Hoppa över navigering
  •   1

    Upprop och val av justerare

  •   2

    Fastställande av föredragningslistan

  •   3

    Ekonomiska månadsrapporter år 2024 för Jävsnämnden

  • Bygglovschef Anna Tengqvist informerar om - Bygglov för nybyggnad av anläggning, Limön 1:1  samt - Bygglov för nybyggnad av utedass, Limön 1:1 BOB-2024-524.

    Kl: 13:45 Kommunekolog Maria Lind informerar om - Yttrande angående anmälan om vattenverksamhet, Villastaden 5:1. 24SBN25 

  • Enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) ska den som till någon del bedriver säkerhetskänslig verksamhet (verksamhetsutövare) utreda behovet av säkerhetsskydd. Säkerhetsskydd innebär att organisationen till någon del bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som omfattas av ett för Sverige förpliktande internationellt åtagande om säkerhetsskydd. Gävle kommun har säkerhetsskyddad verksamhet och ska såldes vidta tillräckliga åtgärder för att skydda denna verksamhet/information.

    För att samordna arbetet med säkerhetsskydd i förvaltningen har säkerhetsskyddschefen tagit fram dessa Riktlinjer för säkerhetsskyddsarbetet i Gävle kommun. Riktlinjerna gäller för förvaltningsorganisationen, med rekommendationer om säkerhetsskydd för bolag och förbund.

    Den nya säkerhetsskyddslagen som kom för några år sedan är skriven för både statliga myndigheter och kommuner och Kommunstyrelsen beskriver i reglementet hur arbetet ska bedrivas under sektorn. Övriga myndigheter såsom Jävsnämnden har ingen tydlig reglering från Kommunstyrelsen eftersom Jävsnämnden är en egen myndighet.

    Samtidigt är det väldigt svårt att implementera att det ska finnas en säkerhetsskyddschef i varje myndighet i kommunen och säkerhetsskyddet kommer behöva knuffas tillbaka mer mot respektive sektor. I och med att Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för myndigheter och mandat över säkerhetsarbetet skulle man kunna anse att säkerhetsarbetet även gäller övriga myndigheter.

    Jävsnämndens påverkan är ytterst låg då arbetet inte berör nämndens ansvarsområde.

     

  • Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete trädde i kraft den 1 juli 2023. Sammanfattningsvis innebär lagen att kommunen ska bedriva ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete och säkerställa organisatoriska förutsättningar för det. Syftet med lagen är att stärka kommunernas systematiska brottsförebyggande arbete.

    Då brottsförebyggande arbete inte berör Jävsnämndens verksamhetsområde så har Jävsnämnden inga synpunkter att tillägga.

  •   7

    §18 JN Verksamhetsrapport delår 1 2024 Jävsnämnden

  • Nästa möte är den 9 december, Stadshuset Brynäsrummet/digitalt. 

  • § 23

    Upprop och val av justerare

  • § 24

    Fastställande av föredragningslistan

  • Bygglovschef Anna Tengqvist informerar om - Bygglov för nybyggnad av anläggning, Limön 1:1  samt - Bygglov för nybyggnad av utedass, Limön 1:1 BOB-2024-524.

    Kl: 13:45 Kommunekolog Maria Lind informerar om - Yttrande angående anmälan om vattenverksamhet, Villastaden 5:1. 24SBN25 

  • Enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) ska den som till någon del bedriver säkerhetskänslig verksamhet (verksamhetsutövare) utreda behovet av säkerhetsskydd. Säkerhetsskydd innebär att organisationen till någon del bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som omfattas av ett för Sverige förpliktande internationellt åtagande om säkerhetsskydd. Gävle kommun har säkerhetsskyddad verksamhet och ska såldes vidta tillräckliga åtgärder för att skydda denna verksamhet/information.

    För att samordna arbetet med säkerhetsskydd i förvaltningen har säkerhetsskyddschefen tagit fram dessa Riktlinjer för säkerhetsskyddsarbetet i Gävle kommun. Riktlinjerna gäller för förvaltningsorganisationen, med rekommendationer om säkerhetsskydd för bolag och förbund.

    Den nya säkerhetsskyddslagen som kom för några år sedan är skriven för både statliga myndigheter och kommuner och Kommunstyrelsen beskriver i reglementet hur arbetet ska bedrivas under sektorn. Övriga myndigheter såsom Jävsnämnden har ingen tydlig reglering från Kommunstyrelsen eftersom Jävsnämnden är en egen myndighet.

    Samtidigt är det väldigt svårt att implementera att det ska finnas en säkerhetsskyddschef i varje myndighet i kommunen och säkerhetsskyddet kommer behöva knuffas tillbaka mer mot respektive sektor. I och med att Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för myndigheter och mandat över säkerhetsarbetet skulle man kunna anse att säkerhetsarbetet även gäller övriga myndigheter.

    Jävsnämndens påverkan är ytterst låg då arbetet inte berör nämndens ansvarsområde.

     

  • Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete trädde i kraft den 1 juli 2023. Sammanfattningsvis innebär lagen att kommunen ska bedriva ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete och säkerställa organisatoriska förutsättningar för det. Syftet med lagen är att stärka kommunernas systematiska brottsförebyggande arbete.

    Då brottsförebyggande arbete inte berör Jävsnämndens verksamhetsområde så har Jävsnämnden inga synpunkter att tillägga.

  • § 29

    §18 JN Verksamhetsrapport delår 1 2024 Jävsnämnden

  • Ordföranden tackar för detta möte och informerar att Sara Levander (KD) tar över ordförandeskapet efter henne.

    Nästa möte är den 9 december, Stadshuset Brynäsrummet/digitalt. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.