Möte 2023-11-21
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av dagordning
-
Dan Engdahl informerar om ärendet "Marklov för anläggning av vägar. Skogmur 3:1
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet gäller information om att ägaren till fastigheten Hemlingby 56:8 har, på grannfastigheten Hemlingby 20:1 som ägs av kommunen, schaktat marken och hårdgjort ytan med grus för att göra en uppställningsplats och hyra ut den. Ett tillsynsbesök gjordes på fastigheten den 2 december 2022. Vid besöket närvarade Kjell Norrman som representant för fastighetsäga-ren av Hemlingby 56:8 KM Norrman fastigheter Gävle AB samt markförvaltarna Marcus Stark och Kristian Bransell som representanter för fastigheten Hemlingby 20:1 som ägs av kommunen. Vid besöket konstaterades att delar av fastigheten Hemlingby 20:1 i anslutning till Hemlingby 56:8 har hårdgjorts med grus och det har ställts upp containrar, släpvagnar och diverse annan lös egendom på ytan. Kjell Norrman berättar att han hyr ut området till vissa av hyresgästerna som hyr lokaler på Hemlingby 56:8.
För bägge fastigheterna gäller en detaljplan från 2015. Hemlingby 56:8 är planlagd för industri, handel samt lager och Hemlingby 20:1 är planlagd som allmän platsmark natur. Genom Hemlingby 20:1 går även en kraftledning och fastigheten gränsar åt motsatthåll mot ett järnvägsspår.
Vid tillsynsbesöket fanns 10 containrar, 7 släpvagnar och diverse löst egendom så som betongplintar, armeringsnät, rördelar, ventilationsrör, pallar mm uppställda på ytan. Fråga är om uppställningen utgör ett upplag som är bygglovspliktigt enligt 6 kap. 1 § plan- och byggförordningen (2011:338), PBF.
I förarbetena till PBL anges att ett typiskt exempel på upplag är uppställning av ett stort antal bilar (prop. 1985/86:1 s 684 ff.). Även uppställning av ett antal husvagnar under en månad har regeringsrätten bedömt som ett upplag (RÅ 1980 2:73). I RÅ 1995 not 17 ansågs några materialhögar samt två uppställda lastbilar utgöra upplag. Det kan också noteras att enligt 6 kap. 2 § första stycket 6 PBF krävs det inte bygglov för att anordna ett upp-lag, om det är fråga om högst två enheter i form av fritidsbåt, husvagn eller husbil och upplaget är av säsongskaraktär m.m. Av denna bestämmelse följer att uppställning av två stycken eller fler fritidsbåtar, husvagnar eller husbilar utgör ett upplag.
Av tidigare nämnda förarbetena framgår att omfattande varuförråd eller materialförråd som förvaras utomhus är att betrakta som upplag, även om det är endast tillfälligt, samt att ett litet förråd också ska betraktas som upplag om det är permanent. Vidare kan i förarbetena utläsas att upplag endast torde föreligga när uppläggningen i någon mån är självständig i för-hållande till annan verksamhet, såsom jordbruk eller industri (prop. 1985/86:1 s. 685).
I det aktuella ärendet är ett flertal containrar, släpvagnar samt annan lös egendom uppställda utan att det finns någon industri eller jordbruk på Hemlingby 56:8. På fastigheten finns således igen verksamhet som krävs för att det inte ska vara fråga om ett upplag i PBF:s mening. Upplaget är att bedöma som permanent vilket framgår av nedan redovisade ortofoton. Livsmiljö Gävle bedömer att ett lovpliktigt upplag har anordnats på fastigheten Hemlingby 20:1.
Den 2 oktober 2023 inkom fastighetsägaren till Hemlingby 56:8 med bilder som visar att egendomen har flyttats från den aktuella platsen. Ärendet kan således avsluta utan vidare ingripande då det inte längre finns något upplag på platsen.
