Möte 2022-03-18
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
3
Information - Pågående arbete med risk- och sårbarhetsanlys
-
Sektor Styrning och stöd har tagit fram månadsrapport per februari 2022 för Valnämnden.
Bilagor
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit fram en sammanfattning till årsredovisning för Valnämnden för år 2021. Sammanfattningen skickas till Kommunstyrelsen för att fungera som underlag till årsredovisning för Gävle kommunkoncern.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden har tidigare antagit en delegationsordning (19VN13-3). Inför kommande val har en översyn av delegationsordningen gjorts.
Föreliggande delegationsordning föreslås gälla tills vidare.Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit fram ett förslag till kommunikationsplan för valet 2022. Kommunikationsplanen beskriver såväl allmänna kommunikationsinsatser samt de insatser som syftar till att uppfylla det uppdrag som fastställts i kommunplanen om att arbeta riktat för ett ökat valdeltagande främst i områden med historiskt lågt valdeltagandet.
I kommunikationsplanen föreslås kanalval för kommunikationen. Andra kommunikationssätt än de som anges i kommunikationsplanen kan förekomma.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Att arbeta som röstmottagare i ett allmänt val är ett ansvarsfullt uppdrag. Valnämnden förordnar röstmottagare (Vallagen 3 kap 5§) och fastställer vilka krav som ska ställas på röstmottagare i val- eller röstningslokaler, samt fastställer i övrigt vilka principer som ska gälla vid rekryteringen. Valnämnden beslutar även om nivån på ersättningen.
Styrning och stöd har tagit fram ett förslag för riktlinjer för rekrytering och bemanning av röstmottagare i Gävle kommun vid valet 2022.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 7 kap. 1 § vallagen får en väljare, i vissa fall, lämna sina röster till en särskilt förordnad röstmottagare (ambulerande röstmottagare) eller rösta genom bud eller brev. En väljare som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder inte själv kan ta sig till ett röstmottagningsställe får, om de begär det, lämna sina valsedlar till en ambulerande röstmottagare. Detta framgår av 7 kap. 3 a § 1 st. vallagen.
Syftet med riktlinjerna är att ge väljarna en god möjlighet att få rösta med ambulerande röstmottagare och skapa tydlighet kring servicenivån. I korthet innebär riktlinjerna att en väljare i första hand ska budrösta. Om detta inte är möjligt kan en väljare anmäla behov av ambulerande röstmottagare. Valkansliets mål är då att väljaren ska få rösta inom 24 timmar men högst inom 3 dagar.
För att säkerställa röstmottagningen på valdagen föreslås en sista tidpunkt för väljare att anmäla behov av ambulerande röstmottagare på valdagen. Detta för att röstmottagarna måste ha möjlighet att hinna tillbaka för att lämna rösten i röstningslokalen.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun ingick den 21 maj 2018 ett tjänsteavtal med PostNord (18VN15). Tjänsten omfattar enligt avtalet ”Postens valtjänster”, vilket för Gävle kommun innebär ett sorteringsuppdrag på valdistrikt och i röstlängdsordning samt hämtning och utkörning av kuvert med förtidsröster. Styrning och stöd ges i uppdrag att ingå avtal för ”Postens valtjänster 2022” med produktionsplanering för förutsättningarna för uppdraget vid valet 2022. Avtalet redovisas till nämnden vid nästkommande sammanträde.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden ansvarar för såväl förtidsröstningen som röstmottagningen i vallokalerna på valdagen. Valnämnden ansvarar också för att väljare som inte själva har möjlighet att ta sig till en val eller röstningslokal har goda möjligheter att rösta.
Styrning och stöd har tagit fram ett förslag på hur röstmottagningen utformas vid förtidsröstningen och på valdagen vid valet till riksdag, kommun- och regionfullmäktige den 11 september 2022.
Valnämnden har i uppdrag att verka för ett ökat valdeltagande. Att göra det enkelt för väljare att lägga sin röst är det främsta verktyget valnämnden har för att uppnå detta mål.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
-
Vallagens 6 kap innehåller allmänna bestämmelser om valsedlar. Lagen fastställer vilka partier som har rätt att få sina partivalsedlar utlagda i val- och röstningslokaler samt att det ska finnas en lämplig avskärmad plats i eller i anslutning till val- och röstningslokalen där valsedlar kan läggas ut.
Vallagen reglerar dock inte hur valsedlarna presenteras eller dess ordning. Valnämnden ansvarar dock för att valsedlarna presenteras på ett neutralt och likvärdigt sätt. Valmyndigheten rekommenderar därför att respektive valnämnd beslutar om hur valsedlarna hanteras och presenteras i val- och röstningslokaler. Styrning och stöd har tagit fram ett förslag för hur valsedlarna hanteras och presenteras i val- och röstningslokaler.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
- Pågående inventering och översyn av vallokaler
-
15
Övriga frågor