Möte 2025-12-05
-
1
Upprop, val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Sektor Styrning och stöd har tagit fram månadsrapport per oktober 2025 för Valnämnden
Bilagor
-
641kb Ladda ner dokument
-
-
Bifogad attestförteckning med beslutsattestanter och dess ersättare är upprättad i enlighet med attestreglemente (dnr 18K118-2) antaget av kommunfullmäktige samt tillämpningsanvisningar för attestreglementet (dnr 24ks373) antaget av kommunstyrelsen. Beslutsattesträtten är knuten på personnivå/namn och ansvarskod. Namngiven ersättare får enbart attestera då ordinarie beslutsattestant är frånvarande.
Syftet med attestreglementet och dess tillämpningsanvisningar är att dessa ska säkerställa en god kontroll av alla ekonomiska transaktioner, undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel och oegentligheter samt bidra till en fullständig och rättvisande redovisning.
Attestförteckningen kan komma att uppdateras under verksamhetsåret då förändringar sker. Beslut under året tas av sektorchef Katarina Stistrup. Ändringar under året går upp till nämnd som anmälningsärende.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor Styrning och stöd har upprättat ett förslag till verksamhetsplan för valnämnden för verksamhetsåren 2026-2029. Under perioden 2026-2029 genomförs val till riksdag, kommun- och regionfullmäktige år 2026 och val till Europaparlamentet år 2029.
Den 15 oktober 2025 röstade riksdagen ja till regeringens förslag om ändringar i vallagen utifrån betänkande 2025/26:4 Säkerhet och tillgänglighet vid val. Lagändringarna börjar gälla den 1 december 2025 för att kunna tillämpas vid de allmänna valen 2026. Lagändringarna medför nya krav vid det praktiska genomförandet av allmänna val. Dessa nya krav tillsammans med erfarenheter från valen 2022 och 2024, är förutsättningar som valadministrationen behöver ta i beaktande i planeringen inför genomförandet av de kommande valen.
Inför valen 2026 kommer digitala röstkort ersätta pappersröstkort. För att underlätta införandet av digitala röstkort kommer ny teknik att börja användas vid förtidsröstningen, både för hur det noteras att väljare har röstat och hur mottagna förtidsröster sorteras och distribueras. Detta medför nya rutiner i röstmottagningsställena och i valadministrationen. Hur dessa rutiner ska komma att se ut är ännu ej klart.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd Gävle har upprättat ett förslag till internbudget för Valnämnden 2026. Under 2026 genomförs val till riksdag, kommun- och regionfullmäktige. Nämndens intäkter bygger på antaganden om storleken på det statsbidrag som betalas ut. Mer information om statsbidraget förväntas inkomma under början av 2026.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden föreslås att sammanträda vid sex tillfällen under år 2026. Tiden för sammanträdena sätts till klockan 10.00 - 12.00. Tillfället den 16 september är avsatt för valnämndens preliminära rösträkning, även kallad uppsamlingsräkning eller onsdagsräkning. Tiden för det sammanträdet meddelas senare. Beredning inför sammanträdena föreslås i regel hållas fredag två veckor före sammanträdet kl. 10.00 - 12.00.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
8
Riktlinje för rekrytering och bemanning av röstmottagare i Gävle kommun vid val till riksdag, region- och kommunfullmäktige
Att arbeta som röstmottagare i ett allmänt val är ett ansvarsfullt uppdrag. Valnämnden förordnar röstmottagare och fastställer vilka krav som ska ställas på röstmottagare i bland annat val- och röstningslokaler. Valnämnden fastställer också vilka principer som ska gälla vid rekryteringen, samt beslutar om nivån ersättning för röstmottagarnas uppdrag.
Styrning och stöd har tagit fram ett förslag för riktlinje för rekrytering och bemanning av röstmottagare i Gävle kommun vid val till riksdag, region- och kommunfullmäktige.
En översyn av ersättningsnivåerna för röstmottagare har utförts. Utifrån en jämförelse med likvärdiga kommuner föreslås en höjning av ersättningen för röstmottagare, ordförande och vice ordförande i vallokal. Det förtydligas också att i denna höjning ingår ersättning för förtäring i samband med röstmottagning. I röstmottagningen av förtidsröster i röstningslokal sker även en justering av ersättningen för rollen teamledare (tidigare kallat ordförande), då denna roll innebär ett större samordnande ansvar i röstningslokalen än för övriga röstmottagare.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-