Möte 2019-03-15
-
1
Upprop och val av justerare/justeringstid
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Styrning och stöd har sammanställt en verksamhetsrapport för helåret 2018. Nämnden har genomfört valet till kommun, riksdag och landstingsfullmäktige. För att öka valdeltagandet har valnämnden även haft Unga valambassadörer till sin hjälp. Förberedelser sker nu för genomförandet av valet till Europaparlamentet.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
-
Det ankommer på valnämnden att fastställa val- och röstningslokaler samt besluta om samlokalisering av flera valdistrikt till en och samma vallokal. Ett par olika valdistrikt kommer att lokaliseras till en och samma byggnad men där röstningen sker i olika lokaler.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
Inför valet till Europaparlamentet har kommunikationsavdelningen tagit fram en kommunikationsplan. I kommunikationsplanen föreslås aktiviteter och kanalval för kommunikationen. Andra kommunikationssätt än de som anges i kommunikationsplanen kan förekomma. Aktiviteter kan också tidigareläggas.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Att arbeta som röstmottagare i valet till Europaparlamentet är ett ansvarsfullt uppdrag. Styrning och stöd har tagit fram ett förslag till bestämmelser.
Valnämnden beslutar om villkor och ekonomisk ersättning för uppdraget.Allmänt om att arbeta som röstmottagare
Att arbeta som röstmottagare i valet till Europaparlamentet är ett ansvarsfullt uppdrag. Valnämnden fastställer vilka krav som ska ställas på röstmottagare i val- eller röstningslokaler och i övrigt vilka principer som ska gälla vid rekryteringen. Valnämnden beslutar även om nivån på ersättningen.
Uppdrag och ersättningar
Röstmottagare i förtidsröstning
Röstmottagarna arbetar alltid som minst två och två och tar emot förtidsröster i de av valnämnden fastställda röstningslokalerna. Förtidsröstningen startar den 8 maj 2019. Tjänstgöring sker i huvudsak på dagtid men kvällar och helger förekommer också.
Ersättningen är 165 kr per timme inklusive semesterersättning.
Ambulerande röstmottagare
Ambulerande röstmottagare arbetar under samma period som röstmottagare i förtidsröstningen. De arbetar alltid två och två och kan ges i uppdrag att ta emot röster i en väljares hem eller på en annan plats.Ersättningen är 165 kr per timme inklusive semesterersättning.
Ordförande i vallokal på valdagen
En röstmottagare tjänstgör som ordförande i varje vallokal på valdagen. Ordförande har goda kunskaper om val och leder arbetet i valdistriktet.
Ersättningen är 3600 kr (inklusive ersättning för utbildning)
Vice ordförande i valdistrikt
Vice ordförande har goda kunskaper om val och leder arbetet i valdistriktet när ordförande inte tjänstgör.
Ersättning: 3300 kr (inklusive ersättning för utbildning)
Röstmottagare i valdistrikt på valdagen
På valdagen är vallokalerna öppna från 08:00-21:00. Under dagen tjänstgör röstmottagarna efter fastställt schema. När röstningen avslutas tjänstgör alla röstmottagare med sammanräkningen tills alla resultat är klara.
Ett antal röstmottagare förordnas som röstmottagare utan placering i något valdistrikt. Dessa är reserver och placeras ut efter beslut av valkansliet på valdagen. Reserver ska precis som röstmottagare i valdistrikten genomgå utbildning för uppdraget.
Ersättning: 3 000 kr (inklusive ersättning för utbildning)
Övriga ersättningar
Ersättning för resor med egen bil i samband med valförrättning per mil vid avstånd som är 5 km eller mer: 22:50 kr/mil.
Ersättning för resor med kollektiva transportmedel i samband med valförrättning ersätts mot redovisning av kvitto.
Ersättning för resor medges inte för resor till eller från annan kommun.
Ersättning för taxiresor medges efter godkännande från valkansliet.
Krav för att arbeta som röstmottagare
Följande krav ställs på röstmottagare som ska arbeta i en val- eller röstningslokal vid valet till Europaparlamentet 2019.
Röstmottagaren ska
- ha fyllt 18 år senast den dag man tjänstgör som röstmottagare,
- vara noggrann, ha ett gott bemötande och vara stresstålig,
- tala god svenska.