Bilagor
-
Ärendet gäller information om att ägaren till fastigheten Hemlingby 56:8 har, på grannfastigheten Hemlingby 20:1 som ägs av kommunen, schaktat marken för att göra en uppställningsplats och hyra ut den. Ett tillsynsbesök gjordes på fastigheten den 2 december 2022. Vid besöket närvarade Kjell Norrman som representant för fastighetsägaren av Andersberg 14:57 KM
Norrman fastigheter Gävle AB samt markförvaltarna Marcus Stark och Kristian Bransell som representanter för fastigheten Andersberg 14:1 som ägs av kommunen. Vid besöket konstaterades att delar av fastigheten Hemlingby 20:1 i anslutning till Hemlingby 56:8 har hårdgjorts med grus och det har ställts upp containrar, släpvagnar och diverse annan lös egendom på ytan. Kjell Norrman berättar att han hyr ut området till vissa av hyresgästerna som hyr lokaler på Hemlingby 56:8.
För bägge fastigheterna gäller en detaljplan från 2015. Hemlingby 56:8 är planlagd för industri, handel samt lager och Hemlingby 20:1 är planlagd som allmän platsmark natur. Genom Hemlingby 20:1 går även en kraftledning och fastigheten gränsar åt motsatthåll mot järnvägspår.
I förarbetena till PBL anges att ett typiskt exempel på upplag är uppställning av ett stort antal bilar (prop. 1985/86:1 s 684 ff.). Även uppställning av ett antal husvagnar under en månad har regeringsrätten bedömt som ett upplag (RÅ 1980 2:73). I RÅ 1995 not 17 ansågs några materialhögar samt två uppställda lastbilar utgöra upplag. Det kan också noteras att enligt 6 kap. 2 § första stycket 6 PBF krävs det inte bygglov för att anordna ett upplag, om det är fråga om högst två enheter i form av fritidsbåt, husvagn eller husbil och upplaget är av säsongskaraktär m.m. Av denna bestämmelse följer att uppställning av två stycken eller fler fritidsbåtar, husvagnar eller husbilar utgör ett upplag.
Av tidigare nämnda förarbetena framgår att omfattande varuförråd eller materialförråd som förvaras utomhus är att betrakta som upplag, även om det är endast tillfälligt, samt att ett litet förråd också ska betraktas som upplag om det är permanent. Vidare kan i förarbetena utläsas att upplag endast torde föreligga när uppläggningen i någon mån är självständig i förhållande till annan verksamhet, såsom jordbruk eller industri (prop. 1985/86:1 s. 685).
I det aktuella ärendet är ett flertal containrar, släpvagnar samt annan lös egendom uppställda utan att det finns någon industri eller jordbruk på Hemlingby 56:8. På fastigheten finns således igen verksamhet som krävs för att det inte ska vara fråga om ett upplag i PBF:s mening. Upplaget är att bedöma som permanent vilket framgår av nedan redovisade ortofoton. Livsmiljö Gävle bedömer att ett lovpliktigt upplag har anordnats på fastigheten Hemlingby 20:1.
Den 2 oktober 2023 inkom fastighetsägaren med bilder som visade att all egendom var flyttad från platsen. Såldes finns inte längre något upplag på platsen och ärendet kan avslutas utan ingripande.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
395kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunjurist Filip Henriksen informerar om remiss gällande reglemente för Jävsnämnden.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Genom en ändring av lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg (LÅFF) ska kommunerna sedan 1 maj 2023 bedriva tillsyn över att vissa fritidbåtshamnar har möjlighet att ta emot avfall enligt regelverket. Kommunen ska även godkänna de avfallshanteringsplaner som fritidsbåtshamnarna har skyldighet att upprätta. Eftersom det är ett nytt uppdrag behöver kommunens reglemente ses över och vid behov uppdateras. Det arbetet sker i kommunjuristens regi, med avsikt att ansvaret för uppdraget ska läggas på Samhällsbyggnadsnämnden och i förekommande fall Jävsnämnden. Parallellt föreslår undertecknad att Jävsnämnden redan nu lämnar förslag till kommunfullmäktige om hur taxan för det nya myndighetsområdet bör vara utformad. Kommunen kan med stöd av bemyndigande i 6 kap. 8 § LÅFF anta föreskrifter om taxa för arbete som utförs med stöd av lagen. Avgifter kan tas ut för tillsyn enligt 6 kap. 5 a § LÅFF och för godkännande av planer enligt 3 kap. 9 § LÅFF.
-
Måndagar klockan 13:00-15:00
4 mars, 13 maj, 7 okt, 9 dec
-
Nästa mötesdatum skickas ut efter att föreslagna datum fastställts av Jävsnämnden för år 2024.
