnden har fått en remiss för besvarande gällande Gävle kommuns beredskapsarbete gällande att ta fram en nödvattenplan.
Nödvattenplanen handlar om hur kommunen kommer distribuera, fördela och prioritera tillgång till dricksvatten om den ordinarie vattenproduktionen inte fungerar. Det skulle exempelvis kunna handla om bakterier i dricksvattnet, en större vattenläcka som leder till att det inte kommer vatten ur kranen etc. Nödvattenplanen pekar ut prioriterad verksamhet i kommunen som ska få vatten och hur vattnet ska distribueras dit. Detta arbete bedrivs tillsammans med Gästrike vatten AB och övriga ägarkommuner i Gästrike vatten AB. Den övergripande nödvattenplanen tar upp lagstiftning och grova prioriteringsgrunder för nödvattenförsörjning för primärkommunen och således alla kommunala nämnders verksamheter. Till detta huvuddokument kommer det sedan att komma mer detaljerade, men sekretessbelagda bilagor. Detta huvuddokument bedöms inte omfattas av sekretess
Jävsnämnden väljer att avstå att lämna ett yttrande då detta arbete inte berör Jävsnämndens ansvarsområde.
-
90kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunekolog Maria Lind informerar om Delegationsbeslut - Avskrivning Limön 1:1
Kommunantikviarien Lena Boox informerar om Delegationsbeslut - Rivningslov för rivning av anläggning.
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
413kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
656kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Nästa möte är den 7 oktober klockan 13-17, Hillerummet/digitalt.