Möte 2024-04-05
-
1
Upprop och val av justerare samt justeringsdatum
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Oskar Bergman, beredskapssamordnare informerar om arbetet med risk- och sårbarhetsanalysen inför valet.
-
Sektor Styrning och stöd har tagit fram månadsrapport per februari 2024 för Valnämnden.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har skickat ut förslag till Riktlinje för god ekonomisk hushållning i Gävle kommun på remiss och givit Valnämnden möjlighet att inkomma med remissvar. Svar ska skickas till kommunstyrelsen senast den 14 maj 2024.
Valnämnden har inga synpunkter på förslag till Riktlinje för god ekonomisk hushållning i Gävle kommun.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
PostNord efterfrågar behörighetshandlingar från valnämnden för att nämnden ska kunna kvittera ut värdepost innehållande röster. De ordinarie behörighetshandlingar som finns gäller inte värdepost innehållande röster, varför valnämnden måste fatta ett särskilt beslut om vem som får kvittera ut värdepost till valnämnden vid val.
Personerna ovan bör därför bemyndigas att kvittera ut värdepost innehållande röster vid val till Europaparlamentet 2024 eftersom de arbetar med det kommande valet.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 7 kap. 1 § vallagen får en väljare, i vissa fall, lämna sina röster till en särskilt förordnad röstmottagare (ambulerande röstmottagare) eller rösta genom bud eller brev. En väljare som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder inte själv kan ta sig till ett röstmottagningsställe får, om de begär det, lämna sina valsedlar till en ambulerande röstmottagare. Detta framgår av 7 kap. 3 a § 1 st. vallagen.
Syftet med riktlinjerna är att ge väljarna en god möjlighet att få rösta med ambulerande röstmottagare och skapa tydlighet kring servicenivån. I korthet innebär riktlinjerna att en väljare i första hand ska budrösta. Om detta inte är möjligt kan en väljare anmäla behov av ambulerande röstmottagare. Valkansliets mål är då att väljaren ska få rösta inom 24 timmar men högst inom 3 dagar.
För att säkerställa röstmottagningen på valdagen föreslås en sista tidpunkt för väljare att anmäla behov av ambulerande röstmottagare på valdagen. Detta för att röstmottagarna måste ha möjlighet att hinna tillbaka för att lämna rösten i röstningslokalen.
Bilagor
-
Valnämnden vill erbjuda politiska partier samordnad distribution av valsedlar till samtliga val- och röstningslokaler vid valet till Europaparlamentet 2024. Leverans sker under förutsättning att partierna anmält deltagande i valet.
Det utökade serviceåtagandet innebär att valnämnden erbjuder möjligheten att distribuera berättigade partiers valsedlar till kommunens 52 vallokaler, 12 röstningslokaler och 18 röstningslokaler med begränsat tillträde. En detaljerad beskrivning av förfarandet återfinns i ”Riktlinjer till partier för distribution av valsedlar vid val till Europaparlamentet 2024”. En förutsättning för att leveransen ska kunna ske är att partierna följt riktlinjen. För att partierna enkelt ska kunna följa rutinen förmedlas innehållet via kommunens hemsida (www.gavle.se).
Valet till Europaparlamentet är ett lämpligt val att utöka serviceåtagandet då det inte rör sig om lika stora volymer valsedlar som vid ett val till riksdag, kommun- och regionfullmäktige. Ett utökat serviceåtagande från kommunen ställer ökade krav på valadministrationen. Styrning och stöd får därför i uppdrag att utvärdera arbetet med det utökade åtagandet och återrapportera detta till nämnden.
Bilagor
-
60kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
Grunden för hanteringen av valsedlar finns i vallagen. Vallagen reglerar bland annat vilka partiers valsedlar som valnämnden är skyldiga att se till att de finns tillgängliga i vallokalen. Vallagen innehåller också vissa bestämmelser om att det ska finnas en plats där valsedlar kan läggas ut i val- och röstningslokalen.
I valet till Europaparlamentet finns det tre typer av valsedlar. Det är namnvalsedlar, partivalsedlar och blanka valsedlar. Vid val till Europaparlamentet är hela landet en valkrets, vilket betyder att partierna som regel endast har en lista med kandidater. Därför används inte partivalsedlar i samma utsträckning vid val till Europaparlamentet. Om partiet bara har en kandidatlista trycker Valmyndigheten denna namnvalsedel och distribuerar dessa till kommunerna, som sedan ansvarar för att lägga ut dem. Om partiet mot förmodan skulle vilja ha två eller fler kandidatlistor (det vill säga flera olika namnvalsedlar) trycker Valmyndigheten istället upp partivalsedlar och distribuerar dessa till kommunerna, som sedan ansvarar för att lägga ut dem.
Vallagen reglerar dock inte hur valsedlarna presenteras eller dess ordning. Valnämnden ansvarar för att valsedlarna presenteras på ett neutralt och likvärdigt sätt.
Ett av de vanligaste klagomålen som riktas mot valnämnderna i samband med valet har vid tidigare val varit förknippade med att valsedlarna inte har presenterats på ett likvärdigt sätt. Kritik har kommit från såväl JO som valprövningsnämnden och sedan 2014 rekommenderar valmyndigheten därför att respektive valnämnd beslutar om hur valsedlarna hanteras och presenteras i val- och röstningslokaler. Ett förslag har tagits fram av Styrning och stöd, placeringen illustreras i bilaga 1.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
673kb Ladda ner dokument
-
764kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
800kb Ladda ner dokument
-
673kb Ladda ner dokument
-
-
12
Övriga frågor