-
§ 37
Upprop och val av justerare
-
§ 38
Fastställande av dagordning
-
Dan Engdahl informerar om ärendet "Marklov för anläggning av vägar. Skogmur 3:1".
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet gäller information om att ägaren till fastigheten Hemlingby 56:8 har, på grannfastigheten Hemlingby 20:1 som ägs av kommunen, schaktat marken och hårdgjort ytan med grus för att göra en uppställningsplats och hyra ut den. Ett tillsynsbesök gjordes på fastigheten den 2 december 2022. Vid besöket närvarade Kjell Norrman som representant för fastighetsäga-ren av Hemlingby 56:8 KM Norrman fastigheter Gävle AB samt markförvaltarna Marcus Stark och Kristian Bransell som representanter för fastigheten Hemlingby 20:1 som ägs av kommunen. Vid besöket konstaterades att delar av fastigheten Hemlingby 20:1 i anslutning till Hemlingby 56:8 har hårdgjorts med grus och det har ställts upp containrar, släpvagnar och diverse annan lös egendom på ytan. Kjell Norrman berättar att han hyr ut området till vissa av hyresgästerna som hyr lokaler på Hemlingby 56:8.
För bägge fastigheterna gäller en detaljplan från 2015. Hemlingby 56:8 är planlagd för industri, handel samt lager och Hemlingby 20:1 är planlagd som allmän platsmark natur. Genom Hemlingby 20:1 går även en kraftledning och fastigheten gränsar åt motsatthåll mot ett järnvägsspår.
Vid tillsynsbesöket fanns 10 containrar, 7 släpvagnar och diverse löst egendom så som betongplintar, armeringsnät, rördelar, ventilationsrör, pallar mm uppställda på ytan. Fråga är om uppställningen utgör ett upplag som är bygglovspliktigt enligt 6 kap. 1 § plan- och byggförordningen (2011:338), PBF.
I förarbetena till PBL anges att ett typiskt exempel på upplag är uppställning av ett stort antal bilar (prop. 1985/86:1 s 684 ff.). Även uppställning av ett antal husvagnar under en månad har regeringsrätten bedömt som ett upplag (RÅ 1980 2:73). I RÅ 1995 not 17 ansågs några materialhögar samt två uppställda lastbilar utgöra upplag. Det kan också noteras att enligt 6 kap. 2 § första stycket 6 PBF krävs det inte bygglov för att anordna ett upp-lag, om det är fråga om högst två enheter i form av fritidsbåt, husvagn eller husbil och upplaget är av säsongskaraktär m.m. Av denna bestämmelse följer att uppställning av två stycken eller fler fritidsbåtar, husvagnar eller husbilar utgör ett upplag.
Av tidigare nämnda förarbetena framgår att omfattande varuförråd eller materialförråd som förvaras utomhus är att betrakta som upplag, även om det är endast tillfälligt, samt att ett litet förråd också ska betraktas som upplag om det är permanent. Vidare kan i förarbetena utläsas att upplag endast torde föreligga när uppläggningen i någon mån är självständig i för-hållande till annan verksamhet, såsom jordbruk eller industri (prop. 1985/86:1 s. 685).
I det aktuella ärendet är ett flertal containrar, släpvagnar samt annan lös egendom uppställda utan att det finns någon industri eller jordbruk på Hemlingby 56:8. På fastigheten finns således igen verksamhet som krävs för att det inte ska vara fråga om ett upplag i PBF:s mening. Upplaget är att bedöma som permanent vilket framgår av nedan redovisade ortofoton. Livsmiljö Gävle bedömer att ett lovpliktigt upplag har anordnats på fastigheten Hemlingby 20:1.
Den 2 oktober 2023 inkom fastighetsägaren till Hemlingby 56:8 med bilder som visar att egendomen har flyttats från den aktuella platsen. Ärendet kan således avsluta utan vidare ingripande då det inte längre finns något upplag på platsen.
