Möte 2020-10-05
-
1
Upprop och val av justerare/justeringstid
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Sektor styrning och stöd har upprättat en verksamhetsrapport för delår 2. Under perioden har styrning och stöd framförallt sett över hur delegation inom nämndens verksamhetsområde bör se ut för att undvika delikatessjäv. En ny delegationsordning har tagits fram i anledning av detta arbete.
Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har genomför en intern kontroll kring jävsnämndens verksamhet avseende delår 2. Av rapporten följer att attesträtten för nämndens verksamhet har legat på fel person, vilket nu är åtgärdat.
Bilagor
-
70kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Jävsnämndens uppdrag är att besluta i sådana ärenden där samhällsbyggnadsnämnden är både sökande och beslutande organ. I nämndens reglemente beskrivs detta på följande sätt. Ett sådant förbud finns också i kommunallagen. Enligt 6 kap. 7 § KL får en nämnd inte bestämma om rättigheter och skyldigheter för kommunen där nämnden företräder kommunen som part.
För att på ett bättre och tydligare sätt undvika jävsproblematik i nämndens verksamhet föreslås nu en ny delegationsordning där nämndens beslutsmandat flyttas från tjänstemän på sektor Livsmiljö till ledamöterna i nämndens presidium. Detta innebär att ordförande samt 1e och 2e vice ordföranden blir delegat i stället för tjänstemän på sektor Livsmiljö.Bilagor
-
427kb Ladda ner dokument
-
-
Den 28 januari 2019 anmälde byggnadsinspektör Jens Nygren att Gävle kommun uppfört en mur utan bygglov. Muren har beviljats lov i efterhand i ärende BOB-2018-1091. I bygglovsärendet framgår att muren har uppförts under 2018, vilket bekräftas av att den inte syns på ortofoto från 2017 men syns på ortofoto från 2019.
Den 20 februari 2020 gjordes ett tillsynsbesök på platsen och det konstaterades att en 27 meter lång stödmur hade uppförts på platsen. Stödmuren består av ett flertal stenfyllda gabioner och höjden variera mellan 0,8 meter och 2,3 meter.
Enligt 6 kap. 1 § plan- och byggförordningen (2011:338), PBF, krävs det bygglov för murar och plank. Det finns inte någon definition av begreppet mur i plan- och bygglagstiftningen. Bedömningen får istället ske med beaktande av den praxis som har utvecklats på området. Av praxis framgår att omständigheter som konstruktionens höjd, längd, genomsiktlighet, utformning i övrigt, läge, utförande och beständighet samt ändamål och om-givningspåverkan ska beaktas (se Mark- och miljööverdomstolens dom den 23 juli 2015 i mål nr P 121–15).
Den aktuella stödmuren är 27 meter lång samt 0,8 meter hög på den lägsta stället och 2,3 meter hög på det högsta stället. Stödmuren är uppbyggd av stenfyllda gabioner och har uppförts på platsen för att bära upp en sida på en upphöjda utslagsplats för golf som vetter mot en väg. Livsmiljö Gävle anser att stödmuren utgör en bygglovspliktig mur.
För fullständig motivering se nämndsyttrande BOB-2019-74, registrerad 2020-09-14.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
720kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av delegationsärenden.