- genomgå utbildning (se nedan).
Tidigare erfarenheter av att arbeta med är meriterande. Även språkkunskaper utöver svenska är meriterande.
Utbildning
Från valet 2018 gäller att endast den som fått sådan utbildning som krävs för uppdraget får förordnas som röstmottagare. Utbildningen innehåller de moment som behövs för att man ska kunna arbeta som röstmottagare och sker i nära anslutning till valdagen. Utbildningsinnehållet kan komma att anpassas då de röstmottagare som arbetade i de allmänna valen 2018 redan erhållit erforderlig utbildning. En röstmottagare som inte genomför utbildningen kommer inte att kunna tjänstgöra och får inte heller någon ersättning.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
I valet till Europaparlamentet finns det tre typer av valsedlar. Det är namnvalsedlar, partivalsedlar och blanka valsedlar. Eftersom hela landet utgör en enda valkrets ställer partierna vanligen upp en kandidatlista, vilket motsvarar en s.k. namnvalsedel. Om något parti skulle ha fler än en lista vid ett Europaparlamentsval är det istället partivalsedlar som trycks för det partiet och som då, istället, ska läggas ut.
Vallagen reglerar dock inte hur valsedlarna presenteras eller dess ordning. Valnämnden ansvarar dock för att valsedlarna presenteras på ett neutralt och likvärdigt sätt. Valmyndigheten rekommenderar därför att respektive valnämnd beslutar om hur valsedlarna hanteras och presenteras i val- och röstningslokaler. Ett förslag har tagits fram av Styrning och stöd.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunarkivet har tagit fram ett förslag på vilka handlingar som kan gallras från avslutade valperioder och handlingar som kan gallras för val som vunnit laga kraft.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Dataskyddsenheten är en enhet under administrativa avdelningen på sektor Styrning och stöd. Enheten har arbetat fram en årsrapport som nu redovisas för nämnden. Under året har enheten arbetat fram rutiner, verkat kontaktskapande, anordnat utbildningar och antagit en granskningsplan. I övrigt redovisas enhetens arbete under föregående år.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden har tidigare antagit en delegationsordning för år 2018-2019. I anledning av omorganisationen behöver den uppdateras. Framförallt handlar det om att rätt chef har delegation att besluta på nämndens vägnar. Föreliggande delegationsordning föreslås gälla tills vidare
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun ingick den 21 maj 2018 ett tjänsteavtal med PostNord. Tjänsten omfattar enligt avtalet ”Postens valtjänster”, vilket för Gävle kommun innebär ett sorteringsuppdrag på valdistrikt och i röstlängdsordning samt hämtning och utkörning av kuvert med förtidsröster.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 3 kap. 5 § 2 st. vallagen får endast den som genomgått den utbildning som behövs för uppdraget vara röstmottagare. Det är kommunen som ansvarar för röstmottagningen och ska därmed se till att röstmottagarna har erforderlig utbildning. Kommunen avgör vad som är lämpligt i utbildningshänseende av röstmottagare som arbetat i tidigare val.
I anledning av de nyheter som gäller inför EU-valet föreslår Styrning och stöd att endast ordföranden och vice ordföranden ska genomgå platsutbildning. Röstmottagare som arbetade i valet 2018 kommer att uppmanas genomgå valmyndighetens webbutbildning. Något krav på att kunskapstestet ska göras eller lämnas in finns inte. Helt nya röstmottagare kommer att genomgå platsutbildning. Slutligen anordnas ett uppsamlingstillfälle den 25 maj.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Dataskyddsenheten har granskat den av undertecknad upprättade registerförteckningen. Enheten konstaterar att de behandlingar som finns upptagna i registerförteckningen uppfyller de formella kraven som följer av artikel 30 i dataskyddsförordningen
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 3 kap. 4 § vallagen ska det i varje valdistrikt utses minst fyra röstmottagare, varav en ska vara ordförande och en ersättare för ordföranden. De flesta vallokaler har idag åtta röstmottagare. Det kan emellertid förekomma fall där antalet röstmottagare kan behöva justeras för att täcka upp i en annan vallokal, varför den nedre gränsen bör bestämmas till sex röstmottagare. Valsamordnaren bör därför ges delegation att i nämndens ställe besluta i dessa frågor.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-