Bilagor
-
Ärendet gäller information om att ägaren till fastigheten Hemlingby 56:8 har, på grannfastigheten Hemlingby 20:1 som ägs av kommunen, schaktat marken för att göra en uppställningsplats och hyra ut den. Ett tillsynsbesök gjordes på fastigheten den 2 december 2022. Vid besöket närvarade Kjell Norrman som representant för fastighetsägaren av Andersberg 14:57 KM
Norrman fastigheter Gävle AB samt markförvaltarna Marcus Stark och Kristian Bransell som representanter för fastigheten Andersberg 14:1 som ägs av kommunen. Vid besöket konstaterades att delar av fastigheten Hemlingby 20:1 i anslutning till Hemlingby 56:8 har hårdgjorts med grus och det har ställts upp containrar, släpvagnar och diverse annan lös egendom på ytan. Kjell Norrman berättar att han hyr ut området till vissa av hyresgästerna som hyr lokaler på Hemlingby 56:8.
För bägge fastigheterna gäller en detaljplan från 2015. Hemlingby 56:8 är planlagd för industri, handel samt lager och Hemlingby 20:1 är planlagd som allmän platsmark natur. Genom Hemlingby 20:1 går även en kraftledning och fastigheten gränsar åt motsatthåll mot järnvägspår.
I förarbetena till PBL anges att ett typiskt exempel på upplag är uppställning av ett stort antal bilar (prop. 1985/86:1 s 684 ff.). Även uppställning av ett antal husvagnar under en månad har regeringsrätten bedömt som ett upplag (RÅ 1980 2:73). I RÅ 1995 not 17 ansågs några materialhögar samt två uppställda lastbilar utgöra upplag. Det kan också noteras att enligt 6 kap. 2 § första stycket 6 PBF krävs det inte bygglov för att anordna ett upplag, om det är fråga om högst två enheter i form av fritidsbåt, husvagn eller husbil och upplaget är av säsongskaraktär m.m. Av denna bestämmelse följer att uppställning av två stycken eller fler fritidsbåtar, husvagnar eller husbilar utgör ett upplag.
Av tidigare nämnda förarbetena framgår att omfattande varuförråd eller materialförråd som förvaras utomhus är att betrakta som upplag, även om det är endast tillfälligt, samt att ett litet förråd också ska betraktas som upplag om det är permanent. Vidare kan i förarbetena utläsas att upplag endast torde föreligga när uppläggningen i någon mån är självständig i förhållande till annan verksamhet, såsom jordbruk eller industri (prop. 1985/86:1 s. 685).
I det aktuella ärendet är ett flertal containrar, släpvagnar samt annan lös egendom uppställda utan att det finns någon industri eller jordbruk på Hemlingby 56:8. På fastigheten finns således igen verksamhet som krävs för att det inte ska vara fråga om ett upplag i PBF:s mening. Upplaget är att bedöma som permanent vilket framgår av nedan redovisade ortofoton. Livsmiljö Gävle bedömer att ett lovpliktigt upplag har anordnats på fastigheten Hemlingby 20:1.
Den 2 oktober 2023 inkom fastighetsägaren med bilder som visade att all egendom var flyttad från platsen. Såldes finns inte längre något upplag på platsen och ärendet kan avslutas utan ingripande.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
395kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunjurist Filip Henriksen informerar om remiss gällande reglemente för Jävsnämnden.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Genom en ändring av lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg (LÅFF) ska kommunerna sedan 1 maj 2023 bedriva tillsyn över att vissa fritidbåtshamnar har möjlighet att ta emot avfall enligt regelverket. Kommunen ska även godkänna de avfallshanteringsplaner som fritidsbåtshamnarna har skyldighet att upprätta. Eftersom det är ett nytt uppdrag behöver kommunens reglemente ses över och vid behov uppdateras. Det arbetet sker i kommunjuristens regi, med avsikt att ansvaret för uppdraget ska läggas på Samhällsbyggnadsnämnden och i förekommande fall Jävsnämnden. Parallellt föreslår undertecknad att Jävsnämnden redan nu lämnar förslag till kommunfullmäktige om hur taxan för det nya myndighetsområdet bör vara utformad. Kommunen kan med stöd av bemyndigande i 6 kap. 8 § LÅFF anta föreskrifter om taxa för arbete som utförs med stöd av lagen. Avgifter kan tas ut för tillsyn enligt 6 kap. 5 a § LÅFF och för godkännande av planer enligt 3 kap. 9 § LÅFF.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
16kb Ladda ner dokument
-
-
Måndagar klockan 13:00-15:00
4 mars, 13 maj, 7 okt, 9 dec
-
Nästa möte är den 4 mars, digitalt/Gävlerummet.